Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsproblem
1166 besök totalt
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Bromsproblem

För att få räserskeppet mer bandugligt har jag rivit bort trumbromsarna bak och ersatt dessa med skiva och ok.

Testade i ren nyfikenhet om skiten funkade med orginal hbc men fick inte tillräckligt med tryck bak (bromsarna gick trögt men kunde vridas runt för hand). Jaha, går inte att använda skiva/trumma hbc till skiva/skiva tänkte jag då.
Köpte då ny hbc, fick tips av en bekant om att köpa corvette hbc 68-78?, som gjort samma jobb med sin gamla camaro.För honom funkade allt utan problem.
Kopplade in den nya hbc luftade ordentligt men fick inget bromstryck bak, fram bromsade det bra.
Förbikopplade "combination valven" som sitter efter hbc och funkar som reducer/bromsvarning/förtrycksventil, och därmed var bakbromsarna kopplade direkt på hbc . Fortfarande inget tryck bak.
Jänkarna har ju ett bromssystem som funkar enl. följande: framaxelbromsarna sitter kopplade via en t-koppling på främre utgången på hbc (sekundärkolven) och bakaxel sitter via t kopling på bakre (primärkolven), och allt går via "combination valven".
skiftade plats på fram och bakkrets på hbc. Fick då inget bromstryck fram men bra bak.
Jaha, nya hbc paj. rev isär den för att kolla men hittade inget fel , kollade packningar hela + rättvända, rätt diameter på kolv/cyl, kollade att påfyllninghålen låg rätt i förhållande till kolvar mm.
Satte ihop den och "bänk luftade" den för att va säker att ingen luft kvar.
monterade på bilen igen och samma fel, Jag får inget bromstryck/flöde på primär kolven.

Provade att hålla tryck på bromsen och öppna anslutningarna mot hbc och i främre ansl. sprutade det ut vätska, men i bakre ansl. rann det lite bara . Förstår inte varför jag inte får tryck i primär kolven!
Pedalen har hela tiden känts mjuk och går halvägs ner i golvet.
låter ju som hbc paj men den har jag ju kollat...

Nån som har nån ide vad som är galet?? Annar åker trummorna på igen snart...
Framok kolv:72mm
Bakok kolv:40mm
Borr på hbc:30mm

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

På en tandemcylinder skall den mittre packningen sitta 'bak-och-fram'.

Försök till bild:
Bakåt / \ / Framåt
Bakåt \ / \ Framåt

Checked?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Njää nu fattade jag inte??

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

På den främre kolven skall det sitta en packning i var ände.
Båda dessa packningar skall sitta med den minsta diametern närmast centrum på kolven.
Varför har jag inget vettigt ritverktyg?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005

Trådstartare
OK nu vet jag vad du menar
jorå det kollade jag...
Har även provat att klämma ihop alla ok med tvingar för att ta bort möjligheten att nåt av dem har fått en extra långt spel innan de klämmer skivorna, ingen skillnad.
blir knäpp snart... >

Citera
Skruva banåkabil
Bromsproblem
1166 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande