| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Problem vid montering av ventilfjädrar 944 (bråttom)
|
940 besök totalt |
|
Håller på för fullt och sätter ihop toppen på min Porsche 944 men det uppkom ett problem nu när jag har två ventiler kvar. Det sitter nämligen shims under fjädrarna och jag upptäckte att jag har fem shims kvar på två ventiler... Troligtvis har det suttit två shims på avgas- eller insugsventilerna eller så har dom suttit "huller om buller" efter inbördes inmätningar! Jag gissar på det första men vet inte under vilka ventiler det ska sitta två... Hade inte en tanke på detta när jag plockade isär toppen och dessutom har några suttit kvar som jag har missat och dom har ramlat ur vid olika tillfällen så jag kan tyvärr bara gissa hur dom satt, blir så trött! Finns det någon som har koll på hur det ska vara? Har inte hittat nåt i Haynes om detta förutom att det fixar fackmannen om man lämnat bort toppen... Hittar inget om hur man mäter eller vad man mäter i Haynes. Motorn har två ventiler /cylinder med direktverkande kam på hydraliska tryckare. Inget ventilspelsjustering eller liknande alltså.
Snabba svar är önskvärt! Tack på förhand! /Gustav _________________ Gustav Hedelin |
|
Shims och shims.. ja iofs
Jag gissar att det är en aluminiumtopp? Isåfall SKA det ligga en underläggsbricka (shims) under ALLA ventilfjädrar. Detta för att fjädrarna inte ska äta sig ner i aluminiumet. Sen kan ju någon givetvis ha justerat inspänningstrycket på ventilfjädrarna nån gång med hjälp av fler eller olika tjocka shims. Men jag förstod inte riktigt.. Har du fem shims kvar nu när du har två ventiler kvar att montera? fast du har ingen aning om hur många andra shims det sitter under resten av fjädrarna? |
|
Ja det är en alutopp. Som det är nu så har jag en bricka under alla ventiler. Alla är lika tjocka så det är kanske dumt att kalla dom shims då det inte verkar vara några sådana utan skyddsbrickor som nämnts ovan. Som det verkar nu så har jag brickor över så att jag kan ha två brickor under tre ytterligare ventiler... Troligtvis borde det ligga en till (har inte hunnit leta) så jag får fyra över.
/Gustav _________________ Gustav Hedelin |
![]() |
Skruva banåkabil
|
940 besök totalt |