Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Bästa R-däcket
2604 besök totalt

Vill du veta vilket som verkligen är det bästa R-däcket?
Ja
87%
 87%  [ 77 ]
Nej
10%
 10%  [ 9 ]
Vet ej
2%
 2%  [ 2 ]
Totalt antal röster : 88

Peter Bull
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 48


Trådstartare
Bästa R-däcket

Det är mycket diskussion om vilket som är det bästa r-däcket, men ingen vad jag vet som verkligen nogrant har testat alla och jämfört. Jag skulle vilja se ett test som tar för sig hur bra olika r-däck är på bana och slalom. Själv håller jag på att beta mig genom jungeln märke för märke, men det enda jag har att mäta skilnaden med är mitt eget "butt-o-meter" (alternativt "r*v-o-meter") och det är inte särskilt nogrant. Är det flera än jag som undrar hur många g man kan pressa ur en sats Michelin Pilot Sport Cup över krönet på Mantorp innan bilen blir full av gräs?

och är det någon som känner för att organisera ett sådant test? och ragga däck från alla producenterna? och har mätutrustning? och har tid att göra det? och, och, och...

_________________
Peter Bull
Why waste time learning when ignorance is instantaneous?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Re: Bästa R-däcket

Peter Bull skrev:
och är det någon som känner för att organisera ett sådant test? och ragga däck från alla producenterna? och har mätutrustning? och har tid att göra det? och, och, och...


Låter som någonting tidningen Automobil skulle göra! thumbs up

Teknikens värld har ju tex test av vinterdäck, så då skulle ju Automobil kunnat ha med Rdäck!
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



visst frågan är intressant men vad säger att ett test visar vilket däck som är bäst rent allmänt? Risken kan vara att resultatet blir helt rättvisande bara för den bana, bil och förare som utför testet, sen måste man även ta hänsyn till temperaturskillnader osv osv så jag är rädd att det blir ett jätte jobb om det ens är möjligt (vad negativ jag verkar)

Men som sagt frågan är intressant

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Sen kan man lägga in andra konsumentaspekter som hur bra det fungerar på den 10e banträffen (detta med heatcykling). Varvtider och maxG är ju fint att mäta under de första upphettningscyklerna men vid den tioende kan förhållanden ändras rejält.

Ryktesvis skall tex Kumho och Toyo ha lite olika filosofi när det gäller detta. Kumho har bättre prestenda medan Toyo inte försämras lika mycket över tid.

Men att testa detta är mycket svårare (om man inte lånar en Heatcyklingsmaskin, om det finns nån i sverige).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Man skulle även kunna utröna vad som är bäst OM däckstillverkarna tex skulle släppa ut madic formula data(ursäkta stavningen ).
Men det är jag rädd för att man kan FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEET glömma

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775



Re: Bästa R-däcket

Anders Jeppsson skrev:
Låter som någonting tidningen Automobil skulle göra! thumbs up

Teknikens värld har ju tex test av vinterdäck, så då skulle ju Automobil kunnat ha med Rdäck!


Jag vet en viss testingenjör på Automobil som redan i somras tyckte det var en god idé.....
Men det var väl inte riktigt han som bestämde över innehållet i tidningen.....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re: Bästa R-däcket

ThomasT skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Låter som någonting tidningen Automobil skulle göra! thumbs up

Teknikens värld har ju tex test av vinterdäck, så då skulle ju Automobil kunnat ha med Rdäck!
Jag vet en viss testingenjör på Automobil som redan i somras tyckte det var en god idé.....
Men det var väl inte riktigt han som bestämde över innehållet i tidningen.....
Goda ideér kan ibland behöva mogna. Sen tror jag inte att ett 12sidigt komplett test av Rdäck ligger i mittfåran av Automobils målgrupp.

Grassroot Motorsport gör iofs Rdäckstester lite då och då, men de har ett lite annat fokus...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Vad jag förstår har tidningen ni ovan nämner försökt få fram däck, men det var tydligen svårt att få tag på däck. Verkade som att en del inte ville ställa upp.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Erik B skrev:
Vad jag förstår har tidningen ni ovan nämner försökt få fram däck, men det var tydligen svårt att få tag på däck. Verkade som att en del inte ville ställa upp.
Det är ju inte alla lämpliga däck som har en generalagent värd namnet (försäljningen sköts i realiteten via parallellimport mm). Om Genralagenterna inte tjänar pengar på däcken så finns det väl ingen anledning att sponsra. De små säljarna kanske inte ser nyttan av marknadsföringen de heller (andra kan ju dra nytta av "deras investering"). Svårt att veta.
Men jag tycker att en del märken kunde kanske plussa på sin sportimage genom att delta (men kanske bara om de inte kommer sist).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Teknikens Värld gjorde för 10+ år sen ett rätt utförligt test. Man hade med de flesta på marknaden existerande r (ganska få) och sportdäck (desto fler). Sen körde man dem på en Volvo 240 man skruvat ihop för långlopp (SLC?) och fick på så sätt en rätt bra värdemätare på hållbarhet, varvtider och uppträdande.

AMS hade en lite mindre variant runt 01-02, då Fredrik Ekblom testade av 032, RE540 och nån Pirelli-variant jag glömt namnet på. M3:an de körde var på 10-delarna när jämnsnabb med Yoko och bridgestone, mens Pirelli var ett par sekunder efter.

Sen dess har det varit rätt tyst, trots att marknaden och utbudet ökat betydligt. Vore skoj att få lite belägg för alla "sanningar och myter" som finns i ämnet.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Peter Bull
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 48


Trådstartare
Så långt kan man se att ca 10 % av rejsas debattörer verkligen inte vill veta vilket R-däck som är bäst. Hur kan det ha sig?

Alla typer av testresultat beror på hur man har kommit fram till dom, och kan därför diskuteras. Men att gå från att diskutera ett resultat till att verkligen inte villa ha ett resultat alls?

Det skulle vara roligt att veta motiveringen för att inte villa veta.

_________________
Peter Bull
Why waste time learning when ignorance is instantaneous?
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Jag tycker att det är en bra idé men den faller lite på att ett bra däck för en bil kan vara dåligt för en annan. Mycket beroende på vikt, effekt och viktfördelning. Men det är klart att om man testar på t.ex. en Porsche 968 hade det varit ganska bra för mig att läsa då jag har en 944..

_________________
Anders Hansson
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157



Jag tycker det är en utmärkt idé, men som Anders säger skiljer det på olika bilars däckbehov.
Skulle man göra ett sådant test skulle man samlat ihop en farlig massa bilar i alla varianter (fwd, rwd, awd, tunga, lätta, motorstarka, mindre motorstarka osv) och med olika däckstorlekar. Plus att man borde testa på ett par olika banor med varierande förutsättningar.
Ett väldigt jobb med andra ord.

Men det hade kanske varit något vi på rejsa kunde styra upp? Lite tidtagarutrustning kan ju inte vara så svårt att få tag på. Här är ju många som har raceteam och eftersom det är för ett gott ändamål som alla vinner på kanske man skulle kunna låna eller hyra billigt och organisera samtidigt med banmöten? Mycket jobb och om man ska prova olika däck på samma bil kan det bli dyrt, fast det går kanske att ordna någon form av spons från däckleverantörer eftersom det är något som rör dem med. Eller om man erbjuder bilar och tidtagarutrustning för en intresserad biltidning och får dem att stå för däck.

Många kanske men klart genomförbart om det finns några som organiserar och har tid och lust att ta tag i det hela.

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Har för mig att en tysk tidning gjort detta för inte så länge sedan. Har oxå för mig att Michelin Cup däcken kom ut som vinnare. Minns dock inte om testet ville få fram bäst grepp, livslängd, våtegenskaper, o s v, kan tro det gällde greppet som sådant!

I vart fall har cup däcken lyckats prestera 1,4g på CSL vilket är väldigt bra. Personligen vet jag inte om ändra r-däck skulle göra detsamma.


Nu kanske ovan föreslagna test var mer tänkt som mest däck för pengarna eller så, ja billiga är cup däcken i vart fall inte.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157



Göte RS6 Sjögren skrev:

Nu kanske ovan föreslagna test var mer tänkt som mest däck för pengarna eller så, ja billiga är cup däcken i vart fall inte.


om det var mig du menade så menade jag ett test oberoende av pris för att få fram vilket däck som var snabbast på vilken bil, storlek, bana osv

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Lite relaterat men om slicks så nämndes det att Michelin som WTCC körde på förra året var ca 2 sekunder snabbare runt Monza än Yokohama som används iår, men förhoppningen var att Yokisarna skulle hålla hela loppet och göra racingen mer jämn mellan biltyperna (dvs mindre fördel till BMW).

Så det är inte bara hobbyräsers som tummar på max performance

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402



Har inte bilens egenskaper något med att göra när man väljer däck?

Kan det inte vara så att tex Yokohama xxx passar klockrent på Ferrari xxx men inte på Porsche xxx?

Därför så tror jag att man inte kan generalisera och säga att tex. Pirelli P Zero är det bästa däcket om någon oberoende tidning skulle komma fram till det.

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



kotten skrev:
Därför så tror jag att man inte kan generalisera och säga att tex. Pirelli P Zero är det bästa däcket om någon oberoende tidning skulle komma fram till det.
Med tre olika bilmodeller borde man kunna sprida detta men det blir dyrare.

Ska hjulvinklar/däcksbredder/däckstryck optimeras på varje bil för varje däckstyp tex?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402



Niklas Falk skrev:
kotten skrev:
Därför så tror jag att man inte kan generalisera och säga att tex. Pirelli P Zero är det bästa däcket om någon oberoende tidning skulle komma fram till det.
Med tre olika bilmodeller borde man kunna sprida detta men det blir dyrare.

Ska hjulvinklar/däcksbredder/däckstryck optimeras på varje bil för varje däckstyp tex?


Ingen aning faktiskt. Mycket svårt.

Samtidigt så tror jag på vår hobbynivå (de flesta av oss här) inte känner en jätteskillnad mellan två olika R-däck av god kvalitet.

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



kotten skrev:
Samtidigt så tror jag på vår hobbynivå (de flesta av oss här) inte känner en jätteskillnad mellan två olika R-däck av god kvalitet.
På hobbynivå tror jag att det räcker med ett däck som är konsekvent under en längre tid. Detta gör förmodligen att de snabbaste gummiblandningarna inte är så vettiga för hobbybruk.

"Ta det hårdaste du får tag på" var nåt råd här för ett tag sen när det fanns ett erbjudande på R-däck i olika blandningar.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Däck för banåka
Bästa R-däcket
2604 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande