Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Pinnbult istället för vanlig fälgskruv
2571 besök totalt
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Pinnbult istället för vanlig fälgskruv

Kanske dåligt forumulering. Men jag är sugen på att ha pinnbult istället för vanliga fälgbult/skruvar. Jag vill veta hur man ska gå till väga. Stålkvalitet och hur man får den att sitta kvar. Ska man sätta en mutter på baksidan av navet? Loctite?

Jag har inte så stor koll när det gäller sånt här. Hoppas någon kan ge mig ett svar.
Mvh
Peter

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



om du vill byta, och inte kan (vill) tillverka egna pinnbultar, så har Svenska fälg färdiga
sådana till bra pris (17:-/st)

Vi har bytt på våran M3a, mycket lättare vid hjulbyte.

Fastsättning med loctite funkar utmärkt thumbs up

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Tack för en snabbt svar Rolfson!

Måste det vara speciella pinnbultar? Kan man inte tex. köpa dom hos Siverts här i Stockholm? (Har det mesta inom skruv etc)

Ska jag bara ha på locktite och skruva in dom i navet/hubben? Ingen mutter eller liknande på baksidan? Det är ju mindre roligt att tappa ett hjul

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är inte dumt om Pinnskruven har en ogängad del (midja) som man kan dra i botten för att ta bort ev. glapp, När man limmar dom med t.ex. loctite.

Minsta hållfasthet är 10.9.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Perfekt Dude. Då vet jag vad som gäller. Tackar så mycket!

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Busabyggare
Skanör
Här sen Sep 2004
Inlägg: 136



Hej.
Locktite eller motsvarande brukar ge upp rätt så fort om det blir varmt, så det skall inte användas på tex hjulbultar och bromsar.
om det absolut inte får lossa kan man om gänglängden tillåter det borra och slå i ett stift igenom skruv och "mutter". Tänk bara på att borra stifthålet så att ,när skruven skall demonteras , stiftet kan slås igenom och ut på andra sidan.
/
Fredrik

_________________
Fredrik Kullgren
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Busabyggare skrev:
Hej.
Locktite eller motsvarande brukar ge upp rätt så fort om det blir varmt, så det skall inte användas på tex hjulbultar och bromsar.
om det absolut inte får lossa kan man om gänglängden tillåter det borra och slå i ett stift igenom skruv och "mutter". Tänk bara på att borra stifthålet så att ,när skruven skall demonteras , stiftet kan slås igenom och ut på andra sidan.
/
Fredrik


Du kan få testa att ta bort pinnskruvarna på min racerbil om du vill

Visst försvagas div skruvlåsning av värme, Men just i detta fall har jag 15års handson-erfarenhet av just detta thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Busabyggare skrev:
Hej.
Locktite eller motsvarande brukar ge upp rätt så fort om det blir varmt, så det skall inte användas på tex hjulbultar och bromsar.
om det absolut inte får lossa kan man om gänglängden tillåter det borra och slå i ett stift igenom skruv och "mutter". Tänk bara på att borra stifthålet så att ,när skruven skall demonteras , stiftet kan slås igenom och ut på andra sidan.
/
Fredrik




Finns ju olika sorters loctite, vi har den röda, måste värmas med svets för att få bort.

Absolut ingen fara att använda, det värsta som kan hända är att bulten
följer med ut vid hjulbyte.

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Busabyggare
Skanör
Här sen Sep 2004
Inlägg: 136



Hej.
Enligt loctites produktblad tål ingen av deras gänglåsningsvätskor mer än 150grader.
Jag fick rådet av locktite att vid demontering av förband med "Grön" stark gänglåsningsvätska värma förbandet med gasollåga så att det skulle gå lättare ,vid påpeaknde att det var härdade detaljer sa dom att det inte behövdes värmas så mycket att det var risk för att härdningen skulle påverkas.
Jag demonterade inte förbandet personligen men då jag inte har hört några komentarer tog jag för givet att det fungerade.
Det verkar som om locktite inte har koll på det, eller så är det andra faktorer som spelar in.
/
Fredrik

_________________
Fredrik Kullgren
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Busabyggare skrev:

Det verkar som om locktite inte har koll på det, eller så är det andra faktorer som spelar in.
/
Fredrik


Det har dom nog, men det har nog snarare med juridik att göra att dom inte vill riskera för stora skadestånd för att någon råkat använda deras produkt i en applikation där det har "lovats" att den skulle klara det det det och det.. Och sedan var det något som gick snett.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Skruva banåkabil
Pinnbult istället för vanlig fälgskruv
2571 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande