Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Val av coilovers?
4532 besök totalt
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Trådstartare
Val av coilovers?

Hejsan.
Nu sitter man här och är alldeles snurrig.
Bilen skall ju få en triangulerad 4-länk och jag försöker hitta lämpliga dämpare.
Bilen kommer i första hand att vara en busbil på sommaren... vänta, vänta.... den kommer även att köras på bana då tillfälle ges. (kommer att provas på strippen också)

Det finns ju hur många tillverkare som helst och jag har väldigt liten erfarenhet av olika dämpare.
Bil: Volvo 242
Vikt: 1050kg +/- 50kg (Får se hur lätt jag lyckas göra den)
Effekt: ca. 350-400hk

Det lilla jag lyckats hitta hittills tyder på att 4"-5" fjädringsväg är lämpligt.
Sannolikt blir spring rate 200-250 lbs/in rätt ok.

Men vilka dämpare skall man välja?
Dubbelt justerbart verkar ju helt klart bra men hitta det för överkommliga pengar...
Aldan Eagle och QA1 kan man hitta för vettiga pengar.
GAZ är mkt bra priser på (GP-serien) men de jag sett hos svensk handlare är enkelt justerbara, sedan förstod jag inte hur de justerades? Justerar man rebound eller justerar man rebound OCH bump?
Har läst lite här på forumet och sett att många gillar LEDA och Öhlins men de är helt enkelt för dyra.
Koni har jag haft tidigare och gillade inte dess justering.

Så, vilka dämpare tycker ni har ett bra pris/prestanda förhållande?
Vilka rekomenderar ni?
Hur fungerar justeringen på GAZ dämparna?

Verkar 5" fjädringsväg och 200lps/in rimligt eller? Jag vill ha hyfsad komfort men väghållningen är viktigast.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

För att bestämma bak bör man även titta fram.
Jag kan inte råda utan ha någuluna koll på hela chassit pga allt samverkar.
Stötdämpare är en jungel ja, bättre med rätt dämparkurva med obestämbart fabrikt än fel kurva med dunder och brakgrjor.

Här sen Dec 2004

Trådstartare
Mmmm, fram ja...
Jag hade faktiskt inte tänkt göra något speciellt framtill, iaf inte på en gång.
Kapa fjädrarna för att få ned den några cm.

De är för många andra saker i görningen att jag vill känna på bilen innan jag beslutar om det skall göras något med framvagnen.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Då skulle jag ta billigaste möliga grejor du hittar, feltema har ett bra sortremänt på fjädrar tex.

Västervik
Här sen Mar 2006

Jag körde KW coilover på min M3 förr. Är fruktansvärt nöjd med dessa. Kostade 18000:- ink. moms. Inte det värsta kitet men det var bra. Bak satt det gula koni som var ställbara i rebound bara, men justerbar fjäderhöjd.

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Trådstartare
Fuling> Nu vet jag inte om du var ironisk, nedlåtande eller uppriktig? Men Feltema och coilovers rimmar dåligt i mina öron...

Cammo> Jag är som sagt öppen för förslag men tyvärr spräcker 18000:- min budget rätt ordentligt.
Har dessutom för mig att Koni blir rätt dyrt om man skall ha dubbelt justerbart? (Men jag kan ju ha fel)

Tänkte att det kunde vara trevligt med möjligheten att justera "bump" på dämparen så att fjädringsvägen inte beror endast på fjädrarna. Skulle kännas konstigt att köpa dämpare som visar sig vara för hårda eller mjuka. Går det inte att hitta rätt dämpare för rätt pengar så får jag helt enkelt omvärdera mina idéer.
Men jag är ny på det här som sagt...

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Måste du ha coilovers?
Vad är det för fel på std lösingen?
Nej jag var inte eronisk, feltema har mycket fjädrar att välja på på till LÅGA priser.

Vad är din budjet?

Här sen Dec 2004

Trådstartare
oki, hur skall jag trassla mig ur det här då?
Varför inte köra med originallösningen? Jag har nog fått för mig att den triangulerade 4-länken skall bli bättre än original, i själva verket kan det ju bli hur som helst men det är ju lite av spänningen med det hela. Experimentlusta och viljan att lära sig nya saker, ja det finns många orsaker. Tyvärr har jag för liten erfarenhet för att med säkerhet kunna påstå att det kommer att bli jättebäst och perfekt. Men jag är beredd att ge det ett ordentligt försök.

4-länken ger förhoppningsvis bättre grepp, kan konstrueras för 100% antisquat, är justerbar, väger mindre, har ingen rörelse i sidled och tillåter att bilen reggas som ombyggt fordon.
Med ovan nämda 4-länk så finns det bara en väg att gå -> Coilovers.

Budget? Ja, så lite som möjligt med bra kvalitet. Om vi skall sätta siffror på det så tror jag att jag skulle ha svårt att motivera mer än 7000:- men helst skulle jag se att jag klarade mig på 5000:-, tyvärr är nog det en omöjighet.

Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Mmm.. men om det är den nivin du ligger på behöver du ju inte "eftermarknads coilover" Det skulle ju räcka med ett juste McPherson ber från en annan bil. Tex. bak på min bruksbil en 525IX sitter det "coilover" alltså en dämpare med fjäder over. Om du hittar en sådan lösning som passar.

Jag använde mej en gång av feltemas rallydämpare till WV scirocco. Som jag byggde dit på en BMW E30, den lösningen var kanske inte optimal för racing, men jag vill sänka bilen och få den hårdare till ett bra pris. Kolla lite på ställbara dämpare till bilar som du vet har sådana ben. Tex E34 bak. Du kanske hittar ställbara ben för 2000:- sen, köper du bara 4 st. bakben. Efter det är det bara att leta fjädrar med rätt hårdhet, för du lär väl inte klara dej med bakfjädrar fram på din bil.

Detta är bara ett förslag till bbillig väghållning, men om du letar lite och jämför slaglängd och fjäderdiameter, så kanske du hittar något på nån bil som passar. Koll på tex SUVar, dom e ju rätt tunga, kanske finns nåt som passar där, som är hårt?

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Nitrons kör jag med, billigare än Öhlins.

LEDA & Spax finns ju oxå

A master of going faster!
Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Trådstartare
Cammo> Jag tror att McPherson bak skulle bli såpass mkt krångligare att det inte är värt det. Lägsta nivå ligger på GAZ enkelt justerbara dämpare ca. 2000:-/sida inkl. fjäder.

Apex> Nitrons verkade bra men NTR Track verkar ha ett utpris på £345+VAT/st och med dagens pundkurs så håller inte plånboken för det. Bra tanke dock.

I ärlighetens namn så är plånboken mitt största problem just nu. Det finns bara så mkt pengar över och det skall räcka till både 4-länk och fjädring.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vad är en triangulerade 4-länken? (jag tror jag vet men bästa att fråga)

För banåka skall/bör 4-länkes stag vara lika långa och paralella.
För raktframåka vill man ha stagen justerbara i höjd för då kan man styra chassireaktionerna i starten.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

När jag har varit med om att bygga 2 bilar med förhållandevis tajt budget och ändrade bakvagnar (min Sierrabakvagn och en Capri med 8-tummare i fyrlänk) har GAZ varit så billiga på coilovers att det inte varit lönt att försöka snida ihop saker själv av gamla delar. Vi har varit klart nöjda på de bilar vi använt dem. Justeringen "fungerar" men exakt hur...det är enkelt i alla fall, svårare att skruva bort sig när det bara är en ratt.

Skulle behoven växa efter några år är det ingen match att stoppa in dyrare finare coilovers istället för GAZ-dämparna - kanske inte lika lätt om man snidar något själv.

/Gustaf

Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Trådstartare
therealpinto> Kul att träffa en med erfarenhet av GAZ. Hur funkar justeringen? Är det rebound man justerar eller blir det en justering av både rebound och bump samtidigt?

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Enligt Roadster:
"Justerbara i 34 steg, justerande både intryck/retur samtidigt i förhållandet 30% intryck - 70% retur"

Jag har skrivit tidigare om mina erfarenheter av dämparna, så jag behöver nog inte upprepa det.

/Gustaf

Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Trådstartare
Nej, som jag förstått det så verkar du rätt nöjd med dem.
och om justeringen är både Rebound och bump så kommer de att fylla sitt syfte för mig.
Det blir nog GAZ skulle jag tro.
Har sneglat lite på GP170100B16 med FJ12200 (200lbs), men samtidigt funderar jag på om det vore bättre att satsa på en något kortare slaglängd? (6" utan gummistopp, 5" med gummistopp) 4" slaglängd kanske räcker?

Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Trådstartare
Fasen... jag börjar bli osäker.
Hur mkt fjädringsväg behöver man igentligen?
Jag har för mig att jag tidigare läst om folk som kört med väldigt extrema värden, typ någonstans i området 1cm.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Snabbat överslag:
bilvikt 1100kg
viktfördeling ca 55% fram
ger vikt bak 495kg
Bakaxen väger ca 100kg
Ger fjädrad vikt 395kg
Ger per hjul/sida ca 200kg

200kg är ca 2000N

Med en fjäder på 50N/mm kommer bilen sjunka 2000/50 --> 40mm infjädring.
Sen brukar jag räkna på att man skall kunna ställa hela bakvikten på ett hjul
Ger
2000*2/50 --> 80mm

EDIT:
Citat:
200-250 lbs/in

200*0,175 ger 35N/mm
250*0,175 ger 43,75N/mm

Här sen Dec 2004

Trådstartare
Mmmm, okaj, jag tror vi är inne på samma spår. Det jag saknade i mitt resonemang var just hur mkt fjädring i förhållande till bilens vikt man normalt använder.

om jag använder dina siffror så får jag 500lbs statisk vikt på bakhjulet. (fjädrad vikt)
Med en 200lbs/in fjäder har vi 2½" infjädring. Multiplicera med 2 så har vi 5" fjädringsväg.
250lbs/in. -> 2" infjädring -> 4" total fjädringsväg.

Då återstår bara att gissa sig till hur bilen kommer att kännas med 200 eller 250lbs fjädrar.

Är 4" (100mm) en normal fjädringsväg för en prestandabil? För mkt/litet?
Mitt mål en följsam och inte nödvändigtvis hård fjädring men samtidigt vill man ju inte att den skall bottna.

Filaren
Emmaboda
Här sen Dec 2005

Hej,

Håller själv på med en Volvo 242-75 turbo.
Kommer att åka med Sellholmprylar bak.
Bilstein dämpare och ställbara 60mm fjädrar.
Allt monteras på orginalplats.
Kostar runt 5500:- inkl. valfri setting på dämparna.
Har oxå kollat på coilovers, men tycker att det drar med sig för mkt.
Både pengar och ombyggnad.
Lättare att få igenom bes. med förstnämda "kittet".

Mvh//Andreas

Val av coilovers?
4532 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande