| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Budgeträser
|
2140 besök totalt |
|
Budgeträser
Tjafan..ny här Vi e nåra kompisar som ska bygga en bil som vi tänkt åka litte bana med som projektarbete i skolan och undrar om nån har tips på billiga/bra sätt att förbättra väghållningen främst och sen kanske nåt enkelt för att få litte mer kräm i motorn. Vilken bil det är blir inte bestämd än. Framhjulsdrift ere iaf som gäller förmodligen nån VAGbil Vi lever somsagt på Studiebidrag på 950 kr i månaden... //Stefan _________________ riLLe Svanberg |
||||
|
om ni ska både handla bil och uppgradera den på den budgeten blir det väldigt tajt kan jag lova!
Men är det VAG som gäller så ska ni nog leta efter en Golf (gti skadar aldrig) mk1/mk2 och lätta så mycket som möjligt (riva ur instrumentering, inredning och hela kalaset). Sen är det bara leta beggade gula konis |
||||
|
Nej bilen räknas inte i den budgeten. Jo en Gti8v motor har vi iaf funderingar på om det blir en vag..Helst en audi så att bilen har rakställd motor? audi 80 -87 är ett alternativ. men går det att göra nåt med den?
_________________ riLLe Svanberg |
||||
varför vill du ha rakställd motor? hela motorn hamnar nästan framför framaxeln. en Golf 1 gti är grymt rolig och det finns massor av sådana som gått på bana och rally så det finns både begagnad och nytt till dom! _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
Man får mycket mer plats i motorrummet. annars sitter allting så trångt på golfarna tex grenrör å insug å så. Vi har nämligen en sån audi ståenas å kan få mycket hjälp med allt via våran lärare som e VAG tokig.
Fjäderbenstag, Gör det mycket? eller e de bara onödigt. om vi säjjer audin dvs en audi 80 -87 1.8 med en Gti 8v motor. Vad kan man göra med den? _________________ riLLe Svanberg |
||||
|
har ni räknat med att ha den gatreggad eller ren banbil (tänkte att vissa klasser / evenemang kräver besiktade bilar)
vilka summor kan ni lägga på bilen i investering ? sen så har ni swift gti eller 205gti som är ganska pigga men då är inte väghålningen den bästa från början men det är den nästan aldrig ändå på gamla bilar och när ni sa lätttrimmat så tänker jag på turbo på saker och ting och då är ju saab billiga och lätta att hitta delar till vill ni ha fram eller bakhjulsdriven bil? bakhjulsdriven så har men gamla E30 eller volvo 142 men 142an är väldigt trång i motorrummet så det kan vara lite problem med motorbyte fast det finns mycke och billiga delar till dom och ska den inte besiktas så går det att göra lite modifieringar så man får plats så vad ska den användas till??? _________________ // Mikeal Rylen |
||||
jo, visst sitter grenrör och insug lite kasst till på en mk1, men bilen är väl till för att köras och inte mekas?
golf mk1 är som sagt lätt och pigg från början, vilket också gör att både bromsar däck m.m. får det enklare. om läraren är VAG tokig så gör det ju inget att motorn sitter på annat håll, den är nästan ( ) identisk.
på en golf 1 gör tydligen ett "fjäderbensstag" under bilen störst nytta, sen varierar det från bil till bil. hmm... har jag sagt att en golf gti etta är kul?
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
Vi har snackat idag och ska använda audin. Den anser vi e fräsh i karossen å ganska lätt (1130 kg) och den kostar oss inga pengar eftersom vi redan har den.. det är en Audi 80 -87 med Golf Gti 8v motor så den har ju iaf 112? hk.
Insprutningen kmr från audi orginal. Det är ju av K-jetronicmodell. De e ont om audis som racingbilar vad jag sett :P Sen tänkte vi på bromsarna med. Måste det göras nåt åt dom? Det sitter ju trummor bak. Kanske funkar ett tag men borde överhettas för fort Bilen ska inte tävlas i nån direkt klass utan vi ska väll bara åka när det är allmänhetens åkning eller så. _________________ riLLe Svanberg |
||||
|
Den behöver nog bantas ordentligt med den motorn.. runt 900kg borde matcha motorn och ge lite småskoj vikt/effet iaf. (8kg/hk) Trummor bak behöver inte vara fel, inte med en lätt bil iallafall.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
allt väger!
utzon som rejsar porsche har gjort en liten lista på vad saker väger. kolla och se vad du kan vara utan. http://www.utzon.se/tavla/weights.ht (vikterna stämmer troligen inte alls med dina, men det är ett bra sätt att se vad/hur mycket saker väger. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
Absolut bäst svänga för pengarna får du med R-däck, eller lätt-använda slicks.
Ger absolut bäst sväng per krona. |
||||
ska bilen användas på "allmän" åkning så är inte slicks alltid ok. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Finns kanske en anledning till det
Plogbilar är inte så rejsiga.
Fast det i sig innebär ju en utmaning om något. Annars om man vill ha utmaningar så har jag en Citroen BX Gti med kassa drivknutar som ska skrotas. Lättare bil med mer pållar och dessutom lättad med en massa plastdetaljer från fabrik. Den har ett fjädringssystem som man kan pilla på med läääänge.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
|
Somsagt det ska vara så billigt som möjligt å det jag har uppfatt änsålänge är ju
Lättning Fjäderbenstag Sportigare Däck Eventuellt nån snikturbo för att få upp effekten lite. Bilen ska helst vara besiktad somsagt pga vi ska kunna köra den till/från verkstad och till banan. Hur mycket får man ta bort inredningsmässigt för besiktningsgubbarna? den e ju reggad för 5 pers. får jag ändå ta bort Baksätet? _________________ riLLe Svanberg |
||||
Behåll säkerhetsbältena så brukar det vara ok. (dom kan klaga ändå men det har bara hänt mig en gång och det blev inte mer av det än en tillsägning att baksätet borde vara där. Då kör jag utan dörrsidor (bara lite tejp för hålen och vaddering i ett av hålen som handtag. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Vet ju inte hur det ser ut bak på DKW(Audi) men det går kanske att ordna? På Andra VAG t.ex VW har ju axeltapparna skruvade på bakaxeländarna. Då byter man enkelt till sånna för skivor som har hållare för bromsok mm. Eller om det passar med skivor direkt på? Kolla vad som passar ifrån t.ex Golf GTi? Tänk dock på att du/ni kanske måste ha en kraftigare bromscylinder. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Budgeträser
|
2140 besök totalt |