Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Batterilåda sökes
6646 besök totalt
danielbe
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Batterilåda sökes

Hej,

Är det någon som vet om det är någon som säljer en helt färdig "Bolt on" battirlåda/kit som uppfyller SBF's
krav för montering inne i bilens kupé.

se nedan

Eller måsta man bygga en själv?....

(från SBFs regelbok)
GT 5.21 Batteri
Batteri(erna) måste vara säkert fastsatt(a) och täckt(a) för att undvika kortslutning och läckage.
om batteri(erna) flyttas från sin originalplacering, ska det/de sättas fast i chassiet i en övre och en undre
metallram förbundna med minst 2 st. 10 mm. bult. I chassiet ska underramen vara fastsatt med min 4 st.
M8 bult. I varje skruvförband ska monteras en förstärkningsbricka med en tjocklek på min. 3 mm. Och
en yta på min. 20 cm 2
Batteriet ska inneslutas i en låda av ej ledande material.
om batteri(erna) placeras i kupéutrymmet (i de klasser där så tillåts) eller i bagageutrymmet på en
tvåvolymsbil, är det endast tillåtet bakom bakre delen på framstolen(arnas) tänkta tvärlinje. I detta fall
ska batteriboxen vara vätsketät och avluftas med en slang som sträcker sig utanför kupéutrymmet,
se skiss 255-10 och 255-11.

*/Danne

_________________
Daniel Bernås
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Tror att Dalhems har sådana lådor

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Dalhems har mycket riktigt såna. Röda och fina i glasfiberarmerad plast! Själva batterihållaren och avluftningen är inte gjord i dessa utan den får du fixa själv men det är ju inget större problem.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
KBL
Vellinge
Här sen Dec 2004
Inlägg: 31



Vad menas med en "tvåvolymsbil"? Är det att man kan sitta två i den, typ rallybil??

_________________
Kristian Bladh
Fd. ERC #17 - Team EGO Racing
Porsche 944S2
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



KBL skrev:
Vad menas med en "tvåvolymsbil"? Är det att man kan sitta två i den, typ rallybil??


bagageutrymme med brandvägg mot kupeutrymmet mao sedan!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Habbe skrev:
KBL skrev:
Vad menas med en "tvåvolymsbil"? Är det att man kan sitta två i den, typ rallybil??


bagageutrymme med brandvägg mot kupeutrymmet mao sedan!

Min sedan har inte "branvägg" som jag fattat det, en brandvägg ska väl vara tät?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Biltema har numera sådana, till ungefär 1/10 av Dahlhems pris. Vet dock inte hur bra dom uppfyller kraven

_________________
Pär Hylander
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



En brandvägg ska mycket riktigt vara tät och i obrännbart material (i praktiken plåt). Annars kan den ju inte stoppa brand...

Fast Biltemas variant på batterilåda är väl bara den "vanliga" modellen i någon form av PVC liknande mjukplast, eller har de en ny nu? Säljs för övrigt även av många andra handlare om det är den jag tror.
Personligen har jag svårt att se hur denna låda skulle kunna anses som "vätsketät" men SBF kanske godkänner den? I så fall är det ju ett klart billigare alternativ

Själv vill jag inte ha risk för syraläckage (eller knallgas för den delen) i kupén så jag har en låda av Dalhemstyp med två rejäla avluftningsslangar ut genom golvet. Den är tät!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Activa
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 20



Re: Batterilåda sökes

danielbe skrev:
Hej,

Är det någon som vet om det är någon som säljer en helt färdig "Bolt on" battirlåda/kit som uppfyller SBF's
krav för montering inne i bilens kupé.

se nedan

Eller måsta man bygga en själv?....


Sorry, en idiotfråga kanske men jag är inte så erfaren ännu: finns det fler skäl än viktfördelning att vilja flytta batteriet från motorrummet till längst bak i bilen?

_________________
Toni DAngelo, Stockholm
Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Nej!
Möjligen kan det väl bero på att man byggt om i motorrummet och inte längre har plats för batteriet...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Wankelsport skrev:
En brandvägg ska mycket riktigt vara tät och i obrännbart material (i praktiken plåt). Annars kan den ju inte stoppa brand...


Är det inte "Brandhärdande material"?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1606



Jag försöker också att sätta fast mitt batteri reglementsenligt.
Dock tycker jag att reglementet är lite tvetydigt, se nedanstående text och bilder från SBFs dokument.

"TR 5.21 Batteri
Batteri(erna) måste vara säkert fastsatt(a) och täckt(a) för att undvika kortslutning och läckage.
om batteri(erna) flyttas från sin originalplacering, ska det/de sättas fast i chassiet i en övre och en undre metallram förbundna med minst 2 st. 10 mm. bult.
I chassiet ska underramen vara fastsatt med min 4 st. M8 bult. I varje skruvförband ska monteras en förstärkningsbricka med en tjocklek på min. 3 mm. Och en yta på min. 20 cm2 Batteriet ska inneslutas i en låda av ej ledande material.
om batteri(erna) placeras i kupéutrymmet (i de klasser där så tillåts) eller i bagageutrymmet på en tvåvolymsbil, är det endast tillåtet bakom bakre delen på framstolen(arnas) tänkta tvärlinje.
I detta fall ska batteriboxen vara vätsketät och avluftas med en slang som sträcker sig utanför kupéutrymmet, se skiss 255-10 och 255-11.
Tillämpning: Alla klasser, om inte annat anges i klassreglerna."


Jag tycker inte att texten och bilderna stämmer överens riktigt.
På bilderna finns vad jag kan se ingen övre metallram. Eller räknas "byglarna" som de övre metallramarna? De är ju dessutom inte förbundna med den undre ramen på något sätt...
Dessutom ser inte den undre ramen ut att vara fastskruvad öht på skisserna.

Allt jag vill är ju att sätta fast batteriet så det uppfyller reglementet samtidigt som konstruktionen gärna får vara enkel

Har köpt en batterilåda från Biltema vilket jag räknar med ska vara ok som "låda av ej ledande material".
Batteriet ska sitta i bagageutrymmet, dvs utanför kupeutrymmet.
om det räcker med byglar istället för en övre metallram tror jag att det skulle underlätta rätt mycket för mig.

Se bild för hur jag ev. hade tänkt mig att lösa infästningen, men kan jag byta ut den övre ramen mot bygel så blir det enklare att tillverka samt att få plats med allt inuti lådan.



Tacksam för kommentarer, bilder på era fastsättningar och övriga ideér och förtydliganden.

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Precis som du säger; text och bild stämmer inte överens.
Jag skulle rätta mig efter texten.

Jag skulle fortsätta med M10:or ner under golvet; då behöver inte den nedre ramen ta några böjkrafter.

OACDN: Vad är det för Brontosauriebatteri du tänker använda?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1606



Tack för synpunkterna! thumbs up
ice skrev:
Precis som du säger; text och bild stämmer inte överens.
Jag skulle rätta mig efter texten.

Jag skulle fortsätta med M10:or ner under golvet; då behöver inte den nedre ramen ta några böjkrafter.
Har också tänkt på om det är möjligt. Dvs att vända på vinkeljärnet och gå igenom golvet med M10:an.
Sätter man sedan även en mutter på insidan/ovansidan på M10:ans gängstång så borde ju den skruvförbindningen räknas som två av de fyra M8:orna som den undre ramen måste ha...

ice skrev:
OACDN: Vad är det för Brontosauriebatteri du tänker använda?
Japp, batteriet är större än jag ursprungligen tänkt mig. Det är på 44Ah med dimension: 175x210x172mm.
Hade tänkt köpa ett mindre batteri men hann inte göra det innan mitt gamla batteri la av totalt kvällen före besiktning ifjol, så då var det bara att åka till OKQ8 och handla det minsta de hade hemma, kostade ca 800:-
Nu får det hänga med åtminstonde så länge jag kommer att köra till och från banorna och tävlingarna med bilen så slipper jag tänka på att ta med ett extra startbatteri osv...
Placeringen kommer att vara rätt bra (mitt i bilen, något framför bakaxelns centrum) så det är de extra kilona jag får stå ut med.

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



matfo skrev:
...Placeringen kommer att vara rätt bra (mitt i bilen, något framför bakaxelns centrum) så det är de extra kilona jag får stå ut med.
Jag skulle sätta batteriet precis framför höger bakljus (viktfördelning är viktigare än masströghetsmoment).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1606



ice skrev:
matfo skrev:
...Placeringen kommer att vara rätt bra (mitt i bilen, något framför bakaxelns centrum) så det är de extra kilona jag får stå ut med.
Jag skulle sätta batteriet precis framför höger bakljus (viktfördelning är viktigare än masströghetsmoment).

Det hade nog varit ännu bättre, men där, i reservhjulsbaljan, sitter tanken så det är inte möjligt utan lite större modifieringar.

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



matfo skrev:
ice skrev:
matfo skrev:
...Placeringen kommer att vara rätt bra (mitt i bilen, något framför bakaxelns centrum) så det är de extra kilona jag får stå ut med.
Jag skulle sätta batteriet precis framför höger bakljus (viktfördelning är viktigare än masströghetsmoment).

Det hade nog varit ännu bättre, men där, i reservhjulsbaljan, sitter tanken så det är inte möjligt utan lite större modifieringar.

Jag börjar bli lite sugen på att se din bil; du verkar ju ha gjort en hel del rätt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1606



ice skrev:
Jag börjar bli lite sugen på att se din bil; du verkar ju ha gjort en hel del rätt.

Thx, men den var "klar" när jag köpte den så jag kan inte påstå att det är jag som gjort rätt.. förutom att köpa den såklart

Finns några bilder på den här:
här: Galleri
och här: Projekttråd
och sedan kommer jag naturligtvis att ta med den på Skokloster den 1 maj.

matfo skrev:
Har också tänkt på om det är möjligt. Dvs att vända på vinkeljärnet och gå igenom golvet med M10:an.
Sätter man sedan även en mutter på insidan/ovansidan på M10:ans gängstång så borde ju den skruvförbindningen räknas som två av de fyra M8:orna som den undre ramen måste ha...

Som bilden nedanför mao..

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
Skruva banåkabil
Batterilåda sökes
6646 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande