| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Batterilåda sökes
|
6646 besök totalt |
|
Batterilåda sökes
Hej, Är det någon som vet om det är någon som säljer en helt färdig "Bolt on" battirlåda/kit som uppfyller SBF's krav för montering inne i bilens kupé. se nedan Eller måsta man bygga en själv?.... (från SBFs regelbok) GT 5.21 Batteri Batteri(erna) måste vara säkert fastsatt(a) och täckt(a) för att undvika kortslutning och läckage. om batteri(erna) flyttas från sin originalplacering, ska det/de sättas fast i chassiet i en övre och en undre metallram förbundna med minst 2 st. 10 mm. bult. I chassiet ska underramen vara fastsatt med min 4 st. M8 bult. I varje skruvförband ska monteras en förstärkningsbricka med en tjocklek på min. 3 mm. Och en yta på min. 20 cm 2 Batteriet ska inneslutas i en låda av ej ledande material. om batteri(erna) placeras i kupéutrymmet (i de klasser där så tillåts) eller i bagageutrymmet på en tvåvolymsbil, är det endast tillåtet bakom bakre delen på framstolen(arnas) tänkta tvärlinje. I detta fall ska batteriboxen vara vätsketät och avluftas med en slang som sträcker sig utanför kupéutrymmet, se skiss 255-10 och 255-11. */Danne _________________ Daniel Bernås |
||||||
|
Dalhems har mycket riktigt såna. Röda och fina i glasfiberarmerad plast! Själva batterihållaren och avluftningen är inte gjord i dessa utan den får du fixa själv men det är ju inget större problem.
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Min sedan har inte "branvägg" som jag fattat det, en brandvägg ska väl vara tät? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
En brandvägg ska mycket riktigt vara tät och i obrännbart material (i praktiken plåt). Annars kan den ju inte stoppa brand...
Fast Biltemas variant på batterilåda är väl bara den "vanliga" modellen i någon form av PVC liknande mjukplast, eller har de en ny nu? Säljs för övrigt även av många andra handlare om det är den jag tror. Personligen har jag svårt att se hur denna låda skulle kunna anses som "vätsketät" men SBF kanske godkänner den? I så fall är det ju ett klart billigare alternativ Själv vill jag inte ha risk för syraläckage (eller knallgas för den delen) i kupén så jag har en låda av Dalhemstyp med två rejäla avluftningsslangar ut genom golvet. Den är tät! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
|
Re: Batterilåda sökes
Sorry, en idiotfråga kanske men jag är inte så erfaren ännu: finns det fler skäl än viktfördelning att vilja flytta batteriet från motorrummet till längst bak i bilen? _________________ Toni DAngelo, Stockholm Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil |
||||||
Är det inte "Brandhärdande material"? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Jag försöker också att sätta fast mitt batteri reglementsenligt.
Dock tycker jag att reglementet är lite tvetydigt, se nedanstående text och bilder från SBFs dokument.
"TR 5.21 Batteri Batteri(erna) måste vara säkert fastsatt(a) och täckt(a) för att undvika kortslutning och läckage. om batteri(erna) flyttas från sin originalplacering, ska det/de sättas fast i chassiet i en övre och en undre metallram förbundna med minst 2 st. 10 mm. bult. I chassiet ska underramen vara fastsatt med min 4 st. M8 bult. I varje skruvförband ska monteras en förstärkningsbricka med en tjocklek på min. 3 mm. Och en yta på min. 20 cm2 Batteriet ska inneslutas i en låda av ej ledande material. om batteri(erna) placeras i kupéutrymmet (i de klasser där så tillåts) eller i bagageutrymmet på en tvåvolymsbil, är det endast tillåtet bakom bakre delen på framstolen(arnas) tänkta tvärlinje. I detta fall ska batteriboxen vara vätsketät och avluftas med en slang som sträcker sig utanför kupéutrymmet, se skiss 255-10 och 255-11. Tillämpning: Alla klasser, om inte annat anges i klassreglerna." ![]()
Jag tycker inte att texten och bilderna stämmer överens riktigt. På bilderna finns vad jag kan se ingen övre metallram. Eller räknas "byglarna" som de övre metallramarna? De är ju dessutom inte förbundna med den undre ramen på något sätt... Dessutom ser inte den undre ramen ut att vara fastskruvad öht på skisserna. Allt jag vill är ju att sätta fast batteriet så det uppfyller reglementet samtidigt som konstruktionen gärna får vara enkel
Har köpt en batterilåda från Biltema vilket jag räknar med ska vara ok som "låda av ej ledande material". Batteriet ska sitta i bagageutrymmet, dvs utanför kupeutrymmet. om det räcker med byglar istället för en övre metallram tror jag att det skulle underlätta rätt mycket för mig. Se bild för hur jag ev. hade tänkt mig att lösa infästningen, men kan jag byta ut den övre ramen mot bygel så blir det enklare att tillverka samt att få plats med allt inuti lådan.
Tacksam för kommentarer, bilder på era fastsättningar och övriga ideér och förtydliganden.
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
|
Precis som du säger; text och bild stämmer inte överens.
Jag skulle rätta mig efter texten.
Jag skulle fortsätta med M10:or ner under golvet; då behöver inte den nedre ramen ta några böjkrafter. OACDN: Vad är det för Brontosauriebatteri du tänker använda? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Tack för synpunkterna!
Sätter man sedan även en mutter på insidan/ovansidan på M10:ans gängstång så borde ju den skruvförbindningen räknas som två av de fyra M8:orna som den undre ramen måste ha...
Hade tänkt köpa ett mindre batteri men hann inte göra det innan mitt gamla batteri la av totalt kvällen före besiktning ifjol, så då var det bara att åka till OKQ8 och handla det minsta de hade hemma, kostade ca 800:-
Nu får det hänga med åtminstonde så länge jag kommer att köra till och från banorna och tävlingarna med bilen så slipper jag tänka på att ta med ett extra startbatteri osv... Placeringen kommer att vara rätt bra (mitt i bilen, något framför bakaxelns centrum) så det är de extra kilona jag får stå ut med. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Det hade nog varit ännu bättre, men där, i reservhjulsbaljan, sitter tanken så det är inte möjligt utan lite större modifieringar. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
Jag börjar bli lite sugen på att se din bil; du verkar ju ha gjort en hel del rätt. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Thx, men den var "klar" när jag köpte den så jag kan inte påstå att det är jag som gjort rätt.. förutom att köpa den såklart
Finns några bilder på den här: här: Galleri och här: Projekttråd och sedan kommer jag naturligtvis att ta med den på Skokloster den 1 maj.
Som bilden nedanför mao..
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Batterilåda sökes
|
6646 besök totalt |