| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips på rymliga & lätta fälgar.
|
1960 besök totalt |
|
Tips på 15" fälgar som är både rymliga (för bromsarna ) & lätta.
Är det splittfälgar som gäller då eller finns det nått annat vettigt
Nån som har nånn koll på hur mycket broms man får in i en 15" får man in 315mm Vad för ok passar i så fall. Handlar om en BMW E30 fyrbult 4*100. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
_________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
|
Jag fick det rätt tight med 16" fälgar och 312mm skivor... kolla min tråd om du inte redan gjort det.. kolla sida 5.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
Jo din tråd har jag lusläst
fina prylar du fixar till bilen Det verkar som att har man bara rätt fälgar & ok så får man in stoora skivor
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
http://www.specialfalgar.se/falgar/f
Compomotive är också rymliga, men de är definitivt inte lätta. Nu har de ju börjat med ett lättare parallellprogram för racing, men jag har inte sett nga vikter för dem. Den amerikanska siten verkar ju dessutom stängd, så förutsättningarna att få viktuppgifter på Compomotive-fälgar är numera "sådär"...... _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Splitfälgar görs ofta i högkvalitativa material som kan bearbetas till klena godstjocklekar vilket gör att dom blir lätta. En "vanlig" fälg i samma material är lättare än en motsvarande splitfälg beroende på att den har en enklare konstruktion utan skruvförband m.m. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Med andra ord hyfsad vikt på splittfälgar, & så bra kvalitet. Hur är det med rymligheten har fått för mig att den är riktigt bra. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Compomotive CXR som är en asfaltsfälg väger i 15x7" mellan 5.9-6.3 kg beroende på ET _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
|
Bästa fälgarna för stora bromsar är nog oftast splitfälgar, då fälgbanan är valsad o därmed väldigt tunn, finns även gjutna fälgar som är raka på insidan o inte bygger ner mot centrum, men då pratar vi högkvalitetsfälgar!
Ex.vis BBS har ofta bra utrymme, även Compomotive o andra av bra kvalitet, liksom split som sagt! Avstå från dessa mängder av stylingfälgar som är otroligt tjocka men ändå inte mer hållbar för det, oftast klenar..... svårt med bromsarna blir det nästan jämnt med såna fälgar! Edit: Bygger just nu 312x25mm bromsar till min E30, där tänker jag köra 15" BBS-original:
Har även 310x32 på racebilen med flera olika 15" fälgar bl.a: BBS, ACT, Compomotive, 100+ m.fl., i.o.f.s med tjocka spacers, oken hamnar bättre placerat i fälgen då!!
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Får du plats med dessa skivor i orginal bbs utan spencer ?? i så fall e ju problemet löst vad kör du för ok
styling fälgar har inget på en race bil att göra de försämrar allt utom möjligtvis utseendet dock beroende på smak. Tunga som stryk är de &så så lätt som möjlig är ju vad man vill ha. Egentligen speler ju utsidan en mindre betydelse när man jagar prestanda
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1960 besök totalt |