| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Varför envisas med 13"
|
1, 2 >> 4449 besök totalt |
|
Varför envisas med 13"
Jag håller på och undersöker däck/fälg alternativen för mitt kommande Sevenbygge. En sak jag uptäckt är att "alla" som rejsar Sevenbilar använder 13" fälgar. ok att dessa fälgar är otroligt lätta men jag fattar ändå inte. Om man använde en 17" fälg som iofs blir tyngre, borde inte detta kompenseras av att man får ett lättare däck, förutsat att man har konstant hjuldiameter? När jag tittar i tabeller så verkar det inte så. Är verkligen gummi så mycket lättare än aluminium/magnesium? Finns det inga riktigt lätta 17"x7 fälgar?
Är det någon som har viktupgifter på kompletta hjul med 17" fälgar? Anledningingen till att jag vill ha stora fälgar är av rent estetiska skäl men hittar jag inga lätta så får jag nog blunda och gå på 13" eller 15". Med en så lätt bil som en Seven så känns det viktigt att göra allt som går för att hålla förhållandet nere mellan fjädrad och ofjädrad vikt.
UNSPRUNG Wheels & Tyres Weight (kg) Caterham Minator 13x6 Wheel with ACB10 10 Caterham SLR wheel (rear) and ACB10 12.5 Minilight and 185/60R14 Michelin 13.6 Pansport Racing Ultralight and ACB10 9.3 16" HPC with Avon ZZ1 15.5 13x7" Minilites A021 205x13x60 13 Caterham R500 magnesium split rim front with ACB10 9.5 Caterham R500 magnesium split rim rear with ACB10 10 6Jx15 Peugeot 309 alloy wheel and 205/60 tyre 17.5 6Jx15 Peugeot 309 alloy wheel and 185/55 tyre 16.5 XR4i alloy (5.5J14ET41 pepperpot) and 195/60/14 remould tyre 15.3 Wheels Weight (kg) 4 spoke revolutions 5.8 Superlite wheel 13x6 4.5 16" HPC wheel 7.5 16" HPC wheel 6.7 Caterham Minator 13x6 6.4 Caterham SLR wheel (rear) 6.5 Pansport Racing Ultralight 5.9 Raceline RL7 7x15 ET25mm 8.18 Caterham SLR aluminium split rim front 4.1 Caterham SLR aluminium split rim rear 4.8 Caterham R500 magnesium split rim front 3.4 Caterham R500/MBE magnesium split rim 6" 3.57 Caterham R500 magnesium split rim rear 3.9 6Jx15 Peugeot 309 alloy wheel 8.1 Tyres Weight (kg) Bridgestone 205/50/R15 9.5 Bridgestone 205/45/R16 9.1 Bridgestone 195/50/R15 8.2 Bridgestone 185/60/R14 6.8 ACB10 7" 21.0 x 13 5.8 ACB10 7" 6 ACB10 6.1 Avon Slick 7", 13 5.5 Avon ZZ1 tyre 8 _________________ //Mattias Gripenland |
||||
|
El Griffo tänker och skriver mycket...
Enda anledningen att ha stora fälgar är att får plats med stora bromsar!! Stora hjul ger högre luftmotstånd på en 7:a, alltså är små hjul men med lågprofildäck det ideala!
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Man kan ju också tillägga att de flesta fälgar till "vanliga" tråkmånsbilar är ju totalt överdimensionerade för en lätt 600kg bil. Därför blir de tyngre än de behöver vara. Har ett svagt minne av att de 15" hjul som Westfield säljer är anpassade (svarvade?) för att vara lättare än vanliga fälgar.
Det behövs heller inte specielt stora bromsar till så pass lätta bilar, vilket är varför många tävlande klarar sig med de bromsar som passar i 13" hjulen och därmed kan få lägre vikt p.g.a mindre bromsar, samt lättare hjul. Rent estetiskt håller jag väl med dig till en gräns (som jag tycker går vid 15"). På min bil lär jag sannolikt ha 13-tummare dock. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
orsaken till att man kör med små hjul på en seven är väl som sagt vikten, men även utrymmet. Ska du överhuvudtaget få plats med 17" under bakskärmarna så får du ha mycket låg profil. Jag har testat med 16" och då måste jag gå ner på 40-profil. För låg profil är ju inte bra för greppet heller. Sen är det ju en kostnadsfråga också. Mindre däck är billigare och däck lär det väl gå åt på denna typen av bil.
Jag har tänkt att använda dom här fäljarna. 15" Motorsportfäljar som ska skos med 195/55/15" eller 205/50/15". Fäljarna känns lätta men jag har inte vägt dom än. |
||||
Plats finnes under skärmarna. Det är bara att uppge däcksstorlek cid beställning. Ska man 17" rekomenderar tillverkaren (Dax) detta: Fram 8" x 17" x 38mm Inset (205/40 x 17") Bak 9.5" x 17" x Zero offset (245/40 x 17") Jag har hittat en 17"x7" fälg som väger sex kilo någonting. Det skulle faktist duga på gatan. 12000kr kostare en uppsättning av Caterhams R500 fälgar. Blir det helt åt h-vete med 17" får man väl skaffa sådana. _________________ //Mattias Gripenland |
||||
|
ok du ska bygga en Dax ! Trevlig bil ! Dom är rätt "feta" bak så då är det nog inga problem.
|
||||
Mycket motor och feta däck har ju varit en del av Dax profil. Jag har varit runt till Westifield, Dax och Tiger och kollat. Daxen har bäst utrymme i sittbrunnen (188cm lång), bra placering av bränsletanken och paddelväxel mm. Priset är rimligt men väntetiden är lång, fyra månader. Just nu ägnas tiden åt att sätta kryss i bäställningslistan...
Men till vintern är det Dax att börja bygga!
_________________ //Mattias Gripenland |
||||
205/60/13 7" bred fälg....... 11 kg
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Jag hittade en ganska intressant sida om fälgar. Där kan man söka på allt möjligt och få upp tjusiga listor på st alla 13"x7" med en vikt på under 5kg osv.
http://www.wheelspecs.com/specs/Whee _________________ //Mattias Gripenland |
||||
|
Mattias,
Det är fräckt med stora hjul men en sak man också bör tänka på är att stora däck kostar mer än små. Du kommer att köra mycket bana med din bil och då går det åt däck!!! Kalle (Kokos nya medlem) hälsade på in garaget idag. Han drömmer om att bygga på sin Cobra i vinter och ser, liksom vi andra, fram mot att du bygger Dax. Sjävk svetsade jág i ny plåt i dörrarna. Inte roligt men det blev i alla fall bra. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
225/50/15 8" 16 kg..... 285/40/15 10" 18kg....
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
Dels blir bilen lättare men i sammanhanget är det försummbart jmf att du får 24 kg mindre ofjädrad vikt. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Yep kliv fram alla suvvare som gömmer er.
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
![]() |
Däck för banåka
Varför envisas med 13"
|
1, 2 >> 4449 besök totalt |

