| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsvåg
|
7717 besök totalt |
|
Bromsvåg
Har fått för mig att det skall bli bromsvåg i BMWn, någon som har en skiss eller ritning på bromsvåg som passar i BMW ? Eller man skall köpa en Wilwood med broms och koppling i ett.
_________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||||||
|
Bromsvåg
Jag skall oxå byta till bromsvåg ev helt nytt pedalställ med stående pedaler finns ingen plats i motorrumet längre.oxå intresserad av tips och ideer ingen som har ritningar el liknande? mvh kalle _________________ kalle hult BMW 328ia -97 BMW M3 -94 BMW M3 -95 BMW M3 -96 Super Seven projekt SAAB 99 TURBO -80 |
||||||||
|
Bromsvåg i E30, bilen står i verkstan ett par veckor till, du är välkommen att komma och titta på den när som helst. Bara att slå en signal innan så jag är där 0738-265 335
MVH Krille
|
||||||||
|
Re: Bromsvåg
kolla på willwood, de har ritningar me mått på sina pedalställ har jag för mig... _________________ MackeMaehlum |
||||||||
|
Krille . Tackar för erbjudandet .
Men vill ha med hängande pedaler , så jag får cylindrarna i motorrummet skall ju föreställa en replika av DTM Jägermeister BMW. Men kunde vara kul och komma och hälsa på dig ändå har ju inte så långt till dig. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||||||
|
har funderat lite över att bygga en bromsvåg sj..
om man har huvud cyl och monterar den ena så att den har halva rörelsen gämfört med den andra blir det hälften så mycket broms på det hjulparet? //Niklas |
||||||||
Det beror ju på vad du har för cylinder diameter i bromscylindrarna... Jag antar att dom är lika vid bromsvågen, men det kan nog skilja sig åt mellan oken fram och bak, eller har du samma OK bak som fram? _________________ Mattias Meldert |
||||||||
|
Hur stora cylindrar skall jag beställa ?
Har Wilwood Superlite II fram och M3 E36 ok bak. Har läst någonstans att 17,8 fram och 20,7 bak skulle bli bra kan det stämma ?? Hittade en enkel lösning på bromsvågen.
_________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||||||
|
Jag verkar behöva bygga ett eget pedalställ med stående cylindrar..
En budget-tanke.. Cylindrarna på bilden är ju enkrets, och såna verkar inte finnas begagnade. Alla bilar ha ju tvåkrets-huvudcylindrar idag. Är det nån som testat att använda huvudcylindrar till kopplingar? Såna lär ju finnas renoverbara och billiga på skrotar. Volymen borde ju räcka till, och pedalen kan man göra inställbar för att få bra motstånds-/pedalrörelse-balans. om jag använder standardbromsar från samma bil både fram och bak och kretsarna på donarorbilen är fram resp bak och det dessutom är samma diameter heltigenom på huvudcylindern på donatorn så borde det 'ju' vara samma diameter på båda bromscylindrarna i en bromsvåg. Eller? Nästa problem.. gas och kopplingswire.. Hur byter jag riktning på kraften på ett par stående pedaler? Jag trampar ner pedalen och skjuter bort wiren när jag egentligen vill dra i den. _________________ Arne Lindgren |
||||||||
ATEs kopplingscylindrar är bara specade till 40 bar.
Sätt fast vajeränden i bilen och koppla vajerhöljet till pedalen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Tack! oki.. fick tanken när jag såg under huven på en P1800.. kopplingscylindern och bromscylindern såg väldigt lika ut.
Tänkte på det också, men då rör sig höjlet i förhållande till bilen. Och då kan jag int lägga det så snyggt i bilen som jag vill. Ska fundera lite. Det kommer en ritning om jag kommer på hur jag ska göra. _________________ Arne Lindgren |
||||||||
När jag började fundera på hur den ska se ut så insåg jag att hur den än ser ut så kan jag bygga den på pedaländen av wiren lika gärna. Tack! Skiss kommer. _________________ Arne Lindgren |
||||||||
En justerbar (oftast från förareplats under färd) mekanisk anordning för att justera bromsbalansen mellan fram och bakhjul. |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsvåg
|
7717 besök totalt |