| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Byta 306gti ratt. Airbaglampan? Hur ta loss?
|
2410 besök totalt |
|
Byta 306gti ratt. Airbaglampan? Hur ta loss?
Ska byta ut orginalratten mot en lite rejsigaredito. Hur blir det med airbaglampan? Kommer den att lysa? och om den gör det, hur släcker man den? Svårt att ta ut lampan/dioden innuti instrumenthuset? Kollade med Einarssons (Peugeot) i Kungsbacka också, det ska räcka att koppla loss batteriet en halvtimma innan man börjar ta loss ratten. Något mer att tänka på? Hur får man loss 306gti ratten? Känner att jag vill veta vad jag sysslar med istället för att upptäcka min väg.. Inte kul om man skulle råka tabba sig med krockkudden
Tack på förhand. _________________ Rachid Rachid |
|
Lampan ska börja lysa, om inte Peugeot jobbar annorlunda än alla andra.... .. Och det gör de nog inte.
Systemet funkar så att bilens SRS sysmet mäter resistansen i airbag-kretsen med jämna mellanrum. Lösningen är att koppla in ett motstånd i kretsen istället för airbagen. Troligen är detta motstånd någonting mellan ca 1,5-2,5 ohm. Du kan prova dig fram tills lampan slocknar. Att koppla loss batteriet i en halvtimma ska definitivt vara tillräckligt. För att skydda dig mot att airbagen avfyras av misstag (t ex statisk elektricitet) kan du kortsluta kontakterna på själva bagen när du kopplat loss den från bilen. Inget kul att få en airbag i ansiktet. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
|
Ännu viktigare än hörselskydd är att inte placera sig själv framför bagen (ratten) någon gång under tiden du fixar med den. Skulle den avfyras kan det gå väldigt illa.
Fast är du bara försiktig och ser till att inte skapa statisk elektricitet så går det säkert bra. Som en brasklapp måste jag lägga till att bilens bälten med all sannolikhet är intrimmade med tanke på att bilen har en airbag. Att bara ta bort den är inte att rekomendera. Fast du kanske kör med 6-p bälte redan och i så fall har du redan satt systemet ur spel.... Problemet är speciellt stort om bilen är försedd med så kallade "kraftbegränsande bälten". Brukar kunna gå att hitta information om sånt i reklambroschyrer. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
|
Tack för hjälpen! Fick svaret om att sätta ett motstånd även på PSC förut.
Det där med bältena lät ju lite tröligt.. Planen är ju så småningom att skaffa 4 alt. 6 punktsbälten. Men det blir ju inte till den här säsongen.. _________________ Rachid Rachid |
![]() |
Skruva banåkabil
Byta 306gti ratt. Airbaglampan? Hur ta loss?
|
2410 besök totalt |
