| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svets för både 1-fas och 3-fas?
|
<< 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (10638 totalt) |
Har du klurat ut hur man skall montera tråden?
Instruktionern är lite sparsamma och förvirrande tycker jag. Det skall väl gå från trådrullen, genom röret och sen förstår jag inte riktigt hur det är tänkt vid det där lilla metallhjulet(som det står 0,6 på).
|
||||||||||
|
Det lilla hjulet har ett spår som tråden läggs i? ovanpå hjulet finns ett löphjul i plast eller liknande som dessutom har ställbart tryck över tråden?
Lägg åt löphjulet och låt tråden mata fram igenom slangpaketet och ut i pistolen. Se till att tråden är klippt med ett vasst verktug så det inte är några grader på änden. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||
|
jag skulle köpa gassvets.. men det är pga att jag använt gasen mer än mig/mag som lastbils meck på gymnasiet.. (numera slipper jag svetsa på jobbet
)
gas kan man svetsa ta mig f*n allt med.. det skulle vara alu och rostfritt dock inte säker på det sista.. det går väl med rätt gas och rätt tillsatsmaterial...? _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||||||
Ja, nu är jag med i matchen tror jag! Jag satt först och kollade på ett hål i hjulet och sedan instruktionerna med konstiga pratbubblor som säger 0,6mm och 0,8mm. Därav satt jag som ett frågetecken. Nu när jag kollade igen på hjulet såg jag att det har två spår, så jag antar att det är tänkt att vändas på beroende på trådtjocklek. Hur skall trycket över tråden vara och vad påverkar det?
|
||||||||||
Man vill ha så långt tryck som möjligt vill jag minnas...har ju jobbat som svetsare några år på volvo dock så var det ju några år sen. När man matar fram tråden skall man just så pass kunna hålla fast den mellan tummen och pekfingret. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||||
Jag testade lite med min igår oxå. insåg att det var några år sedan jag svetsade senast... Lyckades i varje fall punkta ihop några vinkeljärn men får nog lägga några timmar i helgen på att öva upp färdigheten så jag kan svetsa ihop det ordentligt.
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||||||
|
När man svetsar utan gas så får man nog räkna med en hel del "sprut"..
Jag har aldrig behövt använda sådan tråd men jag kan tänka mig hur det fungerar. Trycket på löphjulet ska vara så lågt som möjligt. Ett tips är att bjuda in en kompis som har smält lite tråd tidigare. Minsta lilla erfarenhet att ta del av kan spara massor av träning för att bara komma igång osv.
_________________ /Anton Lillsund |
||||||||||
|
Hmm, själva "avtryckaren" på svetspistolen - styr den bara över trådmatningen eller slår den också på/av strömmen(har tyvär inget lämpligt ställe att prova på nu
)?
Jag skall se om jag inte kan få en polare att visa mig lite imorgon, fast jag är inte säker på om han svetsat MIG förut.
|
||||||||||
Kom ihåg att vända på polerna om du använder flusstråd.
Det räknar jag med men i nuläget är det definitivt skit bakom spakarna när jag "svetsar". Ska som sagt "öva" lite i helgen
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||||||
Alla svetsar har inte det, Utan många billigare styr bara trådmatningen och strömmen ligger på hela tiden. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||
okej. Problemet jag har är att jag får svårt att hålla mig på en punkt när jag försöker elda på lite. Det blir liksom för mycket tråd eftersom den matar fram ny hela tiden.
Ehm... det kanske kommer gå bättre om jag provar med det.
|
||||||||||
Låter snarare som du bränt fast tråden i munstycket...klassiskt nybörjar fel
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||||
Typiskt!
Vad skall man göra åt det och hur undviker jag att det händer igen? |
||||||||||
Hur nära materialet håller du munstycket när du svetsar? Sen så lärde man sig ett fulknep att hålla trådledaren ren, man kör svetstråden igen en hörselpropp innan tråden går ut från matarverket....sån där gul sak man stoppar in i örat
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||||
|
Knacka till munstycket mot något hårt så ploppar det till.
Har du varit väl generös med att bränna fast det så får du fila av munstycket lite, eller byta det. För du har väl köpt extra munstycken, gashylor och allt annat som är förbrukningsvara?
Att spraya gashylsa och munstycke med "svetsspray" hjälper en del. Finns pasta också som man doppar munstycket i. Det är ett måste för att få ett bra gasflöde! Att det bränner fast beor på för låg trådmatning i förhållande till strömmen. Tråden "försvinner" in i munstycket när du släpper knappen pga av värmen. Munstycket är ju av koppar så det borde inte sitta så jättehårt.. Att hålla längre avstånd till godset du svetsar i är också ett sätt att undvika fastbränning i munstycket. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||
Jag håller kanske för nära... 1-2cm gissar jag på. Vad är det som gör att det hjälper med en hörselpropp?
Vet du hur det är tänkt att få loss den där hylsan(gashylsan?) så man kommer åt att knacka på munstycket? Den tycks inte vara gängad och jag har ingen lust att börja dra i den för mycket innan jag vet hur det är tänkt.
Munstycken, hylsor och... eh, ja sånt har jag givetvis massor av!
Nä, jag får nog försöka hitta någonstans där dom säljer det. Att jag kört med låg trådmatning i förhållande till strömmen kan jag mycket väl tänka mig. Jag tyckte ju det blev så jäkla mycket tråd när jag svetsade, så trådmatningen körde jag sakta och sen elda jag på med ström.
Nåja, det blir väl förhoppningsvis lite färre pinsamma nybörjarmissar med tiden. |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Svets för både 1-fas och 3-fas?
|
<< 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (10638 totalt) |
