Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svets för både 1-fas och 3-fas?
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (10638 totalt)
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
matfo skrev:
Jag blev inspererad av den här tråden och impulsköpte en Esab c140 på Jula igår.
Ska ev. testa den ikväll, dock med flusstråd.
Gastub får vänta ett tag...

Har du klurat ut hur man skall montera tråden?
Instruktionern är lite sparsamma och förvirrande tycker jag. Det skall väl gå från trådrullen, genom röret och sen förstår jag inte riktigt hur det är tänkt vid det där lilla metallhjulet(som det står 0,6 på).
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det lilla hjulet har ett spår som tråden läggs i? ovanpå hjulet finns ett löphjul i plast eller liknande som dessutom har ställbart tryck över tråden?

Lägg åt löphjulet och låt tråden mata fram igenom slangpaketet och ut i pistolen. Se till att tråden är klippt med ett vasst verktug så det inte är några grader på änden.

Stockholm
Här sen Jan 2003

jag skulle köpa gassvets.. men det är pga att jag använt gasen mer än mig/mag som lastbils meck på gymnasiet.. (numera slipper jag svetsa på jobbet )

gas kan man svetsa ta mig f*n allt med.. det skulle vara alu och rostfritt dock inte säker på det sista.. det går väl med rätt gas och rätt tillsatsmaterial...?

BMW Abuser
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Det lilla hjulet har ett spår som tråden läggs i? ovanpå hjulet finns ett löphjul i plast eller liknande som dessutom har ställbart tryck över tråden?

Lägg åt löphjulet och låt tråden mata fram igenom slangpaketet och ut i pistolen. Se till att tråden är klippt med ett vasst verktug så det inte är några grader på änden.

Ja, nu är jag med i matchen tror jag! thumbs up
Jag satt först och kollade på ett hål i hjulet och sedan instruktionerna med konstiga pratbubblor som säger 0,6mm och 0,8mm. Därav satt jag som ett frågetecken. Nu när jag kollade igen på hjulet såg jag att det har två spår, så jag antar att det är tänkt att vändas på beroende på trådtjocklek.
Hur skall trycket över tråden vara och vad påverkar det?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Alexi Törnqvist skrev:
Hur skall trycket över tråden vara och vad påverkar det?

Man vill ha så långt tryck som möjligt vill jag minnas...har ju jobbat som svetsare några år på volvo dock så var det ju några år sen.
När man matar fram tråden skall man just så pass kunna hålla fast den mellan tummen och pekfingret.

Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Nu har jag iaf fått svetsen att funka... värre är det med handhavandet. Det sprutar ju bara en massa slagg och sen står jag där med 2dm tråd ur munstycket.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005

Alexi Törnqvist skrev:
Nu har jag iaf fått svetsen att funka... värre är det med handhavandet. Det sprutar ju bara en massa slagg och sen står jag där med 2dm tråd ur munstycket.
thumbs up
Jag testade lite med min igår oxå. insåg att det var några år sedan jag svetsade senast...
Lyckades i varje fall punkta ihop några vinkeljärn men får nog lägga några timmar i helgen på att öva upp färdigheten så jag kan svetsa ihop det ordentligt.

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

När man svetsar utan gas så får man nog räkna med en hel del "sprut"..
Jag har aldrig behövt använda sådan tråd men jag kan tänka mig hur det fungerar.

Trycket på löphjulet ska vara så lågt som möjligt. thumbs up För högt tryck ger onödigt slitage på bitarna.

Ett tips är att bjuda in en kompis som har smält lite tråd tidigare. Minsta lilla erfarenhet att ta del av kan spara massor av träning för att bara komma igång osv.

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Hmm, själva "avtryckaren" på svetspistolen - styr den bara över trådmatningen eller slår den också på/av strömmen(har tyvär inget lämpligt ställe att prova på nu )?

Jag skall se om jag inte kan få en polare att visa mig lite imorgon, fast jag är inte säker på om han svetsat MIG förut.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005

Alexi Törnqvist skrev:
Hmm, själva "avtryckaren" på svetspistolen - styr den bara över trådmatningen eller slår den också på/av strömmen(har tyvär inget lämpligt ställe att prova på nu )?
Avtryckaren styr både trådmatning och ström, i annat fall skulle det bli en "ljusbåge" så fort man kom i kontakt med nåt som var jordat..

Kom ihåg att vända på polerna om du använder flusstråd.

Anton Lillsund skrev:
När man svetsar utan gas så får man nog räkna med en hel del "sprut"..
Jag har aldrig behövt använda sådan tråd men jag kan tänka mig hur det fungerar.

Det räknar jag med men i nuläget är det definitivt skit bakom spakarna när jag "svetsar". Ska som sagt "öva" lite i helgen

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

matfo skrev:
Avtryckaren styr både trådmatning och ström, i annat fall skulle det bli en "ljusbåge" så fort man kom i kontakt med nåt som var jordat..

Alla svetsar har inte det, Utan många billigare styr bara trådmatningen och strömmen ligger på hela tiden.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
matfo skrev:
Alexi Törnqvist skrev:

okej. Problemet jag har är att jag får svårt att hålla mig på en punkt när jag försöker elda på lite. Det blir liksom för mycket tråd eftersom den matar fram ny hela tiden.

Citat:
Kom ihåg att vända på polerna om du använder flusstråd.

Ehm... det kanske kommer gå bättre om jag provar med det.
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003

Finns det inte en ratt man kan ställa trådmatningen på fram på svetsen? Borde det göra, prova att vrida ner den lite.

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Jodå, det gör det såklart. Jag tycker dock att jag kört med den rätt lågt ställt. Men, äh, jag skall ut och prova om jag får fason på det nu.
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Nu ville maskinen strejka... bara fläkten som går. Kan det vara trådledaren som behöver rengöras från flusstrådens elaka biverkningar - och hur skall man isåfall rengöra?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Alexi Törnqvist skrev:
Nu ville maskinen strejka... bara fläkten som går. Kan det vara trådledaren som behöver rengöras från flusstrådens elaka biverkningar - och hur skall man isåfall rengöra?

Låter snarare som du bränt fast tråden i munstycket...klassiskt nybörjar fel

Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
super7 skrev:
Alexi Törnqvist skrev:

Typiskt!
Vad skall man göra åt det och hur undviker jag att det händer igen?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Alexi Törnqvist skrev:
super7 skrev:
Alexi Törnqvist skrev:

Typiskt!

Hur nära materialet håller du munstycket när du svetsar?
Sen så lärde man sig ett fulknep att hålla trådledaren ren, man kör svetstråden igen en hörselpropp innan tråden går ut från matarverket....sån där gul sak man stoppar in i örat

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Knacka till munstycket mot något hårt så ploppar det till.
Har du varit väl generös med att bränna fast det så får du fila av munstycket lite, eller byta det.
För du har väl köpt extra munstycken, gashylor och allt annat som är förbrukningsvara?

Att spraya gashylsa och munstycke med "svetsspray" hjälper en del. Finns pasta också som man doppar munstycket i. Det är ett måste för att få ett bra gasflöde!

Att det bränner fast beor på för låg trådmatning i förhållande till strömmen. Tråden "försvinner" in i munstycket när du släpper knappen pga av värmen. Munstycket är ju av koppar så det borde inte sitta så jättehårt..

Att hålla längre avstånd till godset du svetsar i är också ett sätt att undvika fastbränning i munstycket.

Umeå
Här sen Nov 2002

Anton Lillsund skrev:
Att spraya gashylsa och munstycke med "svetsspray"

Sprayen funkar bra till att spreja på plåten om man inte vill att svetsstänket skall fastna... thumbs up

Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
super7 skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
super7 skrev:
Alexi Törnqvist skrev:

Typiskt!

Hur nära materialet håller du munstycket när du svetsar?
Sen så lärde man sig ett fulknep att hålla trådledaren ren, man kör svetstråden igen en hörselpropp innan tråden går ut från matarverket....sån där gul sak man stoppar in i örat

Jag håller kanske för nära... 1-2cm gissar jag på.

Vad är det som gör att det hjälper med en hörselpropp?

Anton Lillsund skrev:
Knacka till munstycket mot något hårt så ploppar det till.
Har du varit väl generös med att bränna fast det så får du fila av munstycket lite, eller byta det.
För du har väl köpt extra munstycken, gashylor och allt annat som är förbrukningsvara?

Att spraya gashylsa och munstycke med "svetsspray" hjälper en del. Finns pasta också som man doppar munstycket i. Det är ett måste för att få ett bra gasflöde!

Att det bränner fast beor på för låg trådmatning i förhållande till strömmen. Tråden "försvinner" in i munstycket när du släpper knappen pga av värmen. Munstycket är ju av koppar så det borde inte sitta så jättehårt..

Att hålla längre avstånd till godset du svetsar i är också ett sätt att undvika fastbränning i munstycket.

Vet du hur det är tänkt att få loss den där hylsan(gashylsan?) så man kommer åt att knacka på munstycket? Den tycks inte vara gängad och jag har ingen lust att börja dra i den för mycket innan jag vet hur det är tänkt.

Munstycken, hylsor och... eh, ja sånt har jag givetvis massor av!
Nä, jag får nog försöka hitta någonstans där dom säljer det.

Att jag kört med låg trådmatning i förhållande till strömmen kan jag mycket väl tänka mig. Jag tyckte ju det blev så jäkla mycket tråd när jag svetsade, så trådmatningen körde jag sakta och sen elda jag på med ström. thumbs up

Nåja, det blir väl förhoppningsvis lite färre pinsamma nybörjarmissar med tiden.
Citera
Skruva banåkabil
Svets för både 1-fas och 3-fas?
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (10638 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande