Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4665 besök totalt |
Bättre kylning i roadsport
Hur är reglerna på byte till större kylare/intercooler i roadsport? Vad jag kan läsa i reglementet sp får de bytas fritt om placeringen inte ändras mer än 50mm. Har jag tänkt/läst rätt? _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||
Vart i reglerna står det att jag detta inte får göras om den ska klassas som omodifierad? Mitt syfte med ett byte är inte effekthöjande utan för att öka driftsäkerheten på bilen. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||
Kylaren är som sagt fri så länge den sitter kvar +/- 50 mm. Intercooler lär du tyvärr inte få byta, så vitt jag förstått anses den vara en del av motorn och vad som får ändras på den är ju beskrivet. Håller helt med dig om att det definitivt kunde stå tydligare.
Man skulle ju även kunna undra om man skulle få flytta på en IC som i orginal placerad ovanpå motorn till en placering i fronten (lär ju ge bättre funktion) men det framgår inte heller tydligt av reglerna. Jag tolkar det dock som att inte heller det är tillåtet. Antingen genom 50 mm regeln eller att motorn inte får ändras... Jag tycker att du kan maila eller ringa till Roadsports kontaktperson så kan de komma med ett förtydligande! Klara regler är bättre regler. Så slipper det blir snack om det. ...också kommer ju frågan Gzon... Ska du köra med någon av dina bilar i SPVM? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jo jag får göra det framöver då det blir aktuellt att göra i ordning bilen. Jag har faktiskt införskaffat mig en rx-7 -92 endast för denna typ av körning men visar det sig att reglerna säger att jag inte får byta IC så blir det svårare att få bilen driftsäker för att klassas som omodifierad. Iofs så klassas bilen in i Roadsport A vare sig jag kör omodifierat eller inte men det hade varit trevligt att veta vad reglerna säger. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||
Fast med modifierad maskin får du ju en minimivikt på 1498 kg vilket knappast skulle kunna vara aktuellt på en racebil. Du skulle möjligen kunna köra modifierat i Modsports 1 med minimivikten 1170 men även det blir väl tungt och de bilarna är minst sagt vassa!
Med orginaleffekt hamnar du väl på runt 900 kg tror jag mig minnas... Betydligt bättre. Då räcker t ex orginalbromsarna till med råge också. Kan du inte fixa något system som kyler orginal IC med vattendimma från utsidan? Visst är det lite meckigare at få till än att byta IC:n men har man inget annat val så... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
![]() Åka runt och skvätta vatten på asfalten kan väl inte vara så schysst. Det är ju bara att dumpa allt under sista varvet (om man känner sig jagad). På insugsidan är det ju bara "Filter och trattar" som får ändras. Vad detta betyder på en bil med plenum eller överladdning såger reglementet inget om. Det behövs en besikningsman för det, sen är det väl inte solklart i alla fall. Men att få med några bilder i vagnsboken skadar väl inte? En behållare för torris (Co2) satt mot IC'n däremot borde inte kunna resultera i halkiga saker på asfalten och kanske ger lite kylning under ca 5 minuter. |
||
Jag räknade med utzon räknaren men den var visst inte wankelkompatibel. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||
Nej den är ju inte det...
På spvm hemsidan finns denna: http://www.spvm.se/vagndekl_roadspor Funkar lite bättre! Angående att det skulle vara problem att vattenkyla orginal ic därför att man skulle släppa ut vätska på banan så måste ju det vara lösbart. Man behöver ju inte vräka på vatten. Med en finfördelad dimma skulle kyleffekten garanterat öka men det behöver ju inte ge problem för någon annan... Stora mängder torr-is är dock ett intressant grepp.... Experimentlusta! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Är tävlingsvikten vid start eller målgång? ![]() |
||
Vid målgång, tyvärr
![]() Har hört historer om Rallycrossbilar lastade med grus i bagaget som släppts ut efter start och dylikt. Detta hade ju kunnat vara ett liknade trick! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Var väl inte för inte en Rallycross åkare kallades Gruskalle ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
"Gruskalle" Körde även ett tag med "flytande barlast" en viktlåda placerad på en räls som lutade utför, från takhöjd bak och till skohöjd fram. Startade med vikten i bakersta läget, för maximalt grepp, släppte sedan fram den för balansens skull.
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4665 besök totalt |