Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bättre kylning i roadsport
4665 besök totalt
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Hur är reglerna på byte till större kylare/intercooler i roadsport? Vad jag kan läsa i reglementet sp får de bytas fritt om placeringen inte ändras mer än 50mm. Har jag tänkt/läst rätt?

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Säger reglerna verkligen något om placering av intercooler?

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Det beror på hur man klassar intercooler. Om man klassar en intercooler som kylare eller inte.

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Man får väl inte byta/flytta intercooler om motorn ska räknas som omodifierad?

Kanske inte har nån betydelse i detta fallet men värt att tänka på iaf.

gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
Man får väl inte byta/flytta intercooler om motorn ska räknas som omodifierad?

Kanske inte har nån betydelse i detta fallet men värt att tänka på iaf.

Vart i reglerna står det att jag detta inte får göras om den ska klassas som omodifierad?

Mitt syfte med ett byte är inte effekthöjande utan för att öka driftsäkerheten på bilen.

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Kylaren är som sagt fri så länge den sitter kvar +/- 50 mm. Intercooler lär du tyvärr inte få byta, så vitt jag förstått anses den vara en del av motorn och vad som får ändras på den är ju beskrivet. Håller helt med dig om att det definitivt kunde stå tydligare.
Man skulle ju även kunna undra om man skulle få flytta på en IC som i orginal placerad ovanpå motorn till en placering i fronten (lär ju ge bättre funktion) men det framgår inte heller tydligt av reglerna. Jag tolkar det dock som att inte heller det är tillåtet. Antingen genom 50 mm regeln eller att motorn inte får ändras...

Jag tycker att du kan maila eller ringa till Roadsports kontaktperson så kan de komma med ett förtydligande! Klara regler är bättre regler. Så slipper det blir snack om det.

...också kommer ju frågan Gzon... Ska du köra med någon av dina bilar i SPVM?

Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Wankelsport skrev:
Kylaren är som sagt fri så länge den sitter kvar +/- 50 mm. Intercooler lär du tyvärr inte få byta, så vitt jag förstått anses den vara en del av motorn och vad som får ändras på den är ju beskrivet. Håller helt med dig om att det definitivt kunde stå tydligare.
Man skulle ju även kunna undra om man skulle få flytta på en IC som i orginal placerad ovanpå motorn till en placering i fronten (lär ju ge bättre funktion) men det framgår inte heller tydligt av reglerna. Jag tolkar det dock som att inte heller det är tillåtet. Antingen genom 50 mm regeln eller att motorn inte får ändras...

Jag tycker att du kan maila eller ringa till Roadsports kontaktperson så kan de komma med ett förtydligande! Klara regler är bättre regler. Så slipper det blir snack om det.

...också kommer ju frågan Gzon... Ska du köra med någon av dina bilar i SPVM?

Jo jag får göra det framöver då det blir aktuellt att göra i ordning bilen. Jag har faktiskt införskaffat mig en rx-7 -92 endast för denna typ av körning men visar det sig att reglerna säger att jag inte får byta IC så blir det svårare att få bilen driftsäker för att klassas som omodifierad.

Iofs så klassas bilen in i Roadsport A vare sig jag kör omodifierat eller inte men det hade varit trevligt att veta vad reglerna säger.

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Fast med modifierad maskin får du ju en minimivikt på 1498 kg vilket knappast skulle kunna vara aktuellt på en racebil. Du skulle möjligen kunna köra modifierat i Modsports 1 med minimivikten 1170 men även det blir väl tungt och de bilarna är minst sagt vassa!
Med orginaleffekt hamnar du väl på runt 900 kg tror jag mig minnas... Betydligt bättre. Då räcker t ex orginalbromsarna till med råge också.

Kan du inte fixa något system som kyler orginal IC med vattendimma från utsidan? Visst är det lite meckigare at få till än att byta IC:n men har man inget annat val så...

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Wankelsport skrev:
Kan du inte fixa något system som kyler orginal IC med vattendimma från utsidan? Visst är det lite meckigare at få till än att byta IC:n men har man inget annat val så...
Har det inte diskuterats förr och slutsatsen var att vattenspridare på IC inte är så bra om man inte vill hänga en gul-röd-randing flagga på aktern (eller så var det vattenkylda bromsar som det gällde)
Åka runt och skvätta vatten på asfalten kan väl inte vara så schysst. Det är ju bara att dumpa allt under sista varvet (om man känner sig jagad).

På insugsidan är det ju bara "Filter och trattar" som får ändras. Vad detta betyder på en bil med plenum eller överladdning såger reglementet inget om. Det behövs en besikningsman för det, sen är det väl inte solklart i alla fall. Men att få med några bilder i vagnsboken skadar väl inte?

En behållare för torris (Co2) satt mot IC'n däremot borde inte kunna resultera i halkiga saker på asfalten och kanske ger lite kylning under ca 5 minuter.

gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Wankelsport skrev:
Fast med modifierad maskin får du ju en minimivikt på 1498 kg vilket knappast skulle kunna vara aktuellt på en racebil. Du skulle möjligen kunna köra modifierat i Modsports 1 med minimivikten 1170 men även det blir väl tungt och de bilarna är minst sagt vassa!
Med orginaleffekt hamnar du väl på runt 900 kg tror jag mig minnas... Betydligt bättre. Då räcker t ex orginalbromsarna till med råge också.

Jag räknade med utzon räknaren men den var visst inte wankelkompatibel.

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Nej den är ju inte det...
På spvm hemsidan finns denna:
http://www.spvm.se/vagndekl_roadsports_SPVM.xls
Funkar lite bättre!

Angående att det skulle vara problem att vattenkyla orginal ic därför att man skulle släppa ut vätska på banan så måste ju det vara lösbart. Man behöver ju inte vräka på vatten. Med en finfördelad dimma skulle kyleffekten garanterat öka men det behöver ju inte ge problem för någon annan...
Stora mängder torr-is är dock ett intressant grepp....
Experimentlusta!

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Wankelsport skrev:
Stora mängder torr-is är dock ett intressant grepp....
Experimentlusta!
Det ger ju lättning under loppets gång dessutom.
Är tävlingsvikten vid start eller målgång?

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Vid målgång, tyvärr
Har hört historer om Rallycrossbilar lastade med grus i bagaget som släppts ut efter start och dylikt. Detta hade ju kunnat vara ett liknade trick!

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Wankelsport skrev:
Vid målgång, tyvärr
Har hört historer om Rallycrossbilar lastade med grus i bagaget som släppts ut efter start och dylikt. Detta hade ju kunnat vara ett liknade trick!

Var väl inte för inte en Rallycross åkare kallades Gruskalle

Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

"Gruskalle" Körde även ett tag med "flytande barlast" en viktlåda placerad på en räls som lutade utför, från takhöjd bak och till skohöjd fram. Startade med vikten i bakersta läget, för maximalt grepp, släppte sedan fram den för balansens skull.

--VVTS--
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006

elelr när han skikad i 2:an så öpnades ett mindre hål i tanken å släpte ut allt vatenn på sisådär 2 sekunder ..

4665 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande