Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur kommer min koppling funka?
1493 besök totalt
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093


Trådstartare
Hur kommer min koppling funka?

Tjena!

Nu har jag efter att ha läst lite kopplingstrådar börjat fundera på hur min koppling kommer att lira med bilen. Förutsättningarna ser ut som följandE:

* Lättat och plansvarvat svänghjul.
* Sachs 618 tryckplatta.
* Sinterlamell med fjädrat centrum.
* 900kg ascona.
* 2.4a med mycket sugtrimm.
* 225mm breda r-däck.

Kommer bilen att vara helt okörbar vid tex snabbare starter? Kommer man spinna bort sig eller få kärringstopp?

Kommer jag att skjuta min getrag 240 till månen, eller min extremt fina bakaxel?

Kom gärna med lugnande motargument


MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093


Trådstartare
ingen som har en tanke?

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Iof är rejsa en bra och mycket snabb kunskapskanal, men liiiiiiiite mer än två timmar får du nog vara beredd på att vänta..
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
Iof är rejsa en bra och mycket snabb kunskapskanal, men liiiiiiiite mer än två timmar får du nog vara beredd på att vänta..


okdå

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Svarta spår !

När jag besiktigade mitt förra seven bygge så fick besiktningsmannen två motor stopp i hallen sen blev det två svarta spår i golvet o svordommar !!!! sinterkoppling o besiktinsmän = inte bra !! men kul !!

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Lite knepigt kan det nog vara i början men du har ju ändå fjädrat centrum vilket gör det hela lite snällare.
Hur kommer det sig att du inte ska åka med en organisk lamell med stöddig tryckplatta?

_________________
Jonas Edling
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093


Trådstartare
M3Jonas skrev:
Lite knepigt kan det nog vara i början men du har ju ändå fjädrat centrum vilket gör det hela lite snällare.
Hur kommer det sig att du inte ska åka med en organisk lamell med stöddig tryckplatta?


Bra fråga jonas, jag bad lasse kolla upp vilka alternativ som fanns, och det enda som han hittade var sinter med fjädrat, men det är möjligt att det finns något organiskt alternativ? original skulle förmodligen inte hålla pga för mjuka fjädrar i centrumet.

Några ideer?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag körde för länge sedan med en förstärkt koppling(ej sinter) från ENEM, på en vass turbo-CIH, den höll trots ett enormt vrid (231 drivhjulshästar vid 7200rpm och bra tryck i hela registret)

Getragen höl...sådär mantabakaxlarna höll inte.


En bekant körde samtidigt med Comodorekoppling i sin turbomanta, det var ett lite trevligare alternativ, inte alls lika tungtrampad som min.

Kanske en omega 3000 24V koppling går aqtt använda.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



jag kör ju som du kanske "vet" med "samma" kopplings-setup på min manta !

fast jag har en förstärkt "sport" cih 2,2 lamell !!

klart mer trögtrampat än org, men inte såå jobbigt ( dock tillräckligt för att besigtningsmannan skulle anmärka på det.. )

det skulle hålla för lite drive 300nm enligt källor på osc....

nu har jag inte provat det ur effektsynpunkt då min turbomotor som du vet inet höll så länge...

//"MantaBurner"

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093


Trådstartare
P-son skrev:
jag kör ju som du kanske "vet" med "samma" kopplings-setup på min manta !

fast jag har en förstärkt "sport" cih 2,2 lamell !!

klart mer trögtrampat än org, men inte såå jobbigt ( dock tillräckligt för att besigtningsmannan skulle anmärka på det.. )

det skulle hålla för lite drive 300nm enligt källor på osc....

nu har jag inte provat det ur effektsynpunkt då min turbomotor som du vet inet höll så länge...

//"MantaBurner"


ok, var kan denna lamell inhandlas?

Jag kommer ju inte tangera 300nm iaf, kanske 275nm.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



erikjakan skrev:
M3Jonas skrev:
Lite knepigt kan det nog vara i början men du har ju ändå fjädrat centrum vilket gör det hela lite snällare.
Hur kommer det sig att du inte ska åka med en organisk lamell med stöddig tryckplatta?


Bra fråga jonas, jag bad lasse kolla upp vilka alternativ som fanns, och det enda som han hittade var sinter med fjädrat, men det är möjligt att det finns något organiskt alternativ? original skulle förmodligen inte hålla pga för mjuka fjädrar i centrumet.

Några ideer?

MVH Erik


Har tyvärr rätt dålig koll på vilka lameller det finns till Opelns splins på lådan. Jag åkte med en organisk lamell och en förstärkt tryckplatta när jag åkte sugmotor, den kombinationen var specad till 450nm och jag hade aldrig några bekymmer med kopplingsslir med mina 280nm som det var då.
Lådan och bakaxeln tror inte jag att det kommer vara några bekymmer med i ditt fall, iaf inte pga kopplingen.

_________________
Jonas Edling
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



erikjakan skrev:


ok, var kan denna lamell inhandlas?



nja, nu är dte ju så att den spellialbeställdes till mig via vår leverantör på kopplingar på jobb

något som vi inte görs annars ( säljer inte lösa lameller normalt)

men i specen jag fick på osc så skulle det inte behövas någon förstärkt lamell för att klara sig, det handlade mest om att jag kunde få tag i en....

skall se om jag hittar tråden på osc och kan pm:a dig den då så kan du läsa lite...

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093


Trådstartare
Jag såg tråden och såg att man kunde använda diesellamellen från commodore?

Jag hittar inte den på mekonomens sida, iaf inte till ngn 2.2a.

Kanska att originallamellen till 2.4 eller 2.2 håller. Bilen är ju väldigt mycket lättare än en omega tex.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Skruva banåkabil
Hur kommer min koppling funka?
1493 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande