Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Varna för vattentemp
4283 besök totalt
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Varna för vattentemp

Jag skulle vilja ha en vattentempvarnare som tänder en (stor fet) röd lampa i mitt blickfång om tempen på räsern stiger över en viss nivå.

Detta pga original vattentempmätare sitter dumt till så man ser den bara om man duckar ner och kikar under rattkransen...

Finns det något som detta på marknaden? Eller ska man istället satsa på ytterligare en mätare placerad på ett bättre ställe? Skulle ju helst vilja slippa läsa av en skala och istället bara få en varning när tempen överstiger det normala med X antal grader (innan tempen är farligt hög).

Någon som har tips?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Har elschema på en enkel krets att koppla in på kabeln till tempgivaren för att driva t ex fläkt eller lampa. Ge mig din email så kommer den.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093



Rikard Ahlin skrev:
Har elschema på en enkel krets att koppla in på kabeln till tempgivaren för att driva t ex fläkt eller lampa. Ge mig din email så kommer den.


Du får gärna maila den till mig med!

erikjakan@gmail.com

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



dra ett mail till mig oxå


stingray454@gmail.com

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



det går inte att lägga upp på forumet?

kanske fler som är intresserade....

karl.birgander@softhome.net

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Lägger upp bilder här då intresset verkar finnas.





Fattar noll själv, kan någon elkunnig förklara hur detta funkar?



Monterat i låda med relä, klart att koppla in.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Hittade en beskrivning också..

"Funktionsbeskrivning

Elfläktsstarten är uppbyggd kring en OP-förstärkare CA3140 som fungerar som en komparator.
Kretsen känner av spänningsnivån på pin 2 och jämför denna med spänningsnivån på pin 3. Då nivån på pin 2 sjunker under nivån på pin 3 går utgången på pin 6 hög och öppnar transistorn T1 som aktiverar reläet RE1.
omslagsnivån (temperatur då fläkten skall starta) kan ställas in med trimpotentiometern P1 till önskad nivå. Kretsen har ingen hysteres så direkt när temperaturen sjunker under inställt värde så slås relät ifrån.
Ledningen från den befintliga temperaturgivaren måste klippas av och kopplas in på punkterna A resp. B.
Vill du kunna se när fläkten har startat inifrån kupén kan du lägga till en lysdiod, R4 + LED1."

_________________
Rikard Ahlin
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Ser ju enkelt ut... borde funka bra.
Kan ju vara en bra för alla raceputtar.

// magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



En enklare lösning kan vara en ren termoswitch, används ofta i bilar för att starta kylfläkten, finns med olika temperaturer.

Hittar man en lämplig och sätter den i kylaren, alternativt kopplar en lampa som lyser när kylfläkten går, för inte skall fläkten gå när man har fart på bilen

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Magnus L skrev:
En enklare lösning kan vara en ren termoswitch, används ofta i bilar för att starta kylfläkten, finns med olika temperaturer.

Hittar man en lämplig och sätter den i kylaren, alternativt kopplar en lampa som lyser när kylfläkten går, för inte skall fläkten gå när man har fart på bilen


fast en sådan startar väl under 100 grader? (jag köpte en för ändamålet från en saab som slöt vid 92grader.)
det är ju en bit därifrån till när det är varmt nog att slå av.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag har tvåfartsfläkt på min bruksdiesel, och steg ett går inte vid 90 grader, jag tror motortempen måste upp i ca 110 innan steg två startar.

arbetstemp på motorn ligger på ca 90-92 grader, och fläkten går inte alls under färd. Men det är ju då en viss skilnad på motortemp och temp i sidan av kylaren där termoswitchen sitter.

Skulle min gå upp i temp så att fläkten startar steg två under rask körning är det dags att slå av på tempot

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Jag vet inget om el men jag tycker inte det är en bra ide att koppla in nåt mellan givaren och original tempmätaren. Vad är noggrannheten på en tempmätare från början? +/- 10°C? Tydligen måste man koppla in ett 1 ohms motstånd på tråden till mätaren för att kompensera nåt. Med mina kallödningar så blir motståndet nåt helt annat

Jag skulle montera en ny givare för denhär grunkan och kolla med vatten eller olja i en kastrull när den slår på. En vanligtempgivare måste man se till att jordas också och då det blir lite extra koplande när man ska testa.

Det skulle väl vara enklast med en termoswitch? Jag har sett ställbara termoswitchar nånstans också men kommer inte ihåg var.

Expansionskärlet på BMW 325 E30 har en givare som larmar vid låg kylvattennivå. Det räddade min motor när kylaren sprack. Tempmätaren funkade inte så jag vet inte vad den skulle ha visat. Nivågivaren kommer att sitta kvar och kopplas till ett relä och en lampa fastän resten av färddatorn har skrotats.

_________________
Sten Isaksson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



1-ohmaren är ett kortslutningsskydd; om det p.g.a. kallödningar råkar bli 1,5-ohm har det ingen betydelse för omslagsnivån.
Jag skulle däremot bygga in lite hysteres; för att säkerställa att relät inte blir en ringklocka vid omslagsnivån.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Har elschema på en enkel krets att koppla in på kabeln till tempgivaren för att driva t ex fläkt eller lampa. Ge mig din email så kommer den.


Kanon!

Ska kolla närmare på detta!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004
Inlägg: 209



Det är nog en bra lösning för fläkt (förutom avsaknaden av hysteres) men skall man bara driva en lampa så finns det lättare sätt.
Elfa har bl.a. en dioddrivare med 10 utgångar som beror på spänningen. Koppla en eller 10 dioder och i vilket temperaturintervall du vill. Jag har inte något schema klart men jag filar på en 10 gradig diodmätare till räsern.

_________________
Markus Gillerstedt
Ford Mustang 1975
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



digitaltermometer lcd för panelmontage upptill 110 grader a 149 kr
Med ställbar larmutgång (för t.ex elfläkt eller varningssummer)
riktigt fiffig sak
www.conrad.se artikelnr 195715

_________________
Mats Andersen
Citera
Skruva banåkabil
Varna för vattentemp
4283 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande