Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 29577 besök totalt |
|
||||||||
Det har inte varit så mycket liv här då man trots allt har mest nöje av att köra bilen.
![]() Helt orörd kan dock inte bilen stå under vintern utan viss uppdatering lockar ju alltid. Det mindre lagerljudet i växellådan tilltog under sommaren så vinter skickades växellådan och bakaxel iväg för renovering hos Mobimech. Mycket riktigt var det "standard-lagret" som var slitet. Men varför fuska, därför byttes några andra lager samt en synkring. Bakaxeln upplevdes mest lite onödigt glapp men det gick ju utmärkt att se som en anledning till att passa på att uppgradera till 40%-diffbroms när allt gicks över. Naturligtvis en obligatorisk bild på Z3M-diffkåpan på plats. ![]() Förutom att bakre packboxen på växellådan läckte som ett såll visade sig även vevaxelpackboxen bakom svänghjulet vara allt annat än tätt. Därav de fina rökpuffarna under bilen när du låg bakom mig på Gelleråsen Micke (BTG). ![]() En 16 mm bakkrängare köptes redan i somras och efter lite räknande kom jag fram till att en 21 mm framkrängare skulle matcha den rätt bra då jag hade för avsikt att öka styvheten lika mycket på krängarna. Det finns en original 21 mm kränghämmare vilket också gör det väldigt prisintressant. Uträkningen gav att styvheten på krängarna skulle öka med knappt 50%. Dock visade det sig att armarna på framkrängaren var något kortare så där blev ökningen närmare 70%. Jag fick även korta krängarstagen 20 mm pga detta för att krängaren inte skulle ta i sprängkåpan vid full utfjädring. Det skall bli intressant att se hur denna krängarsetup fungerar. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Bäst är naturligtvis att prata direkt med Peder på Mobimech.
För att ge någon slags fingervisning utan att sprida siffror till Peders eventuella förtret. Räkna med någon tusenlapp i arbete plus delar. Jag gav Peder mer eller mindre fria händer att byta allt som han bedömde som slitet/mindre bra. Jag har för mig att han bytte delar till min låda för ~2000:- _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Ang. krängaren: Enl. ETK så är det på bilar som har nivåreglering, (touring!) då sitter det 21mm fram!
![]() BMW nr: 31 35 1 132 337 (kan vara nummerändrat, min version är 2004! ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||||
Min också, bytte ut den mot en ny som såg betydligt mer förstärkt ut än den gamla... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Förutom de nämnda kombiversionerna sitter 21 mm krängaren även på 320 och 325 cab också. Min kommer från en 320 cab.
Nypris är väl runt 900:-, jag gav ca 500:- inkl frakt för min komplett med alla monteringsdetaljer. Då var den inte långt ifrån nyskick heller. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Det var billigt! ![]() Nästa fråga, om man låter bli att uppdatera/byta bak krängaren, hur blir det? Blir baken för mjuk eller? _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||||
Hur går detta till, går det att spänna upp den befintliga diffbromsen eller är några delar man byter? Gissar på att du inte hunnit provköra så mycket ännu, undrar hur det känns att köra med 40%? _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||||
Man lägger till två lameller och tryckbrickor, tar bort en bricka och svarvar av locket lite så dom rymms. Nu hade jag inte problem med att innerhjulet ville släppa lite med 25% men den trycker på bättre ur snäva kurvor med 40%. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
I princip är det bara att skruva dit. Som jag skrev tidigare ligger original krängare väldigt nära en skruvskallarna på sprängkåpan vid full utfjädring och eftersom 21 mm krängaren har något kortare armar "bottnade" krängaren mot denna vid full utfjädring. Lösningen blev att korta krängarstagen ca 20 mm (alternativet är hitta andra som är lagom långa). Eftersom krängaren är grövre så måste gummibussnigarna bytas till (31 35 1 132 355) eller hålen förstoras i befintliga. Att bara styva fram är nog inte så lysande för balansen. De flesta eftermarknadskiten brukar öka på styvheten mer bak än fram. Blir min setup alltför understyrd provar nog jag med en 20 mm krängare fram, vilka det dräller av då den sitter på var och varannan E30. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Gunnar, Finns 16mm bakre krängaren också som original? Jag har själv 21mm-krängaren fram men fortfarande original 14mm bak, och visst uppför sig bilen något understyrt. /JonasS M3E30 -87 _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||||||
16 mm krängaren är en eftermarknads (det mycket vaga minnet anger Hartge). Mig veterligen finns inte inget grövre än 14.5 mm ,dvs det du har, original till E30.
Tack vare 16 mm fyndet slutförde jag aldrig min undersökning om krängaren från Z3/E36 Compact går få dit med lämplig mängd av ![]() ![]() ![]() ![]() Hmm vintern är ju rätt lång, kanske man skulle återuppta den undersökningen... _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Nja vette tusan om det räcker med VVV för få dit den krängaren , jag kikade på det och det kräver nog en del knåp och pyssel . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||||
[quote="GunnarÖ"]16 mm krängaren är en eftermarknads (det mycket vaga minnet anger Hartge). Mig veterligen finns inte inget grövre än 14.5 mm ,dvs det du har, original till E30.
Gunnar Har jag rätt när jag påstår att du har hyggligt god koll på både teori och praktik när det gäller väghållningsförbättrande åtgärder på en E30M3? Mina planer för att fördriva mörka kvällar i garaget i vinter är följande: Byta ut BMW:s GrN topplagringar mot justerbara för ökad negativ camber fram Byta ut bakre original krängare mot ex 16mm Byta alla original bussningar i bakvagnen mot ?? Ev bygga om bakvagn för justerbar camber/caster Plus en rad andra åtgärder som dock inte har med väghållning att göra. Men, mitt bekymmer (likt många andra) är att tiden inte kommer att räcka till. Hur skulle du prioriterat de 4 punkterna ovan, vilka ger störst effekt enligt din erfarenhet? Vad gäller väghållning är bilen idag utrustad med Bilsteins GrN dämpare(275/235) och fjädrar, GrN topplagringar och excentriska bärarmsbussningar samt 21mm krängare fram. /JonasS _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||||||
Hyffsad koll får jag nog anse mig ha.
Men vi är fler som har koll på E30, vilket märks om du söker på väghållning och E30. ![]() Jag har ställt upp svaren i någon form av prioritetsordning. Krängaren hamnade sist främst för jag betraktar ombyggnad av bakvagnen och bussningsbyte som ett logiskt paket.
Vad gäller bärarmsbussnigarna är jag inte lika övertygad om behovet av icke original. Speciellt som BMW numera har ersatt dessa så köper du nya så får samma som sitter på Z3M.
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 29577 besök totalt |