Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
SÄLJES
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (17081 totalt) |
S: Shiftlights
EDIT 080909. Denna tråd är nu över 5 år gammal och faktiskt dimper det in en fråga nu och då fortfarande vilket är kul. Dock detta systems förutsättningar har ändrats, kanske inte så mycket tekniskt men sett ur livssituationen för oss som pysslade med det. Några ytterligare leveranser känns alltså inte aktuellt. Dock har "marknaden" rört på sig, nuförtiden är det inte svårt att hitta likartade produkter för små pengar. En kompis till mig har knåpat ihop ett shiftlightsystem som både jag och Fredrik&Ingmar (FSN) har i våra 924:or. Själv har han installerat prototypen i sin Ford Mondeo mest på kul. Systemet är uppbyggt med 4 lysdioder modell kraftiga (10mm, högintensitet), 2 gröna, 1 gul, och en 1 röd, eller vilka färger man väljer. En mikroprocessor styr dioderna och dom kan programmeras till vilka varvtal som helst från 2500 rpm vid 4 cyl (1250 rpm vid 8 cyl) och uppåt. Man programmerar genom att varva upp till det undre varvtalet då första dioden ska tändas, trycker på knappen och varvar upp till det vartal då den sista, röda, dioden ska tändas och trycker på knappen igen. Busenkelt! Systemet kommer ihåg inställningen. Dioderna kan antingen sitta i locket eller gavel av plastlådan som är ca 8x6x2 cm (så kommer jag att ha det) eller så sätter man dioderna löst någon annanstans (så kommer FSN att göra) Man kan koppla in systemet till dom flesta bilars varvräknaringång (alltså dom som inte har helt mekanisk varvräknare). Man kan också till dom flesta bilar koppla in sig på tändspolen. 800 kr inkl frakt vill Magnus ha. Maila, PM:a eller ring mig (0430-12770) eller ihopknåparen själv, Magnus Axelsson 070-305 99 73. Några bilder med obra skärpa... ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Systemet är nu testat på följande bilar och fungerar utmärkt på samtliga
Porsche 924 -79(signal från tändspolen) Porsche 924 -79 (signal från varvräknarutgång) Porsche 944 ca -83 (924 med 944-motor) (signal från varvräknarutgång) Ford Fiesta -82 (signal från tändspolen) Volkswagen Polo -99 (signal från tändspolen) Ford Mondeo -96 (signal från varvräknarutgång) Volvo 855 -97 (signal från tändspolen) _________________ Pär Hylander |
||||
Jag har efter en del funderande hittat den optimala placeringen av dioderna! Alla som har en sen Golf mk1 eller en mk2 vet var jag menar!!!
![]() ![]() Lösningen fanns ju rakt framför näsan! VW-teknikerna måste ha tänkt på detta! Jag är så lycklig! ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Det kunde ju du frågat mig om, jag har ju redan haft den funderaren och kommit fram till att jag ska sätta min där också, blir till att hitta tillräckligt starka dioder bara så man verkligen ser dom, är egentligenlite långt ner i siktfältet. |
||||
Med tanke på att oljetryck etc. syns "där nere" så lär det inte vara några problem med högintensitetsdioder.
Jag gillar verkligen originalutseendet som placeringen ger och vad gäller plats så blir det inga problem eftersom jag drar ut dioderna från lådan. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Vinklar man 10mm eller 5mm (finns oxo att välja på) högintensiva dioder mot ansiktet så syns dom bra, minst sagt.... Är det lite skymning ute så är det som att få en snyting
![]() Det går att justera varje diod individellt i intensitet, kanske en ide att ha dom 3 första lite lagom uppskruvade och den 4:e av med "snyting-inställning" ![]() EDIT: Dom där prefabricerade hålen - pekar dom bra i riktning mot chaffisens ansikte? _________________ Pär Hylander |
||||
En sådan måste jag nog ha till Novan..........Passar bra ihop med displayen som visar vilkan växel som är i.......
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hallå Greven! ![]() Tänk på forumreglerna för namn och/eller signatur. Du hittar reglerna högst upp i huvudforumet. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Nöjd hadde missat det... Som sagt kan deta funka på min RS...? _________________ mvh Leif Ankarschiöld Skyline R32 GTR GODZILA |
||||
ok, 1 tändspole på cylinder? Kanske till tveksamt om du kopplar den på tändpolen. Blir lite för låg pulsfrekvens för att vara säkert tror jag. Har du en tändpole till två cylindrar går det sannolikt bra. (pulsfrekvensen blir då fördubblad.) Alternativet är ju om du har någon annan pulsad signal som följer motorvarvet, din varvräknare t.ex! Då kopplar man bara in sig parallellt med varvräknaren. _________________ Pär Hylander |
||||
Lustigt, jag hade för mig jag svarat på detta? Hittar inte mitt inlägg.. ![]() Tillbaka till ämnet, Ja ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Alternativet är ju om du har någon annan pulsad signal som följer motorvarvet, din varvräknare t.ex! Då kopplar man bara in sig parallellt med varvräknaren.[/quote]
Vad det jag fundera på med... måste ju finnsa en singnal kabel som går in i instrumet gruppen..... ska dra frågan vidare se om jag kan luska på om det är möligt... // Greven _________________ mvh Leif Ankarschiöld Skyline R32 GTR GODZILA |
||||
![]() |
SÄLJES
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (17081 totalt) |