Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga avgassystem, köpa slutburk?!
3 besök senaste veckan (4388 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Bygga avgassystem, köpa slutburk?!

Ursäkta om den här tråden ligger fel, men jag hittade ingen bättre plats för den.

Jag tänkte ta och svetsa ett nytt avgassystem till bilen mest i syfte att lära mig. Frågorna jag har är:

1# Var kan jag köpa en tyst slutburk i rostfritt 2,5' för en billig peng (under 1000kr) Kommer inte synas alls ska ha dolt utblås.

2# Tror ni att det kommer att fungera att köra endast slutburk eller kommer jag behöva mellan dämpare om jag vill ha hörsel i behåll?? Ska fungera bra till vardags också.

3# Jag har tänkt att ha kopplingar mellan rördelarna med triangel-formade kopplingar som man drar ihop med tre bultar. Frågan är, tätar jag dessa bäst med avgaspasta eller en special tätning?

Tack!

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Vad är det för nån motor?. Om det är en 4 cyl motor, så kan det behövas 2st, men bygg systemet med tanke på 2 st dämpare och montera in den andra om ljudnivån blir för hög.

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



http://www.rakaror.o.se/ljuddampare.htm

Typ 01 bör vara ganska tyst..
typ 02 är också tystare än "friflödes" iom kröken i det dämpande området.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
krister Andersson skrev:
Vad är det för nån motor?. Om det är en 4 cyl motor, så kan det behövas 2st, men bygg systemet med tanke på 2 st dämpare och montera in den andra om ljudnivån blir för hög.


1,6liter rak fyra

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
http://www.rakaror.o.se/ljuddampare.htm

Typ 01 bör vara ganska tyst..
typ 02 är också tystare än "friflödes" iom kröken i det dämpande området.


Ser riktigt intressant ut och helt rätt prisnivå, tack så mycket thumbs up

Nu är frågan bara:

01:

"OVALA REFLEKTIONSLJUDDÄMPARE 2,5" MED ENKELT RÖR:

Dämparkroppen (höljet) är fylld med en enda lång tråd av glasfiber. Ett perforerat 2,5" rör går in mitt i ena gavelns sida och går sedan 3 ggr genom dämparkroppen med en expansionskammare på insidan vardera gavel och röret går sedan ut i motstående gavels ena sida. Stosarna sticker ut ca. 5 cm vid in och utgång. Denna ljuddämpare är tyst och lämpad för 2,5 tums standardsystem och de som önskar bygga ett grövre system men vill hålla ljudnivån nere"

1100kr

eller...

02:

OVALA FULLFLÖDESLJUDDÄMPARE 2,5" MED ENKELT RÖR (S-FORMAT GENOMGÅENDE RÖR):

Dämparkroppen (höljet) är fylld med en enda lång tråd av glasfiber. Ett perforerat 2,5" rör går in i ena gavelns sida och röret går sedan S-format genom ljuddämparkroppen och kommer ut i motstående gavels andra sida och med ca. 5 cm långa stosar på in- och utgång.. In- och utgången förskjuten gör denna lämplig där detta underlättar monteringen. Ljuddämpningen är klart bättre än på fullflödes med utgångarna mittemot varandra.

800kr 500mm

eller kanske rent av dubbla fullflödes?!? á ca 1200kr.

Hjälp!

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009



2.5" till en 1.6L motor är nog lite väl att ta i. 2" hade jag nog val.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



NX skrev:
Eric Josefsson skrev:
http://www.rakaror.o.se/ljuddampare.htm

Typ 01 bör vara ganska tyst..
typ 02 är också tystare än "friflödes" iom kröken i det dämpande området.


Ser riktigt intressant ut och helt rätt prisnivå, tack så mycket thumbs up

Nu är frågan bara:

01:

"OVALA REFLEKTIONSLJUDDÄMPARE 2,5" MED ENKELT RÖR:

Dämparkroppen (höljet) är fylld med en enda lång tråd av glasfiber. Ett perforerat 2,5" rör går in mitt i ena gavelns sida och går sedan 3 ggr genom dämparkroppen med en expansionskammare på insidan vardera gavel och röret går sedan ut i motstående gavels ena sida. Stosarna sticker ut ca. 5 cm vid in och utgång. Denna ljuddämpare är tyst och lämpad för 2,5 tums standardsystem och de som önskar bygga ett grövre system men vill hålla ljudnivån nere"

1100kr

eller...

02:

OVALA FULLFLÖDESLJUDDÄMPARE 2,5" MED ENKELT RÖR (S-FORMAT GENOMGÅENDE RÖR):

Dämparkroppen (höljet) är fylld med en enda lång tråd av glasfiber. Ett perforerat 2,5" rör går in i ena gavelns sida och röret går sedan S-format genom ljuddämparkroppen och kommer ut i motstående gavels andra sida och med ca. 5 cm långa stosar på in- och utgång.. In- och utgången förskjuten gör denna lämplig där detta underlättar monteringen. Ljuddämpningen är klart bättre än på fullflödes med utgångarna mittemot varandra.

800kr 500mm

eller kanske rent av dubbla fullflödes?!? á ca 1200kr.

Hjälp!


Av den sorten , behöver du troligen bara en i storlek 2 tum , 2,5 är nog så grova rör för din motor , risken är större att få otrevlig resonans i ett grövre rör .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
2' är 25% större och 2½' är 100% större än orginal sett till tvärsnittets area. Tanken har slagit mig att det kanske bara behövs 2' men samtidigt känns det som att 2½' inte kostar mer och att det då passar även till Clio Sport 2.0 vilket är en klar föredel om jag vill sälja det.

Beror inte risken på resonans till stor del på hur upphängningarna är gjorda?

Tror ni att det är overkill att köra en 00 alltså fullflödes (rakt genom dämparen) och använda en 40x19cm mellandämpare och en 50x20cm som slutdämpare?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



NX skrev:
2' är 25% större och 2½' är 100% större sett till tvärsnittets area. Tanken har slagit mig att det kanske bara behövs 2' men samtidigt känns det som att 2½' inte kostar mer och att det då passar även till Clio Sport 2.0 vilket är en klar föredel om jag vill sälja det.

Beror inte risken på resonans till stor del på hur upphängningarna är gjorda?


På båda svarar jag ja , avgaspulserna kan vid dåliga upphägningar fortplanta sig, men kan botas med slutrörets utformning - längd, i många fall.

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
krister Andersson skrev:
NX skrev:
2' är 25% större och 2½' är 100% större sett till tvärsnittets area. Tanken har slagit mig att det kanske bara behövs 2' men samtidigt känns det som att 2½' inte kostar mer och att det då passar även till Clio Sport 2.0 vilket är en klar föredel om jag vill sälja det.

Beror inte risken på resonans till stor del på hur upphängningarna är gjorda?


På båda svarar jag ja , avgaspulserna kan vid dåliga upphägningar fortplanta sig, men kan botas med slutrörets utformning - längd, i många fall.


Vad tror du om frågan jag editerade i föregående inlägg ang. valet av dämpare 2st eller en slutdämp. Vilka/vilken olika modell/er skulle du välja?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



01 kommer vara tystast , och räcka som ensammen dämpare .

02 är jag mer osäker på .

Som slutrör brukar det bli en långt rör , som kapas bit för bit , tills man har resonans och ljudnivå på rätt sida av db gränsen , sen kan man fixa nått snyggt .

OBS att sätta en snygg slutdämpare strax bakom slutburken kan vara förödande för flödet .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
krister Andersson skrev:
01 kommer vara tystast , och räcka som ensammen dämpare .

02 är jag mer osäker på .

Som slutrör brukar det bli en långt rör , som kapas bit för bit , tills man har resonans och ljudnivå på rätt sida av db gränsen , sen kan man fixa nått snyggt .

OBS att sätta en snygg slutdämpare strax bakom slutburken kan vara förödande för flödet .


Hejsan!

Jag bestälde igår, blir en 20x11x30 (00) som mellandämpare och en 20x11x50 (00) allt i 2½tum. Jag kommer inte ha några konstiga slutrör utan kommer låta utblåset vara dolt som det är orginal.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
krister Andersson skrev:
01 kommer vara tystast , och räcka som ensammen dämpare .

02 är jag mer osäker på .

Som slutrör brukar det bli en långt rör , som kapas bit för bit , tills man har resonans och ljudnivå på rätt sida av db gränsen , sen kan man fixa nått snyggt .

OBS att sätta en snygg slutdämpare strax bakom slutburken kan vara förödande för flödet .


Hejsan!

Jag bestälde igår, blir en 20x11x30 (00) som mellandämpare och en 20x11x50 (00) allt i 2½tum. Jag kommer inte ha några konstiga slutrör utan kommer låta utblåset vara dolt som det är orginal.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Skruva banåkabil
Bygga avgassystem, köpa slutburk?!
3 besök senaste veckan (4388 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande