| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
motorkonvertering. adapterplatta?
|
1049 besök totalt |
|
Min drifter behöver nytt blod och ny karaktär. har införskaffat mej ny motor men behöver ha tag på en adapterplatta mellan låda och motor. Vem eller firma kan tänkas göra en sådan för en vettig peng? _________________ ----------------------------- Robin Lundh Nissan 300ZX TT -91 Nissan 180ZX T -88 Ford Probe GT TURBO -91 Sic transit gloria mundi |
||
|
Motorn en 3S-GTE från toyota (Celica GT4 st165)
Ska ner i motorrummet på en nissan 180ZX s12 Drivlinan är också från S12. _________________ ----------------------------- Robin Lundh Nissan 300ZX TT -91 Nissan 180ZX T -88 Ford Probe GT TURBO -91 Sic transit gloria mundi |
||
|
Re: motorkonvertering. adapterplatta?
Du kan titta på min hemsida om du vill se hur min platta ser ut. www.hemipanter.se om jag resonerar utifrån egen synvinkel så ligger priset i att få en ritning-pappmall som visar hur alla hål skall sitta + utseendet. Det är ju rätt noga med uppliningen så växellådsaxeln kommer rakt, så det handlar om +- 0,10 mm. Själv har jag styrtappar i blocket. 8 mm aluminiumplåt, lite legerad så den är styv. Då går den dessutom lätt att jobba i. Jag har plåten bultad i motorn och försänkta bult i adapterplattan från motorsidan ut mot lådan. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Mät ut bultcirkeln på motor och låda. Lägg de över varandra i CAD:en.
Gör en bra kant runtom allting så det ser snyggt ut. Lämna till en vattenskärningsfirma, låt de inte skära ut hålen utan markera bara centrum med ett litet hål. Sen borrar du själv i rätt storlek. svarva en centrerings-sak som går in i vevaxeln och på splines axeln från lådan. borra in centreringspinnar. skruva ihop allt
Alternativ metod. Ta en aluminiumplåt, skruva fast i motorn med centreringspinnar. gör centreringsdon montera lådan. borra centreringshål och skruva fast lådan. snyggas till plåten. OBS. välj en aluminiumlegering som är styv istället för en som är mjuk. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1049 besök totalt |