| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad är det här? (i min motor)
|
3675 besök totalt |
|
Vad är det här? (i min motor)
Hej! Vad är detta? Sitter runt kammen, men verkar inte driva något. Kan inte tänka mig att den spänner cammen, den sitter nog där den sitter. Vad kan det vara? Det är INTE kamkedjan, den ligger bakom. Motor: v6 från peugeot sv24
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||||
|
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||||
|
||||||||
Ehh? Det är ju i en v6 man får vibrationsfri gång Iaf om den är riktigt byggd. Nu ser man ju inte fortsättningen på stången men det är inte någon form av drivning för oljepump/vattenpump eller enkel variant av kamtidsvariator?
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Nja, hur skulle den vara byggd då? Det är ju bara tre vevslängar (ytterst opraktiskt med något annat!), så den kan inte gärna bli naturligt balanserad, om jag inte tänker helt fel... Udda antal vevslängar ==> oundviklig dynamisk obalans.
V6:an i min Mondeo vibrerar dock mindre än 4:an i farsans (beror antagligen mest på cylinderantal - någon balansaxel har jag inte hittat), men vibrationsfri är den definitivt inte. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
Så här skall det se ut, det låter dessutom trevligareän en rak 6:a
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Ah... Två stakar mellan varje vevlager. Självklart!
Har inte tänkt på det innan, men offsetten på Duratec-V6:an är faktiskt ganska stor... Det kanske kan förklara ett och annat! Har inte rivit någon (än), så jag är inte 100 på hur vevaxeln ser ut. Låter trevligare gör det definitivt iaf!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
Nej. Det ligger ingen drivning på denna. Det är en lång stång med motvikter i varje ände. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||||
|
Verkar vara en balansaxel. Om infon i länken nedan stämmer så har denna motor 90° mellan cylinderbankarna. Då blir vibrationerna högre än om man har 60° mellan bankarna och man vill gärna ha balansaxlar. Jag tror att Chevrolet hade en V6:a som var en kapad V8:a med 90° mellan bankarna och hade ingen balansaxel men jag är inte säker.
Det är svårt att säga hur denna motor uppför sig utan balansaxel. Innan du tar bort balansaxlarna så ska du noga märka upp axelna läge. Blir det fel så orsakar axeln vibrationer istället för att dämpa dem. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Sten Isaksson |
||||||||
|
Hm, det där betyder ju problem om jag tex lättar kolvar och så va? Då blir det ju inte samma massa som skall balanseras? Tänker jag rätt nu?
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||||
|
Lyfter min tråd lite. Ingen här som är expert på PRV6:or? Det är ju det jag har lyckats få tag i för maskin. Vill gärna förstå hur viktig balansaxeln är, för jag tänker byta kolvar mm och lägga lite pengar på motorn, och då känns det ju som jag måte ha järnkoll på hur den där axeln påverkar arbetet...
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||||
|
En balansaxel är inte viktig för motorns interna balans och driftsäkerhet på samma sätt som motvikterna på tex vevaxeln, en svängningsdämpare i änden på vevaxeln etc.
Balansaxeln minskar bara vibrationerna ifrån motorn ut till bilens chassie och är således en komfortpryl. Att jämföra en 6 cylindrig motor mot en 4 cylindrig är inte relevant då fler cylindrar innebär en mjukare gång. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Ait....spontana ideer om annan lösning på symptomet? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||||
Balansaxeln är till för att motorn ska få en vibrationsfri gång. Påverkar inte motorns "interna vibration" negativt att ta bort den. När det gäller PRV motorerna så ska dess cylindervinkel bero på att den ursprungligen var en V8 men i samband med energikrisen 1973 minskades till en V6:a. PRV delar även denna konfiguration med Renault Gordini motorn som kom att användas i F1. Ska finnas en PRV motor med dubbla överliggande kamaxlar och turbo också, användes av WM Peugeot i Le Mans och denna innehar hastighetsrekordet på Mulsanne rakan. |
||||||||
Välj annan motor. Att ändra veven och/eller vinkeln mellan bankarna tror jag inte är aktuellt.
Men iom att det bara påverkar hur mycket vibrationer du känner i röva genom sätet så är det ju bara att kasta skiten och se glad ut.
Edit: Du lär få fundera på blockering av oljekanaler osv till axeln däremot. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Iofs har jag funtat på ett plocka in en 4.2L V8 från en Audi i bilen....men då blir det svårt med effektkravet från SFRo. Skall träffa min lokale besiktningsman ikväll för att diskutera min ram...kan ju alltid flika in med att jag vill öka effekten med 50% mot tillåtet
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vad är det här? (i min motor)
|
3675 besök totalt |

