Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad är det här? (i min motor)
3675 besök totalt
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Vad är det här? (i min motor)

Hej!

Vad är detta? Sitter runt kammen, men verkar inte driva något. Kan inte tänka mig att den spänner cammen, den sitter nog där den sitter. Vad kan det vara?

Det är INTE kamkedjan, den ligger bakom. Motor: v6 från peugeot sv24


_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



balansaxel?
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Troligt. Men varför?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Balansaxel i en 6a låter konstigt

Men i Franska motorer kan man hitta mycket egendomliga saker.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20324



Isåkare skrev:
Balansaxel i en 6a låter konstigt

Men i Franska motorer kan man hitta mycket egendomliga saker.
Är det inte i V6orna (och 5or) man behöver balansaxlar om man vill ha "vibrationsfri" gång?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



NiklasFalk skrev:
Isåkare skrev:
Balansaxel i en 6a låter konstigt

Men i Franska motorer kan man hitta mycket egendomliga saker.
Är det inte i V6orna (och 5or) man behöver balansaxlar om man vill ha "vibrationsfri" gång?


Ehh? Det är ju i en v6 man får vibrationsfri gång Iaf om den är riktigt byggd. Nu ser man ju inte fortsättningen på stången men det är inte någon form av drivning för oljepump/vattenpump eller enkel variant av kamtidsvariator?

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Raka 6:or kan vara naturligt balanserade, V6:or är det inte och kan ofta behöva balansaxlar.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Kunta skrev:
NiklasFalk skrev:
Isåkare skrev:
Balansaxel i en 6a låter konstigt

Men i Franska motorer kan man hitta mycket egendomliga saker.
Är det inte i V6orna (och 5or) man behöver balansaxlar om man vill ha "vibrationsfri" gång?


Ehh? Det är ju i en v6 man får vibrationsfri gång Iaf om den är riktigt byggd.

Nja, hur skulle den vara byggd då? Det är ju bara tre vevslängar (ytterst opraktiskt med något annat!), så den kan inte gärna bli naturligt balanserad, om jag inte tänker helt fel... Udda antal vevslängar ==> oundviklig dynamisk obalans.

V6:an i min Mondeo vibrerar dock mindre än 4:an i farsans (beror antagligen mest på cylinderantal - någon balansaxel har jag inte hittat), men vibrationsfri är den definitivt inte.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



olofson skrev:
Kunta skrev:
NiklasFalk skrev:
Isåkare skrev:
Balansaxel i en 6a låter konstigt

Men i Franska motorer kan man hitta mycket egendomliga saker.
Är det inte i V6orna (och 5or) man behöver balansaxlar om man vill ha "vibrationsfri" gång?


Ehh? Det är ju i en v6 man får vibrationsfri gång Iaf om den är riktigt byggd.

Nja, hur skulle den vara byggd då? Det är ju bara tre vevslängar (ytterst opraktiskt med något annat!), så den kan inte gärna bli naturligt balanserad, om jag inte tänker helt fel... Udda antal vevslängar ==> oundviklig dynamisk obalans.

V6:an i min Mondeo vibrerar dock mindre än 4:an i farsans (beror antagligen mest på cylinderantal - någon balansaxel har jag inte hittat), men vibrationsfri är den definitivt inte.



Så här skall det se ut, det låter dessutom trevligareän en rak 6:a


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Kunta skrev:
[...]
Så här skall det se ut, det låter dessutom trevligareän en rak 6:a
[...V6-vev...]

Ah... Två stakar mellan varje vevlager. Självklart!

Har inte tänkt på det innan, men offsetten på Duratec-V6:an är faktiskt ganska stor... Det kanske kan förklara ett och annat! Har inte rivit någon (än), så jag är inte 100 på hur vevaxeln ser ut.

Låter trevligare gör det definitivt iaf!

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Kunta skrev:
NiklasFalk skrev:
Isåkare skrev:
Balansaxel i en 6a låter konstigt

Men i Franska motorer kan man hitta mycket egendomliga saker.
Är det inte i V6orna (och 5or) man behöver balansaxlar om man vill ha "vibrationsfri" gång?


Ehh? Det är ju i en v6 man får vibrationsfri gång Iaf om den är riktigt byggd. Nu ser man ju inte fortsättningen på stången men det är inte någon form av drivning för oljepump/vattenpump eller enkel variant av kamtidsvariator?


Nej. Det ligger ingen drivning på denna. Det är en lång stång med motvikter i varje ände.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



motvikterna torde tyda på att de är en balansaxel istället för en drivaxel.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Verkar vara en balansaxel. Om infon i länken nedan stämmer så har denna motor 90° mellan cylinderbankarna. Då blir vibrationerna högre än om man har 60° mellan bankarna och man vill gärna ha balansaxlar. Jag tror att Chevrolet hade en V6:a som var en kapad V8:a med 90° mellan bankarna och hade ingen balansaxel men jag är inte säker.

Det är svårt att säga hur denna motor uppför sig utan balansaxel. Innan du tar bort balansaxlarna så ska du noga märka upp axelna läge. Blir det fel så orsakar axeln vibrationer istället för att dämpa dem.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19286

_________________
Sten Isaksson
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Hm, det där betyder ju problem om jag tex lättar kolvar och så va? Då blir det ju inte samma massa som skall balanseras? Tänker jag rätt nu?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Lyfter min tråd lite. Ingen här som är expert på PRV6:or? Det är ju det jag har lyckats få tag i för maskin. Vill gärna förstå hur viktig balansaxeln är, för jag tänker byta kolvar mm och lägga lite pengar på motorn, och då känns det ju som jag måte ha järnkoll på hur den där axeln påverkar arbetet...

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



En balansaxel är inte viktig för motorns interna balans och driftsäkerhet på samma sätt som motvikterna på tex vevaxeln, en svängningsdämpare i änden på vevaxeln etc.
Balansaxeln minskar bara vibrationerna ifrån motorn ut till bilens chassie och är således en komfortpryl.

Att jämföra en 6 cylindrig motor mot en 4 cylindrig är inte relevant då fler cylindrar innebär en mjukare gång.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Det är som en verktablett, behandlar symptomet istället för problemet.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
MaZ skrev:
Det är som en verktablett, behandlar symptomet istället för problemet.



Ait....spontana ideer om annan lösning på symptomet?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



SteQve skrev:
Lyfter min tråd lite. Ingen här som är expert på PRV6:or? Det är ju det jag har lyckats få tag i för maskin. Vill gärna förstå hur viktig balansaxeln är, för jag tänker byta kolvar mm och lägga lite pengar på motorn, och då känns det ju som jag måte ha järnkoll på hur den där axeln påverkar arbetet...


Balansaxeln är till för att motorn ska få en vibrationsfri gång. Påverkar inte motorns "interna vibration" negativt att ta bort den.

När det gäller PRV motorerna så ska dess cylindervinkel bero på att den ursprungligen var en V8 men i samband med energikrisen 1973 minskades till en V6:a. PRV delar även denna konfiguration med Renault Gordini motorn som kom att användas i F1. Ska finnas en PRV motor med dubbla överliggande kamaxlar och turbo också, användes av WM Peugeot i Le Mans och denna innehar hastighetsrekordet på Mulsanne rakan.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



SteQve skrev:
MaZ skrev:
Det är som en verktablett, behandlar symptomet istället för problemet.



Ait....spontana ideer om annan lösning på symptomet?


Välj annan motor. Att ändra veven och/eller vinkeln mellan bankarna tror jag inte är aktuellt.
Men iom att det bara påverkar hur mycket vibrationer du känner i röva genom sätet så är det ju bara att kasta skiten och se glad ut.

Edit: Du lär få fundera på blockering av oljekanaler osv till axeln däremot.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
MaZ skrev:
SteQve skrev:
MaZ skrev:
Det är som en verktablett, behandlar symptomet istället för problemet.



Ait....spontana ideer om annan lösning på symptomet?


Välj annan motor. Att ändra veven och/eller vinkeln mellan bankarna tror jag inte är aktuellt.
Men iom att det bara påverkar hur mycket vibrationer du känner i röva genom sätet så är det ju bara att kasta skiten och se glad ut.

Edit: Du lär få fundera på blockering av oljekanaler osv till axeln däremot.


Iofs har jag funtat på ett plocka in en 4.2L V8 från en Audi i bilen....men då blir det svårt med effektkravet från SFRo. Skall träffa min lokale besiktningsman ikväll för att diskutera min ram...kan ju alltid flika in med att jag vill öka effekten med 50% mot tillåtet

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Skruva banåkabil
Vad är det här? (i min motor)
3675 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande