| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montera pedalställ - bryderier
|
3 besök senaste veckan (3421 totalt) |
|
Ja, kom ju just hem från USA med pedalstället i näven. Ser okej ut, ett Tilton overhung, dvs hyvudcyllarna pekande mot knäskålarna. Iaf. Försöker nu knöla in det i bilen. Konstaterar att det är problem. Och nu kommer de dumma frågorna... Är det normalt att det tar i överallt? Typ i rattstång osv? Jag kommer typ att behöva göra en ny rattstång med två leder till eller så måste jag göra en pedal som går runt rattstången - och det känns knepigt. Hur brukar det vara? Alltså generallt. Jag fattar ju att det är en heltrög fråga men jag tänkte också att det kanske finns fler som haft de här funderingarna. Hur mycket ska man offra av allt runt om för att få dit dem? Jag kan göra lite på flera ställen eller ta i på ett ställe. Vad är bättre? Jag menar, vad ska man prioritera? Hur vet man vad man ska göra? Förvirring. Och sen började jag fundera på att flytta ratt och pedaler bakåt... Asch, jag vet inte... _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
Re: Montera pedalställ - bryderier
Man kan väl säga så här: Eftermarknadsdelar har aldrig konstruerats för att passa i en speciell bilmodell... Resten kan du räkna ut själv
|
||
Dels för att vi träffats några gånger på banmöten och dels för att jag har gjort geometristudier med mig själv och golvmonterat pedalställ, resultatet var att jag hade fått göra urtag i de-Dionen för att det skulle passa alternativt sitta med fötterna i höjd med armbågarna. Inte speciellt vettigt nåt av dom.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Ja va fan... Jag vet inte, nu är det pest eller kolera här.
1. Modifiera Tilton pedalerna för att förskjuta dem åt vänster och få frigång mot rattstång 2. Modifiera rattstång för att gå fritt - inte så enkelt som det låter... 3. Ändra både och för att få ratten där jag vill ha den och pedalerna där jag vill ha dem. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
4: sälja pedalstället och skaffa en lös bromsvåg som man svetsar fast i originalpedalerna. För pengarna som blir över kan man pulverlacka sitt befintliga pedalställ och skaffa alupedaler
Kanske inte den roligaste lösningen, men det blir nog den enklaste och smidigaste lösningen... |
||
|
Har bestämt mig för att köpa nytt pedalställ istället - ett golvmonterat. Jag säljer det jag har nu och köper annat - i mitt fall är det enklare och rimligare. Det är inget fel såfär på pedalstället, det är bara det att bilen är lite dåligt anpassad till det... Så får det bli.
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
Min garagepolare förklarade idag att jag tänker fel. Pedalstället är strax på plats, passar fint som attan, inga problem alls. Inget behov att tjacka nytt, bara montera det jag redan har. Blir snorfint...
||
|
|
||
|
Ja okej. Jag sköt hela pedalstället lite till vänster. Tror det blev typ 20mm "fel". Då gick det dit. Dessutom rensade jag ur lite relä hållare och annat juckel. Alltså, min tanke var ju att det skulle sitta helt i mitten och det hade aldrig funkat. Hur jag än satt i blen kändes det fel. Så han garagepolarn pekade med hela näven och sa att "så där ska den sitta" och så slutade jag vara en liten fjortis... Och det blev kanon. Har dock inga bilder. Sorry för en lite meningslös tråd.
||
|
_________________ Mappar och bromsar bilar med Dynapack 5000nm chassidyno. Utför flockning i 40olika färger. http://www.dynotech.se |
||
|
Tilton, hängande, alupedaler. Med allt till, serie 75 huvudcyllar, justeringskabel till bromsvåg och lite småplock tror jag det blev 3600:- - men då köpte jag den i USA också. I Sverige hade du fått räkna med det dubbla - bara huvudcyllarna skulle kostat 1000 stycket...
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (3421 totalt) |