Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Förstärkning av oljepickup, bra eller kass?
3050 besök totalt
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004

Trådstartare

På grund av att min oljepickup slutade sina dagar såhär:

...är jag ganska nojjig över att det ska hända igen med min "nya". Dom går tydligen alltid av på samma ställe och det beror troligtvis på dåliga motorfästen och/eller tokigt satta balansaxlar. Materialet mattas altså av vibrationer och går av. Har nya motorfästen och balansaxelbiten är kontrollerad (troligtvis satt en axel lite fel men kan inte 100 bekräfta detta). Summan av haveriet är i allafall en massa pengar nerlagt på ringar, lager packningssatser och fram för allt tid!

Jag vill INTE att detta ska hända igen med nya spännande upplevelser som resultat!

Så, kan jag förstärka kröken på något sätt eller är det bara dumt? Svetsa/punkta på nån fläns eller trä över nåt som punktas eller liknande.

Kanske blir det bara mer spänningar osv. av detta men vågar inte på mig något utan konsultation!

om någon har nåt kunstruktivt förslag och kan paint så är det bara att sno den sista bilden och kladda på!

Give it to me!

//Gustav

Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

om den bara sitter fast i en fästpunkt kanske det vore en idé att sätta fast den i en till så den inte börjar vibrera onödigt mycket.

Opel Manta -74
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Någon ting så här..?

Men du bör nog hårdlöda.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Abrahamsson skrev:
om den bara sitter fast i en fästpunkt kanske det vore en idé att sätta fast den i en till så den inte börjar vibrera onödigt mycket.

Den sitter ihop på två ställen. De två rören sitter ihop med en skruv, fast det har gått av det med. Se första bilden!

Mvh

Göteborg
Här sen Feb 2004

Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Någon ting så här..?

BILD

Men du bör nog hårdlöda.

Det ser vettigt ut, måste bara kolla att det får plats med skruven....nä mutter är det!

Hårdlödning kan inte jag, hur funkar det?

MVH

Forshaga
Här sen Dec 2002

headline skrev:
Hårdlödning kan inte jag, hur funkar det?

MVH

Man lämnar den till någon som kan.....tex en yrkesskola...

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Blir det inte nästa lika bra om man tig svetsar fast förstärkningen?

headline
Göteborg
Här sen Feb 2004

Trådstartare
super7 skrev:
Blir det inte nästa lika bra om man tig svetsar fast förstärkningen?

Det är ju lite det jag undrar hur man ska bära sig åt och med vilken teknik!

Vill ju inte bygga upp spänningar i röret eller göra något så den slår sig. Den måste ju täta 100% precis ovan förstärkningen där den fästs i blocket/lageröverfallsbryggan.

Mvh

Eskilstuna
Här sen Apr 2003

Eftersom nya motorfästen är monterade och balansaxlarna är inställda korrekt, så borde ju inte problemet
uppstå igen. Tänk på att den gamla pickupen höll i 18000 mil drygt, vet ej hur långt med dåliga motorfästen iofs. Hör annars med Sandén som du köpte pickupen av. Han har nog erfarenhet så det räcker.

Göteborg
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Hallå!

Det är just det här med borde...

Sandén hade aldrig förstärkt någon oljepickup men bara för att han inte gjort det så behöver inte det vara lag anser jag. Sen har jag ingen aning om hur långt denna pickup har gått så då kan man ju bara gissa om/när den pajar...

Finns det inga materialexperter här som kan uttala sig om att man snarare misshandlar den genom att försöka förstärka den eller om man kan anse det vara lugnt att tex. svetsa i den?

Mvh

Eskilstuna
Här sen Apr 2003

Aha, den är alltså begagnad (borde jag kanske sett om jag öppnade ögonen lite mer).
Får man fråga vad den kostade, och vad kostar en ny?

Göteborg
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Dels tillgänglighet och så skiljde det ett gäng hundralappar!

//Gustav

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Kan du inte byta en bit av röret mot en gumis slan för och få upp flexibilitetn och på så viss låta svängningarna dämpa ut i slangen?!

Gjorde en som kör RHK, för att ahn råka platta tråget några ggr, mot kurbsen och slog av sin pickup!

Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Hmmm, nu börjar det droppa in lite kreativa idéer...det har jag inte tänkt på!

Sätter man gummislang på ena röret så måste jag nog ha det på returröret också annars lär det gå av i stället. Då blir ju problemet hur jag ska fixera själva silen mot tråget eller liknande, det måste ju sitta fast!

Men förresten... hur mycket suger pumpen igentligen? Het olja gör slangen mjuk och med kraftigt sug suger man kanske ihop den till stopp, alltså täpper ihop den.... ajaj!

Kommentarer och idéer kring detta!

Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag håller på Butterfly's förslag och fast silverlödning.

Hårdlödning eller silverlödning är typ samma sak (fast lite andra tillsatsmedel), och innebär att man värmer upp delarna (efter t.ex. pensling med fluss, och rätt sorts fluss - väldigt viktigt!) och värmer med en gasbrännare tills flusset gjort rent, sen tillsätter man "lod" ungefär som lödtenn, fast lite andra grejor som är gjort för högre temperaturer. Om allt är rätt flyter lodet ut i skarven och när man är nöjd tar man bort värmen och låter det svalna för sig själv.

Har gjort en del sånt, bla. gjorde jag så när jag kortade min pickup men jag trädde en hylsa och på så sätt gjorde ett tätt och starkt förband. Men jag kapade ju isär pickupen för att få den kortare.

Har tyvärr inga bilder.

Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

headline skrev:
Hmmm, nu börjar det droppa in lite kreativa idéer...det har jag inte tänkt på!

Sätter man gummislang på ena röret så måste jag nog ha det på returröret också annars lär det gå av i stället. Då blir ju problemet hur jag ska fixera själva silen mot tråget eller liknande, det måste ju sitta fast!

Men förresten... hur mycket suger pumpen igentligen? Het olja gör slangen mjuk och med kraftigt sug suger man kanske ihop den till stopp, alltså täpper ihop den.... ajaj!

Kommentarer och idéer kring detta!

Du bör ju ta en hydraulslang eller iknanade som står för lite tryck, har bestämt för mig att det var det han satt dit. Han ersatte helt enkelt en bit av röret mellan silen och fastsättningen i blocket!

Citera
Skruva banåkabil
3050 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande