| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
svarva ner bromsskivor
|
1585 besök totalt |
|
svarva ner bromsskivor
Hej, Jag kör en liten bil med mycket små hjul.... 10 tum .. (i diameter kanske bör nämnas i detta forum)
Saken är den att för att köra med venitlerad skivor så finns det inte något som passar med både ytterdiametern och den ganska o-fiffiga konstruktionen av framvagns konstruktion. kort sagt man får bygga om en hela framvagnen om man vill ha andra skivor. Skivorna är för 12" hjul villket gör att skivorna är ca 12 mm för stora. Frågan är nu om skivor är ballanserade eller är det bara att mula in skivan i svarven och ta bort 12 mm, om den nu är ballanserad... hur mycket kan dom diffa igentligen. m.a.o hur mycket fel kan det va från början. I och med att jag gör skivan mindre i diameter så blir den ju lättare och därav kanske det inte har så stor betydelse. Någon som vet. eller har prövat? _________________ Daniel Bernås |
||
|
Re: svarva ner bromsskivor
12"-10" = 2" 2*25.4= 50.8mm? Borde inte skivornas diameter minskas med motsv. detta måttet för att flyttas från 12 till 10" hjul om nu oket bygger lika mycket? Många skivor jag har haft är balanserade från fabrik, dock inte alla så behovet kanske inte är jätteviktigt? och behovet av balansering minskar väl ju mindre diametern blir. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Skivorna är oftast balanserade från fabrik, detta görs på lite olika sätt. En del fräser en plan yta längs skivans ytterradie, en del fräser bort lite mellanväggar och ibland sätts en stålklämma dit. Hur som helst efter några års bruk har balanseringsklämmorna rostat bort etc men inte blir det någon märkbar obalans. Skivor större än 300mm ungefär och du ska ligga i farter +250km/h som oftast kanske balansering är bra. _________________ Roland Johansson |
||
|
Finns det inte ganska många i BMC Motorsport som svarvat ner Metroskivor för att passa 10"? Jag vet att i alla fall Nyman racing gjorde det. Men det visste du säkert redan. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
svarva ner bromsskivor
|
1585 besök totalt |