Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT -87
<<   1, 2
9334 besök totalt
Calle Frid
Norrköping
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Benny_Gustavson skrev:
jo toda är ju inte de billigaste sakerna tyvärr, catcams vart kommer odm ifrån har inte hört om dom tidigare?

Ne, inte så jag heller hade någon större koll på dem innan jag började leta ordentligt. Det verkar vara ett Belgiskt företag med tanke på adressen de har:

www.catcams.be

Finns iallafall en hel del företag som tar hem dem till Sverige. Sedan vet jag inte vad det är för klass på grejjorna. Man får väll lite vad man betalar för. Men jag såg iallafall att det var vissa andra här på rejsa som körde med dem.

Baar - CH
Här sen Jun 2005

Calle Frid skrev:
hehe.. inte lätt å förklara som sagt. Men tror jag fattar vad du menar.

Den änden av själva bältet som är fäst i golvet är bara lossad och stucken genom hålet och monterad igen. Själva bältesknäppetgrejjen går precis igenom hålet och kan knäppas som vanligt. Vilket gör att bältet går genom hålet och ligger tätt intill kroppen som det ska. Det var lite bökigt å få igenom knäppet varje gång man skulle åka, men man lär sig och nu går det riktigt bra! =)

Hoppas du fatta min version nu bara! Annars får ja försöka igen.

/Calle

Förstod förklaringen perfekt, var ute och kikade på min egen bil nu och bältet sitter nog fastskruvat på ungefär samma sätt som ditt så det ska nog inte vara något problem att göra något liknande på vänstra sidan av stolen iaf.
Gäller bara att hitta en stol som har ett tillräckligt stort hål för knäppet då med andra ord

Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005

Citat:
Ne, inte så jag heller hade någon större koll på dem innan jag började leta ordentligt. Det verkar vara ett Belgiskt företag med tanke på adressen de har:

www.catcams.be

Finns iallafall en hel del företag som tar hem dem till Sverige. Sedan vet jag inte vad det är för klass på grejjorna. Man får väll lite vad man betalar för. Men jag såg iallafall att det var vissa andra här på rejsa som körde med dem.

ok tackar för det, har du hört med toypsort.com va dom kan ordna för nått? dom e ju väldigt stora på toyota trim i usa, tror dom har en del kammar till 3sge

*BG Autoteknik*
Citera
Calle Frid
Norrköping
Här sen Dec 2003

Trådstartare
david-o skrev:
Calle Frid skrev:
hehe.. inte lätt å förklara som sagt. Men tror jag fattar vad du menar.

Den änden av själva bältet som är fäst i golvet är bara lossad och stucken genom hålet och monterad igen. Själva bältesknäppetgrejjen går precis igenom hålet och kan knäppas som vanligt. Vilket gör att bältet går genom hålet och ligger tätt intill kroppen som det ska. Det var lite bökigt å få igenom knäppet varje gång man skulle åka, men man lär sig och nu går det riktigt bra! =)

Hoppas du fatta min version nu bara! Annars får ja försöka igen.

/Calle

Förstod förklaringen perfekt, var ute och kikade på min egen bil nu och bältet sitter nog fastskruvat på ungefär samma sätt som ditt så det ska nog inte vara något problem att göra något liknande på vänstra sidan av stolen iaf.
Gäller bara att hitta en stol som har ett tillräckligt stort hål för knäppet då med andra ord

Japp, det ska nog inte vara några större problem å hitta någon som passar! =)

Norrköping
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Benny_Gustavson skrev:
Citat:

www.catcams.be

ok tackar för det, har du hört med toypsort.com va dom kan ordna för nått? dom e ju väldigt stora på toyota trim i usa, tror dom har en del kammar till 3sge

Jag har kollat runt där. Men det är ganska dåligt utbud just till generation 1 av 3S-GE:n tyvärr. Men tack för tipset ändå! De har ju mycket annat skojj där om inte annat.

Göteborg
Här sen Jan 2005

Klart du ska ha MS! Betydligt bättre koll än med unichip + att du inte behöver chippa om den om du bygger vidare! Du har ju Zeus på TCS som referens till MS på 162an också, han kör ju med de!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005

ok, va kommer du köra med för duration på kammarna ?

*BG Autoteknik*
Citera
JeoG
Norrköping
Här sen Mar 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Benny_Gustavson skrev:
ok, va kommer du köra med för duration på kammarna ?

Som jag fattat det så ska Musen räkna lite på det åt Calle. Då han satt o sov på fysiklektionerna!

/Emil (Calles bänkkamrat på fysiklektionerna)

Avesta
Här sen Mar 2005

Hehe låter bra det

*BG Autoteknik*
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005

Halloj.. två små frågor: T-VIS Borttagen?? Kuggad Luftmängdsmätare ??
Främst intresserad av hur och om du känner av den modden..

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
Calle Frid
Norrköping
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Landen skrev:

T-vis:en är egentligen borttagen endast för att slippa ett haveri pga av förrymda skruvar. Själva effekten av den är att bilen blir lite aningen slö på låga varv, typ normalt draglägesvarvtal. Men även ytterst ytterst lite piggare på riktigt höga varvtal. (T-vis = Insugsspjäll för ökat vrid lägre ner i registret. Stängda fram till ca 4300 rpm)

Luftmängdsmätaren är ett mer luddigt kapitel. Det jag kan säga är att man upplever viss skillnad. Sen om effekten påverkas positivt genom hela registret är inget jag kan sätta pengar på. Men med lite justering så har iallafall jag fått en känsla av bilen går bra mycket bättre i de högre varvtalsregionerna 5000-7000 rpm. Men som sagt mycket svårt att säga då den även känns lite motsträvigare på lägre varvtal.

Hoppas du är nöjd med svaret..

Göteborg
Här sen Jul 2005

Calle Frid skrev:
Landen skrev:

T-vis:en är egentligen borttagen endast för att slippa ett haveri pga av förrymda skruvar. Själva effekten av den är att bilen blir lite aningen slö på låga varv, typ normalt draglägesvarvtal. Men även ytterst ytterst lite piggare på riktigt höga varvtal. (T-vis = Insugsspjäll för ökat vrid lägre ner i registret. Stängda fram till ca 4300 rpm)

Luftmängdsmätaren är ett mer luddigt kapitel. Det jag kan säga är att man upplever viss skillnad. Sen om effekten påverkas positivt genom hela registret är inget jag kan sätta pengar på. Men med lite justering så har iallafall jag fått en känsla av bilen går bra mycket bättre i de högre varvtalsregionerna 5000-7000 rpm. Men som sagt mycket svårt att säga då den även känns lite motsträvigare på lägre varvtal.

Jodå... men exakt hur har du "kuggat" den??

Hoppas du är nöjd med svaret..

Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004

Hej Calle,
är det 162ans topp du moddar vidare på? Hade det inte gått att plocka på 182ans topp? Till 182an finns det bättre möjligheter att slipa om kammar. Enem slipade åt oss och han använder en sinnrik metod att komma förbi problemet med för tjocka shims ovan lyftare, dom kompenserar borttaget material på kammen med en extra "shims-hatt" som sätts på ventilskaftet under lyftaren. Vi körde med detta under förra säsongen och det funkade kanon, det var lite ekonomitrim, 286gr och 9,9 i lyft. Tyvärr går nog inte detta i 162ans topp för kammens grundämne är för tjockt, man skulle ju kunna slipa ner grundämnet också men då tror jag att lyftarna tar i lagringen i stället.
Vi hade en extra topp till salu men den såldes för två veckor sen, tyvärr. Orginalkammar har vi nog liggandes men dom passar väl inte i 162ans topp! Vi har även en massa andra grejor liggandes, t.ex. hela insuget med spjällhus o allt. SJälva håller vi på att kapa sönder ett helt insug för att få bort spjällen med lösa skruvar, små bitar nya alurör, lite aluplåt och nån som kan svetsa i alu och vips så har man ett lättare insug utan lösa skruvar invändigt.
Vi står gärna till tjänst med råd eller delar.
"My Toyota is fantastic"
Stig

Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Nu när de ändå pratas kammar! Är de nån skillnad på 182ans och 162ans kammar? :S

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Calle Frid
Norrköping
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Landen skrev:

Allså har ingen bra bild som visar det hela. Men på Celicans mätare så är det som ett plastlock högst upp som är fast satt med silicon. Man skär loss locket och flyttar en sedan en liten pinne som ligger mot ett fjäderspännt "kugghjul". Vågen/dörren får en annan spänning vilket medför ändringar på soppatillförseln beroende på hur man flyttar spärren på "kugghjulet". Lite luddigt som sagt.. men det är den bästa förklaringen ja kan ge utan hjälp av en bild.

/Calle

Göteborg
Här sen Jul 2005

Calle Frid skrev:
Landen skrev:

Allså har ingen bra bild som visar det hela. Men på Celicans mätare så är det som ett plastlock högst upp som är fast satt med silicon. Man skär loss locket och flyttar en sedan en liten pinne som ligger mot ett fjäderspännt "kugghjul". Vågen/dörren får en annan spänning vilket medför ändringar på soppatillförseln beroende på hur man flyttar spärren på "kugghjulet". Lite luddigt som sagt.. men det är den bästa förklaringen ja kan ge utan hjälp av en bild.

/Calle

Då förstår jag dig... ner å såga på venton å testa då

Citera
Calle Frid
Norrköping
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Stig Svensson skrev:
Hej Calle,
är det 162ans topp du moddar vidare på? Hade det inte gått att plocka på 182ans topp? Till 182an finns det bättre möjligheter att slipa om kammar. Enem slipade åt oss och han använder en sinnrik metod att komma förbi problemet med för tjocka shims ovan lyftare, dom kompenserar borttaget material på kammen med en extra "shims-hatt" som sätts på ventilskaftet under lyftaren. Vi körde med detta under förra säsongen och det funkade kanon, det var lite ekonomitrim, 286gr och 9,9 i lyft. Tyvärr går nog inte detta i 162ans topp för kammens grundämne är för tjockt, man skulle ju kunna slipa ner grundämnet också men då tror jag att lyftarna tar i lagringen i stället.
Vi hade en extra topp till salu men den såldes för två veckor sen, tyvärr. Orginalkammar har vi nog liggandes men dom passar väl inte i 162ans topp! Vi har även en massa andra grejor liggandes, t.ex. hela insuget med spjällhus o allt. SJälva håller vi på att kapa sönder ett helt insug för att få bort spjällen med lösa skruvar, små bitar nya alurör, lite aluplåt och nån som kan svetsa i alu och vips så har man ett lättare insug utan lösa skruvar invändigt.
Vi står gärna till tjänst med råd eller delar.
"My Toyota is fantastic"
Stig

Hej Stig! Jo det är ST162:ans topp som jag utgått ifrån. Anledning till att det blev en sån är mest att det var lättare att få tag på en sådan samt till ett lägre pris.
Precis som du säger så är ju 182ans kammar bättre ur omslipningssynvinkel, men tyvärr så passar de ju inte i 162ans topp. Shims hatten är ju smart. Men hur är det nu, har inte 182an "underliggande" schims?

Insuget lät spännande, hoppas vi får se lite bilder och så sen.

Vad har ni kört med för motorstyrning? Har för mig att jag läst att ni körde/kör med Unichip stämmer det? Isåfall hur har det funkat? Vem mappade ni hos?

/Calle

Norrköping
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Cassius skrev:
Nu när de ändå pratas kammar! Är de nån skillnad på 182ans och 162ans kammar? :S

Ja vet egentligen inte mer än att de inte passar. Men ja tror att vid tidigare diskussioner i ämnet så har man kommit fram till att S182ans kammar är kortare än 162ans. Men om de hade passat så hade det nog varit det optimala ekomnitrimmet. Då 182an från fabrik ,iallafall vad jag misstänker, har en aning vassare kammar än en org 162a.

/Calle

Skene
Här sen Jan 2004

Hej Stig! Jo det är ST162:ans topp som jag utgått ifrån. Anledning till att det blev en sån är mest att det var lättare att få tag på en sådan samt till ett lägre pris.
Precis som du säger så är ju 182ans kammar bättre ur omslipningssynvinkel, men tyvärr så passar de ju inte i 162ans topp. Shims hatten är ju smart. Men hur är det nu, har inte 182an "underliggande" schims?

Insuget lät spännande, hoppas vi får se lite bilder och så sen.

Vad har ni kört med för motorstyrning? Har för mig att jag läst att ni körde/kör med Unichip stämmer det? Isåfall hur har det funkat? Vem mappade ni hos?

/Calle[/quote]

Nä, underliggande shims kom först på 202:an.

Ja, det ska bli spännande med insuget. Ska försöka komma med lite bilder sen när det är klart.

Vi kör orginal ECU med UNI-chip kittling. Det har funkat bra, vi kunde köra med samma bränsleåtgång efter att stoppat i trimkammar och uni som vi hade före trots ca 20hk extra.
Det var TS Motor i Åstorp som mappade.
/ Stig

Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT -87
<<   1, 2
9334 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande