Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 10281 besök totalt |
Du börjar inse vad du har skaffat duig nu.. en kör maskin av oanade höjder
![]() 11mil per dag?? är det inte läge att skaffa sig ett skyffe att sova i på arbetsdagarna? _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Hehhee, jo, det börjar sakta men säkert uppdagas att det är en kul pjäs!
MEN! MEN... jag vill absolut inte drabbas av någon hybris. Den har gått 28300 mil snart, och är 20 år gammal. Jag förstår att många nyare bilar är både snabbare och har bättre väghållning, men den är väldigt kul för priset iallafall! Tror inte jag kunde fått bättre för den summa jag gav för den... ![]() Skulle man sen vilja fräsha upp chassit, kommer den nog kunna utmanövrera det mesta (inom rimliga gränser givetvis). _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. ![]() |
||
Har man inte att göra, så skaffar man sig tydligen...
De senaste dagarna har det till och från gnisslat gummiaktigt från höger framhjul. Gick ut idag och bad sambon ratta lite, och OJ vad det lät illa. Dyrt. Körde hem i lugn takt, gnällskrikgnissel... Hissade upp bilen och hittade... ingenting! Nu är jag inget mekproffs så jag vet knappt vad jag skall leta efter, men inget läckte, och inget såg ut att sitta löst. Inga bussningar var av.... Jaha? ![]() Såg nån gummipanel som satt som något slags skydd mellan hjulhuset och motorutrymmet, den KANSKE skulle kunna vara klämd med en krängningshämmare. Det var lite slitet där, så kanske... Skruvade av den, höll tummarna, startade och... tyst! ![]() Överlycklig blev jag. Nu har jag "bara" att ta itu med att det rasslar till vid bl.a. 3500 varv, det låter som om man skrynklar en bit papper. Gissningsvis är det avgassystemet som vibrerar lite, så jag försöker att skjuta på den oron ett litet tag iallafall. Har man haft en Volvo 480 så blir man orolig för minsta lilla ljud. Om något låter som det inte brukar göra, tror jag instinktivt att jag skall fara av vägen direkt. ![]() _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. ![]() |
||
Kommer ut till bilen ikväll, skall köra och hämta sambon på hennes jobb.
Vrider igång, bilen startar bra direkt. Tre varningslampor lyser. P-broms, okej. Air-bag, okej. Den är urkopplad så den lampan lyser konstant. Men varför lyser "kylarvätskenivå låg"?! Har ju precis bytt kylare, och blivit av med problemen en gång för alla trodde jag?! Kör fram bilen en bit, lägger i handbroms, kliver ur och kollar... jojomensan, där hade vi en pöl ja. SUCK!!!! Vad har nu gått sönder då? Jag orkar snart inte mer, tänker jag. ![]() Lyfter på huven, ser att det droppar. Vad var problemet? En dåligt åtdragen slangklämma.... ![]() _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. ![]() |
||
Rotade upp den gamla tråden, läste lite och blev genast lite varmare i hjärtat!
![]() En liten uppdatering: inget positivt har egentligen hänt. Bilen körs som bruksbil, långt, mycket, ofta och gärna. oljekylaren läcker, det bör åtgärdas ganska snart. Det "pissar" inte olja, men någon droppe då och då. Många droppar små, så att säga... Köpte billiga däck, gick ner en dimension för att få ner kostnaden. 195/50/15 ligger det på nu, originaldimensionen är 205/55/15. Toyo Proxes T1-R, kostade strax under 2000 kr för alla fyra, levererat och klart från dackonline.se. Fick en billig montering/balansering för 250 kr, dock är den inte helt perfekt. Lite obalans i hastigheter 130+. Är man arbetslös nöjer man sig ändå. Som sagt tidigare i år är skillnaden mellan denna bilen och den förra främst faktumet att denna har väghållning, den förra hade det inte. Kort sagt. Bakhjulsdriften innebär även ett tämligen odramatiskt tillvägagångssätt när man trycker högerpedalen i botten. Detta i kontrast till en skuttande och slingrande framhjulsdriven turbo-Volvo som inte vägde mer än 1100 kg och stoltserade runt 170-180 hk. ![]() Har fått ett antal bud att sälja, och har naturligtvis nekat till samtliga. Gillar Mercan. Någon som märkts dock är att Mercan är hyggligt svårkörd, särskilt för sambon som övningskör. Något är vajsing, den rycker till lite på låga varv i högre växel, men med min begränsade mekarförmåga konstaterar jag fakta, och efter konsultering med annan kompis som är betydligt bättre på bilar kör jag lugnt vidare. ![]() Bakhjulsdrift är ganska tätt besläktat med burna och liknande, något sådant har jag dock inte gett mig in på ännu. Dels för att jag inte kan, dels för att jag inte har råd att byta däck tre gånger om året. Hade även tänkt köra bana som även framgår i tråden, men när man får spara in på allting annat, stryker även bilintresset på foten. Dessvärre. ![]() ![]() Tänkte även lägga upp lite fler bilder på kärran, lite mer detaljerade bilder på motorrummet, hjulupphängningar och annat som rejsa-folket kan tycka är roligt att titta på. ![]() _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. ![]() |
||
Var ute och provkörde en 2.5-16v igår, från -91. Gick precis som den skulle. De extra hästarna märktes, men inte på ett sådant vis att jag slogs av en enorm skillnad. Hans fläskiga AMG-fälgar hade naturligtvis suttit bättre på MIN bil då va...
![]() Igårkväll började dessutom bilen gå på tre cylindrar. Visst är det härligt när det händer saker.... Det var lyckligtvis "bara" en tändkabel, så nu blir det att inhandla en sådan imorgon. Just det! När jag kom hem på natten så gick TV'n sönder också. Tycktes funka igen på morgonen? ![]() Bilden håller på och flimrar, försvinner emellanåt. _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. ![]() |
||
är det här ett tecken på att jag ska köpa en?...
http://www.blocket.se/view/5667231.h ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
Det finns inget att tvivla på! ![]() Finns billigare förvisso. _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. ![]() |
||
Köpte nya Magnecor-kablar från Jovani, och då ingick bättre begagnad fördelare och rotor. Visade sig vara fräscha grejer.
Lossar fördelaren och kablarna och grejar, lossar anslutningen till tändspolen... Hmm.. den satt ju hårt... PLUPP! Där kom den. och med kabeln kom... stiftet ner till tändspolen! JIPI! ![]() Fick ditsatt allting utom kabeln till tändspolen naturligtvis. Tryckte in piggen i tändkabeln, satte ner grejerna i bakelithuset i tändspolen och gjorde fast det med.. ett antal buntband. Bilen går bra nu, startar bra och så, men gudarna skall veta att man ber om bekymmer om man ger sig ut på några längre äventyr. Det är klart att detta skall hända, man har ju inget annat att lägga pengarna på... ![]() _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. ![]() |
||
Nu bumpar jag tråden - då bilen inom snar framtid lämnar vår ägo till förmån för ett bättre leverne.
Mina vidlyftiga renoveringsplaner har p.g.a. en ojämn ekonomi gått i stöpet. Trots garageförvaring och tvättar har rosten börjat krypa fram lite mer efter vinterhalvårets saltfrossa. > ![]() Nästkommande ägare provkörde igår med ett leende på läpparna. Han ämnar ställa in bilen i garaget och renovera upp den mot originalskicket. Utmärkt! Som bruksbil under ett år har den varit enormt underhållande. Den har gått långt utan att ge någon överdriven träsmak, den har tagit mig fram på småvägar fortare och med mer kontroll än man trodde möjligt när man gick in i kurvan, och på motorväg har den satt upp en god match mot en annan mercedesbroder - S500! ![]() Gratulerar Per till vad vi nog bägge anser vara ett lyckat köp! Nu skall jag bara hitta ett sambovänligare alternativ, så skall du få hem "din" bil! ![]() _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. ![]() |
||
Se där ja, den nya ägaren! Detta forumet ä svårslagbart när det kommer till detaljkunskaper om bakvagnar och en massa annat andra knappt bryr sig om.
Ny ba(r)nbil inhandlad: Volvo 940 GL -91, med slungdiff iallafall... Pass på Knutstorp, here I come.. ![]() _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. ![]() |
||
Du kan få köpa min! Nej just det, Per hann ju före... ![]() _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 10281 besök totalt |