Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gammalt och nytt
912 besök totalt
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
Gammalt och nytt

Hej På Er
En sak som slår mig ofta och nu senast i tråden om 944:or är att en bil väger som minst i början av levnadscykeln och har bäst mekanik i slutet av densamma. Blir det inte då så att en tidig 944 med en utbytt motor från sista årsmodellen blir performance paket nummer ett.
På samma sätt
en 911 från 72 med en 993 motor i osv.
lotus esprit serie 1 med biturbo v8:an i
Någon här på forumet som satt detta i system?
(Dude får inte svara diskad!)
Klart att dude får svara!

Varför blir bilarna tyngre med tiden?
Säkerhetskrav (jojo men tvr bygger bilar runt 1000 kg ändå)
Komfort (hört att vanligaste tillbehöret till Lotus Elise är AC!)

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Det finns väll flera punkter:

eldetaljer
stolarna (har blivit bätre & tyngre)
airbags
balkar och annat säckerhets skit
större fälgar
mer isolering
tyngre motorer (i vissa fall)
A/C (i vissa fall)
större bromsar


Så kan man fortsätta och många bäckar små...
/Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Re: Gammalt och nytt

cat7even skrev:
Hej På Er
En sak som slår mig ofta och nu senast i tråden om 944:or är att en bil väger som minst i början av levnadscykeln och har bäst mekanik i slutet av densamma. Blir det inte då så att en tidig 944 med en utbytt motor från sista årsmodellen blir performance paket nummer ett.
På samma sätt
en 911 från 72 med en 993 motor i osv.
lotus esprit serie 1 med biturbo v8:an i
Någon här på forumet som satt detta i system?
(Dude får inte svara diskad!)
Klart att dude får svara!

Varför blir bilarna tyngre med tiden?
Säkerhetskrav (jojo men tvr bygger bilar runt 1000 kg ändå)
Komfort (hört att vanligaste tillbehöret till Lotus Elise är AC!)


Det är en ond cirkel. Säkerhet och komfort = massa säljer. Fränt höga sidaccelerationsnivåer parat med dålig komfort och 1 stjärna i Euro ncap är på uppåtgående men kommer aldrig säljas i mängd till svensson.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Jag håller med om att det är fel att kompensera fetma med muskler...
om man kollar på en vanlig bil idag har den flerventilsteknik, "multilänk"-hjulupphängnig och många delar i aluminium. Men blir det roligare bil för det? Nä man skall tynga ner bilskrället med en massa tjaffs så den blir mer isolerad frå omvärden.

Men som tur är finns det sportbilstillverkare som har bättre vett (TVR, Lotus).

Ang. säkerhet läste jag nånstans att den enda bilen som har klarat europakravens krocktest OCH kört därifrån för egen maskin är McLaren F1...och den väger inte så mycket ju...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Eddie Varvstopp skrev:
..."multilänk"-hjulupphängnig och många delar i aluminium...

Sist jag var på Mekonomen, var det en kund bredvid mig som köpte två aluminiumbärarmar till en, nästan ny, BMW 5-serie.
Jag kände på den ena, och det var den tyngsta bärarm jag någonsin lyft!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
Särås skrev:
Det finns väll flera punkter:

eldetaljer
stolarna (har blivit bätre & tyngre)
airbags
balkar och annat säckerhets skit
större fälgar
mer isolering
tyngre motorer (i vissa fall)
A/C (i vissa fall)
större bromsar


Så kan man fortsätta och många bäckar små...
/Jimmy Särås

Så om man skall till Nurburgring och sedan orka köra med bilen
vad är lägsta nivå?
Bort går
Elhissar el-taklucka
Airbags vad väger en sådan?
Tunga stolar vad väger en bra OMP/corbeu/sparco jmf med orginal
Störrefälgar (här ser vi till att matcha fälg/däck bromsar till lättaste/prestandabästa varianten)
Säkerhetsbalkar tror jag är nödvändigt men kan nog byggas bättre (bur)
Isolering Vad är det för fel på hörselskydd?
AC vad väger en AC? (kan nog tänka mig att den är bra ur prestationssynpunkt)

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



cat7even skrev:
Så om man skall till Nurburgring och sedan orka köra med bilen
vad är lägsta nivå?
Bort går
Elhissar el-taklucka
Airbags vad väger en sådan?
Tunga stolar vad väger en bra OMP/corbeu/sparco jmf med orginal
Störrefälgar (här ser vi till att matcha fälg/däck bromsar till lättaste/prestandabästa varianten)
Säkerhetsbalkar tror jag är nödvändigt men kan nog byggas bättre (bur)
Isolering Vad är det för fel på hörselskydd?
AC vad väger en AC? (kan nog tänka mig att den är bra ur prestationssynpunkt)


Skönt att min bil uppfyller samtliga av ovanstående punkter utom den där med isolering och den åker jag i till Ringen. Något mörbultad dock.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Allmänt banåkaforum
Gammalt och nytt
912 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande