Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
912 besök totalt |
Gammalt och nytt
Hej På Er En sak som slår mig ofta och nu senast i tråden om 944:or är att en bil väger som minst i början av levnadscykeln och har bäst mekanik i slutet av densamma. Blir det inte då så att en tidig 944 med en utbytt motor från sista årsmodellen blir performance paket nummer ett. På samma sätt en 911 från 72 med en 993 motor i osv. lotus esprit serie 1 med biturbo v8:an i Någon här på forumet som satt detta i system? (Dude får inte svara diskad!) ![]() Varför blir bilarna tyngre med tiden? Säkerhetskrav (jojo men tvr bygger bilar runt 1000 kg ändå) Komfort (hört att vanligaste tillbehöret till Lotus Elise är AC!) _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Det finns väll flera punkter:
eldetaljer stolarna (har blivit bätre & tyngre) airbags balkar och annat säckerhets skit större fälgar mer isolering tyngre motorer (i vissa fall) A/C (i vissa fall) större bromsar Så kan man fortsätta och många bäckar små... /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Re: Gammalt och nytt
Det är en ond cirkel. Säkerhet och komfort = massa säljer. Fränt höga sidaccelerationsnivåer parat med dålig komfort och 1 stjärna i Euro ncap är på uppåtgående men kommer aldrig säljas i mängd till svensson. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Jag håller med om att det är fel att kompensera fetma med muskler...
om man kollar på en vanlig bil idag har den flerventilsteknik, "multilänk"-hjulupphängnig och många delar i aluminium. Men blir det roligare bil för det? Nä man skall tynga ner bilskrället med en massa tjaffs så den blir mer isolerad frå omvärden. Men som tur är finns det sportbilstillverkare som har bättre vett (TVR, Lotus). Ang. säkerhet läste jag nånstans att den enda bilen som har klarat europakravens krocktest OCH kört därifrån för egen maskin är McLaren F1...och den väger inte så mycket ju... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Sist jag var på Mekonomen, var det en kund bredvid mig som köpte två aluminiumbärarmar till en, nästan ny, BMW 5-serie. Jag kände på den ena, och det var den tyngsta bärarm jag någonsin lyft! _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Så om man skall till Nurburgring och sedan orka köra med bilen vad är lägsta nivå? Bort går Elhissar el-taklucka Airbags vad väger en sådan? Tunga stolar vad väger en bra OMP/corbeu/sparco jmf med orginal Störrefälgar (här ser vi till att matcha fälg/däck bromsar till lättaste/prestandabästa varianten) Säkerhetsbalkar tror jag är nödvändigt men kan nog byggas bättre (bur) Isolering Vad är det för fel på hörselskydd? AC vad väger en AC? (kan nog tänka mig att den är bra ur prestationssynpunkt) _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Skönt att min bil uppfyller samtliga av ovanstående punkter utom den där med isolering och den åker jag i till Ringen. Något mörbultad dock. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
912 besök totalt |