| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gänga på bromsvåg?
|
942 besök totalt |
|
Gänga på bromsvåg?
Vad brukar det vara för diameter på den gängade delen på en bromsvåg? Håller på och klurar lite och tänkte bygga med M8 uniballs. Fick en näve av grannen och tänkte att dom borde gå att använda till något. om man sätter en uniball i änden på varje bromscylinder och sedan ett ledlager i pedalen och en helgängad M8 imellan. Är det för klent med M8? Någon som har ett riktigt pedalställ att mäta på
_________________ Per Wahlqvist |
||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re: Gänga på bromsvåg?
Bromsvågar har en plandel på mitten där lagret sitter. Sedan när man vrider på gängan så flyttas lagret sidledes. För att kunna göra det så används lederna på sidorna där själva kulan i kulleden är gängad och ser ut som ett knutkors så den inte snurrar med, Vidare har "kulleden" plana sidor så den kan få stöd mot röret som mittenlagret löper i. Jag har själv tänkt på balljoints för länge sedan, men det är bättre att köpa just vågdelen färdig. Den är inte särskillt dyr. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Re: Gänga på bromsvåg?
Mitt pedalställ (i LOLA'n) har UNF (såklart...) 3/8"-24 _________________
/LOLA-Christian |
||
|
Tyckte även jag att det kändes lite klent
och det är väll iofs helt fel ställe att spara på. Försökte få en användning för mina fina uniballs . För gå och köpa en våg och lista ut något annat för uniballsen .
Tack för svaren
_________________ Per Wahlqvist |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Gänga på bromsvåg?
|
942 besök totalt |