Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Gänga på bromsvåg?
942 besök totalt
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Gänga på bromsvåg?

Vad brukar det vara för diameter på den gängade delen på en bromsvåg? Håller på och klurar lite och tänkte bygga med M8 uniballs. Fick en näve av grannen och tänkte att dom borde gå att använda till något.

om man sätter en uniball i änden på varje bromscylinder och sedan ett ledlager i pedalen och en helgängad M8 imellan. Är det för klent med M8?

Någon som har ett riktigt pedalställ att mäta på

Forshaga
Här sen Dec 2002

Det är för klent.
Min är ½" UNF

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Gänga på bromsvåg?

Per W skrev:
Vad brukar det vara för diameter på den gängade delen på en bromsvåg? Håller på och klurar lite och tänkte bygga med M8 uniballs. Fick en näve av grannen och tänkte att dom borde gå att använda till något.

om man sätter en uniball i änden på varje bromscylinder och sedan ett ledlager i pedalen och en helgängad M8 imellan. Är det för klent med M8?

Bromsvågar har en plandel på mitten där lagret sitter. Sedan när man vrider på gängan så flyttas lagret sidledes. För att kunna göra det så används lederna på sidorna där själva kulan i kulleden är gängad och ser ut som ett knutkors så den inte snurrar med, Vidare har "kulleden" plana sidor så den kan få stöd mot röret som mittenlagret löper i.
Jag har själv tänkt på balljoints för länge sedan, men det är bättre att köpa just vågdelen färdig. Den är inte särskillt dyr.
MVH

Åmål
Här sen Mar 2003

Re: Gänga på bromsvåg?

Per W skrev:

Mitt pedalställ (i LOLA'n) har UNF (såklart...) 3/8"-24

/LOLA-Christian
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Tyckte även jag att det kändes lite klent och det är väll iofs helt fel ställe att spara på. Försökte få en användning för mina fina uniballs . För gå och köpa en våg och lista ut något annat för uniballsen .

Tack för svaren

Gänga på bromsvåg?
942 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande