Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3180 besök totalt |
Direktluftfilter/Sportluftfilters vara eller inte vara
Eftersom Cooper/Cooper S:en orginal har ett väldigt restrektivt lustigt kontruerat insugssystem så har jag kollat runt lite efter alternativ för att motorn ska få mer/friskare luft ![]() Dom negativa sidorna har man ju hört om, risken för att suga in varmluft, att oljan kan påverkar LMM (luftmassemätaren) (eftersom Coopern inte har en sådan slipper man ju det ![]() http://www.bmwe34.net/E34main/Upgrad Jag vänder mej till den samlade expertisen här ![]() ![]() Bifogar en bild på luftens väg ![]() ![]() |
||||
Ska väl inte vara något problem så länge du rengör filtret regelbundet och oljar in det eller?
Har hört om atrt folk har fått smust i motorn men att det senare har visat sig att dem inte har tvättat filtret efter si o så många mil... observera att jag har hört... ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Jag tänkte sätta i ett sånt i min bil men precis som du så har jag blivit lite tveksam...tror nog bara att jag ska försöka leda in lite mer kalluft ifrån fronten istället. Jag inbillar mig att kallare luft ger större effektökning än en marginellt lättare andningsväg.
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Tydligen funkar "Alta" filtret ovan bra på min bil, då går det en grövre slang än orginal fram till det avskärmade luftfiltret som också suger in frisk kall luft genom luftintagen som finns nedanför rutan på bilen..
Men just BMW verkar känsliga som det står i artikeln, t.ex. E36 M3 har dom uppmätt en förlust på 15hk med direktluftfilter vilket inte låter kul... |
||||
Här finns lite testfakta på en VW med sportfilter: http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php
Personligen använder jag öppet filter bara för det goa ljudets skull! ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Kanske stenar eller småfåglar? Skämt åsido en motor kan hålla utan men håller längre med bra filter. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Kör med K&N på Coupen & Lancian....
Men på Honda Civicen så är det ett AEM cold air intake och det är jag extremt nöjd med inte för att jag inte är nöjd med dom andra men Hondans luftvägar är inte dom bästa orginal! ![]() Jag röstar på att du köper ett öppet kit och testar till bilen... /Jimmy _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Det sura i kråksången är att dom filter som ska fungera bra (som gett några hästar på dyno) kostar cirka 250$, hmm ska leta runt lite mer info av dom som gjort det..
John Cooper Works har inte öppet luftfilter av två anledningar 1. Ger enligt dom ingen speciell effektökning 2. Låter för mycke ![]() Men då är frågan om dom gjort som dom flesta, satt dit ett öppet luftfilter istället för orginal, eller prövat med ett komplett "cold air intake" där man ersätter befintliga intag m.m. Och ersätter dom med grövre doningar tillsammans med en bra avskärmning... |
||||
tittar vi hur Honda-kitten ser ut så får man dom bästa för runt 250-375$ vilket är dyrt köpte AEM-kitet till Hondan för motsvarande 3500:- i Sverige då jag inte orkade beställa från USA...
Dyrt men den bästa mod på bilen än så länge! ![]() /Jimmy _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
1.
Det är stor skillnad på olika fabrikat på luftgenomsläpp (motstånd) och hur mycket skit de släpper igenom. K&N är okej och några till men köp inte vad som helst... 2. Kall luft! Annars är det bara o glömma.... _________________ ![]() |
||||
|
||||
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Man måste gilla ljudet innan man ens överväger ett öppet filter. Annars blir det bara tröttsamt.
Jag kör alltid med öppet filter! :-) _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Kall och stilla luft!
Annars så skulle man likväl montera luftfiltret utanför huven! Vad jag inte förstår är när folk gör lufttunlar (plockar bort ljus etc...) som blåser rakt på filtret, det kan väll inte vara så värst smart? |
||||
Jamen, man ser väl filter som sticker utanför huven ibland? Har sett det på några 7-bilar ivf. Varför ska luften vara stilla? Jag trodde att man ibland utformade luftsystemet för att få lite "ram-air effekt" i hög fart. _________________ Pär Hylander |
||||
Ram Air är juh visserligen bra när man vill få in mycket luft jättesnabbt, men luft som står stilla har tätare packade atomer, och har därmed högre densitet... Visserligen omärkbara skillnader egentligen, men det är tanken som räknas ![]() |
||||
Inte för att jag kan och vet, det du skriver är säkert sant. Men nu börjar ett sk***t luftfilter att bli avancerat ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Det är precis det man vill på en förbränningsmotor! En bilmotor förbrukar ungefär 14-15 ggr mer luft per del bränsle. Mer luft (syre)=mer effekt (förutsatt att man ökar bränslet förståss)
Hmm ![]() Kall luft har högre densitet, dvs på en given volym så ryms det fler syreatomer jmfrt med varm luft. Detta är anledningen till att man har intercooler på turbo/kompressor motorer, man får in mkt mer syre vid samma laddtryck som utan IC (när man komprimerar luft så blir den varmare). Att luft som "står stilla" har högre densitet har jag svårt att tänka mig men det är möjligt att det är sant. ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Nä, nu tror jag du är ute och cyklar lite (och det här är ju ett bilkörningsforum ![]() Det du beskriver som mer eller mindre tätt packade atomer är ju bara ett annat sätt att beskriva tryck. Och vilket tryck luften har beror på en mängd andra ting bara dess strömningshastighet. Jag har fel uppfattning om saker och ting flera gånger om dagen i genomsnitt, så så kanske även i detta fallet ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Densitet var ett kraftigt tilltaget ord i sammanhanget måste jag medge ![]() Men vad jag syftade på är att atomer i rörelse är lösare "packade" än atomer som står stilla (Ånga, Vatten, Is någon?). Visserligen har juh temperaturen betydligt bättre inverkan på detta fysiska spektakel... Men sen så leder juh visserligen det faktum att juh kallare luften är, desto mer stilla står den (nej, jag menar inte att det inte blåser på antarktis). Jag har iaf sett en och annan konstruktion på "luftströmsfångare" precis innan luften träffar filtret... Men jag kanske har fått det hela helt om bakfötterna ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3180 besök totalt |