| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljekylare upp-och-ner ok?
|
1 besök senaste veckan (3189 totalt) |
|
Jag har monterat en oljekylare och pga fästen mm så monterade jag den upp och ner, dvs med slangarna i underkant av kylaren. Är detta ok eller kommer oljan att rinna tillbaka till motorn varje gång man stannar motorn. Det vore ju inte bra om motorn behövde bygga upp tryck(fylla upp) i slangar/kylare vid varje start. Jag skulle helst fylla upp kylaren/slangar innan första start men det är inte tekniskt möjligt pga temostat i adaptern/slangarnas dragning och det faktum att kylaren har anslutningarna neråt. Någon som har erfarenheter/åsikter?
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
Tror inte oljan rinner tillbaka (nästa gång du badar, ta med en vattenflaska och fyll med vatten, håll uppochned ovanför ytan men med halsen under - vattnet rinner inte ut!).
Problemet är nog snarare att bli av med luften! Kylaren lär inte fyllas, utan oljan lär flöda direkt bort till andra hålet och lämna luft i merparten av kylaren (beroende på tryck). Inte så bra. Sätt den med inlopp nertill och utlopp upptill eller med både in- och utlopp upptill. Finns egentligen bara två varianter. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
I värsta fall får du väl sätta en luftnippel i överdelen på oljekylaren... Som Westfield säger så rinner oljan knappast tillbaka. (Ska den kunna göra det så måste luft sugas in hela vägen genom en av slangarna - men det kommer inte ens så långt pga effekten bakom nämnda trick med flaska + badkar.) Men det är naturligtvis smidigare om det sköter sig självt.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Detta förutsätter ju också att man verkligen håller flaskhalsen under ytan , och oljeslangarna på motorn går kanske in lite högre än oljenivån (åtminstonde den ena) . Men detta är kanske inte det största "problemet" , utan luftfickan kan vara "värre". Johan för att vara säker gå ut i garaget och en stund sedan bygger du om
|
||
|
Jag tror att jag tar loss kylaren och håller den "på höjden", lossar returslangen vid adaptern och kör på starten, ungefär som när man luftar ett bromsok. Det måste ju evakuera all eventuell luft tycker jag.
Förresten, visst matas oljan in i mittenhålet trycks igenom filtret och kommer ut i hålen längre ut i filter, eller går oljan åt andra hållet?
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
Jag monterade min oljekylare med anslutningarna näråt första gången på grund av platsbrist och efter ett tips så vände jag så att anslutningarna hamnade uppåt och det blev en märkbar skillnad på oljetempen efter det så det stämmer att det bildas en luftficka om kopplingarna hamnar åt fel håll.
_________________ --VVTS-- |
||
|
Jag mailade till Setrab och fick följande svar:
Hej, Marcus! Det spelar funktionsmässigt ingen roll alls i vilket läge du monterar kylaren, så länge flödet är fritt på luftsidan. Det enda problem du kan få är naturligtvis precis som du skriver att det kan vara svårt att få ut luften ur kylaren vid upp-och-nedvänt montage. Kanske kan du fylla kylaren och slangarna först, täppa till slangarnas andra ändar och minimera luftinsläppet vid anslutning av slangarna mot motorn/växellådan (eller vilket oljesystem du ämnar kyla). Vänliga hälsningar, Setrab AB Martin Hallberg Sales Manager, Scandinavia and Eastern Europe Jag körde hela sommaren med anslutningarna nedåt. Inga problem! Hela kylaren blev jämnvarm från topp till botten så jag tror att luften trycktes ut. Jag bestämde mig för att ha anslutningarna nedåt för att enkelt kunna tömma hela kylaren vid oljebyten. oljan rinner inte tillbaka till motorn när man stänger av den (inte i min bil/installation iaf)[/i] _________________ Street Triple RS -18 |
||
och på en hel del MC !! Yamaha XJ900 tex ! ( gamla modellen inte diversion, kanske även dessa iofs, men det vet jag inget om..) _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (3189 totalt) |