Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Uppstyvning förstärkning och triangulering av Esther ram....
2531 besök totalt
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Hej mina kunniga vänner...

Jag skulle hemst gärna vilja ha förslag(hjälp) med hur jag ska triangulera mitt chassi för att få det vridstyvare?

Jag har klurat lite själv men jag tycker det är svårt att få någon riktigt bra triangulering över motorrummet...

Chassit har med mitt sätt att se på det hela 2 "större" sektioner som vridstyvheten är dålig på....

Sittbrunnen samt motorrummet...

sittbrunnen löses troligen enligt mina tankar ganska enkelt genom en sträva från störtbåge snett ner till passagerar fötterna vilket dock blir ganska kraftigt ivägen möjligen...

jag tar mycket tacksamt emot ideér på andra lösningar även där men framför allt lösningar på motor utrymmet....

om ni ser några andra ställen man bör ha nån "pinne" enligt erat tycke så är jag tacksam för det...

Dock måste man ju tänka på vikten.....

Mvh:Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Lite lösa idéer... ;-)

Att triangulera kardantunneln brukar vara bra. Likaså "torpedväggen" (framför fötterna) och "hålet" bakom kylaren.

I motorrummet vill man helst ha stag från kardantunneln snett utåt/framåt men det kan bli trångt. En god idé kan vara att använda bultade stag där, som man kan ta bort när motorn ska i och ur bilen.

Man kan också triangulera golvet om man vill.

Mycket triangulering kan ersättas av stålplåt som sömsvetsas om man hellre vill det.

/Gustaf

Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Tips !!!

Gör som jag knyck kunskapen från clubmanbilarna kolla :www.classic-clubmans.co.uk och
www.ksport1600.org.uk Jag kommer att lägga upp bilder på min race seven snart om du är intreserad.

Austin 1275 GT 1975
Austin Cooper 1968
Citera
liftarn
Stockholm
Här sen Mar 2006

Eftersom ESTfield i princip är en Locost kan man titta på hur det görs där. Leta lite efter "aussie mods". I Australien kräver regelverket tydligen ett vridstyvare chassi.

från http://locost7.info/mirror/aussiemods.php

99L -73
900T8 -82
900i -88
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003

Tjena,

bygger ju ett 7:a hemma bygge med en del motor i och där har jag släppt lite på vikt kravet och lagt en
.8 mm stål plåt i golvet som är körd genom maskin som ger små sicklingar över hela ytan.
Har även helsvetsat kardan tunneln för att försöka efterlikna ett backbone chassi så gott det går.
0.8 mm plåt även vid torpeden.
Sedan kommer det bli bortskruvbara stag i motor rummet så gott det går. Antar att det blir väldigt motor beroende. En turbo i mitt falll hjälper ju inte till direkt.
Vet inte hur mycket exra vikt det blivit men tunneln känns mycket styv.

( kanske bara repetera tips)

Måste föresten grattulera till vagn parken tycker jag känner igen den

2531 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande