Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dagens I-landsproblem: Vilken form skall ett bromsbelägg ha?
1140 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Dagens I-landsproblem: Vilken form skall ett bromsbelägg ha?

Efter att ha tittat i diverse listor har jag hittat tre bromsbeläggsformer som passar i mina ok:

http://www.elcome.ltd.uk/fmracing/images/gifs/FRP201.gif
http://www.elcome.ltd.uk/fmracing/images/gifs/FRP218.gif
http://www.elcome.ltd.uk/fmracing/images/gifs/FRP219.gif

Vilken form är bäst (alla beläggen finns i den blandning jag vill ha)?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 188



Är alla beläggen lika breda? 201 och 218 ser ju ut att ha samma grundläggande form.
219 ser ju lite annorlunda ut.

Jag skulle resonera så här... av 201 och 218 skulle jag välja den senare då den har mer yta långt ut på belägget där den gör mest nytta. 219 ser ju ut som om den den är högre än de två andra och därmed en större anlägningsyta. Den har också två slitsar i sig vilket jag förstått är som slitsar i skivor, d.v.s att de leder bort gaser. Jag skulle nog välja 219 om man kan använa skivan så långt in mot navet.. Annars 218.

mvh Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Alla är lika breda (det största måttet är samma).
Ingen av dem krockar med navet.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Jag skulle titta på svephöjderna på belägget och välja det som passade bäst mot skivans svephöjd så att det blir minimalt med kanter.

Har för mig att svephöjderna på beläggen är:

201: 49mm
218: 40mm
219: 42mm

Med tanke på det moment som sker vid "leading edge" på belägget så ser 219 rätt optimalt ut bland dessa.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Svephöjden på skivan är 55 mm.

Stacke skrev:
...Med tanke på det moment som sker vid "leading edge" på belägget så ser 219 rätt optimalt ut bland dessa.

Det där får du gärna förklara tydligare.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Det uppstår ett moment på den kanten av belägget som "möter" skivan och den har en viss betydelse på det initiella bettet. Det är därför som vissa sk multi-pad ok (t.ex. PFC ZR28-oket) har fyra belägg, dvs det blir två kontaktytor/-moment på varje skivyta.

om du har 55mm att spela med så hade jag valt 201an så får du minimalt "cold band" (den ytan på skivan där belägget inte sveper) och en jämnare tempfördelning i skivan. Är det race-skiva eller std-skiva du ska använda?

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Stacke skrev:
...Är det race-skiva eller std-skiva du ska använda?

Nå'nting däremellan; Tar-ox slitsade.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
Dagens I-landsproblem: Vilken form skall ett bromsbelägg ha?
1140 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande