| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dagens I-landsproblem: Vilken form skall ett bromsbelägg ha?
|
1140 besök totalt |
|
Dagens I-landsproblem: Vilken form skall ett bromsbelägg ha?
Efter att ha tittat i diverse listor har jag hittat tre bromsbeläggsformer som passar i mina ok: http://www.elcome.ltd.uk/fmracing/im http://www.elcome.ltd.uk/fmracing/im http://www.elcome.ltd.uk/fmracing/im Vilken form är bäst (alla beläggen finns i den blandning jag vill ha)? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Är alla beläggen lika breda? 201 och 218 ser ju ut att ha samma grundläggande form.
219 ser ju lite annorlunda ut. Jag skulle resonera så här... av 201 och 218 skulle jag välja den senare då den har mer yta långt ut på belägget där den gör mest nytta. 219 ser ju ut som om den den är högre än de två andra och därmed en större anlägningsyta. Den har också två slitsar i sig vilket jag förstått är som slitsar i skivor, d.v.s att de leder bort gaser. Jag skulle nog välja 219 om man kan använa skivan så långt in mot navet.. Annars 218. mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
|
Jag skulle titta på svephöjderna på belägget och välja det som passade bäst mot skivans svephöjd så att det blir minimalt med kanter.
Har för mig att svephöjderna på beläggen är: 201: 49mm 218: 40mm 219: 42mm Med tanke på det moment som sker vid "leading edge" på belägget så ser 219 rätt optimalt ut bland dessa. _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
|
Svephöjden på skivan är 55 mm.
Det där får du gärna förklara tydligare.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Det uppstår ett moment på den kanten av belägget som "möter" skivan och den har en viss betydelse på det initiella bettet. Det är därför som vissa sk multi-pad ok (t.ex. PFC ZR28-oket) har fyra belägg, dvs det blir två kontaktytor/-moment på varje skivyta.
om du har 55mm att spela med så hade jag valt 201an så får du minimalt "cold band" (den ytan på skivan där belägget inte sveper) och en jämnare tempfördelning i skivan. Är det race-skiva eller std-skiva du ska använda? _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Dagens I-landsproblem: Vilken form skall ett bromsbelägg ha?
|
1140 besök totalt |

