Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Nürburgring Gmbh?
1658 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nürburgring Gmbh?

Jag har alltid undrat vem som äger banan och vem som fattar beslut om dess liv och leverne. Som jag förstått det är den inte börsnoterad utan ägs av olika sorters intressenter(stiftelse)? Beslut om vad som skall göras och inte göras förmedlas genom att någon hört att någon nära insatt sagt osv, etc...

Anders Jonsson har några gånger redogjort för beslut på förhand. Vet du mer Anders?

Anledingen till att jag startat denna tråd är att fråga om man från tyska PRV kan begära ut ett registreringsbevis med en beskrivning av den verksamhet man vill bedriva?
Eller om man kan få tag på en årsredovisning eller en årsberättelse eller ett bolagstämmoprotokoll?
Avsikten med detta vore förstås att få lite större inblick i verksamheten och i någon mån stilla den allestädes närvarande oron att de en dag skulle stänga banan...

Knepgt intresse va? (Men i väntan på torra vägar duger det gott!)

Wimbach
Här sen Aug 2004

Hmm, detta har jag haft björnkoll på en gång i tiden. Om jag inte missminner mig helt så ägs Nürburgring till 50% av delstaten Rheinland-Pfalz, 40% av Kreis Ahrweiler (Ahrweiler "kommun" ungefär) och resterande 10 % av "övriga". Någonstans har jag läst vad dessa övriga bestod av, men minns inte riktigt.

Vad gäller finansiell info och liknande så lär det vara svårt att få tag på tillförlitlig information. I Tyskland är det i och för sig lag på att alla typer av aktiebolag ska publicera t.ex. årsredovisningar offentligt, men av någon outgrundlig anledning är det bara större aktiebolag (AG) som gör det. GmbH, KG, GmbH & Co KG och liknande bolagsformer är enligt lag lika förpliktade, men efterlever det inte. Ett sällsynt fall där tyska regler inte efterlevs eller ens kontrolleras...

Hur mkt pengar som omsätts eller som görs i vinst är sålunda okända siffror. De tal som sprids på nätet är antagligen bara uppskattningar eller vilda gissningar, såvida inte någon med "kontakter" väljer att läcka info men hur ska man kunna veta det?

oro för framtida överlevnad tror jag personligen är obefogad. På den internationella Turistmässan i Berlin i mars presenterades storslagna planer för utbyggnaden av Erlebniswelt Nürburgring med ytterligare byggnader för konserter, inomhus-motocross. Huvudläktaren ska rivas och ersättas av en ny supermodern "Business"-läktare för 5000 personer, säkerligen med inglasade VIP-loger osv. Generalplanen ligger klar, miljöstudien är avslutad och styrelsen tar beslut snart om projektet ska startas. I så fall börjar de bygga hösten 2007 och öppnar våren 2009. Jag kan tänka mig att det finns gott om investerare som vill vara med och dela på kakan, den ökande turistanströmningen till regionen de senaste åren är nog bara i sin linda.

om detta leder till förbättringar för oss hardcore-entusiaster är förstås därmed inte förprogrammerat, men det finns nog inte risk för att asfalten rivs upp i alla fall...

Skulle det sedan bli så att hela klabbet någon gång går åt skogen och Nürburgring GmbH försätts i konkurs så kan jag gott och väl tänka mig att Rheinland-Pfalz tar smällen med hjälp av tillskott från Berlin och K-märker Nordschleife! Vad det skulle få för inverkningar på turistkörningen kan man väl bara spekulera i, men banan som sådan ligger nog inbäddad i Eifelbergen för gott.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Christian Eick skrev:
Skulle det sedan bli så att hela klabbet någon gång går åt skogen och Nürburgring GmbH försätts i konkurs så kan jag gott och väl tänka mig att Rheinland-Pfalz tar smällen med hjälp av tillskott från Berlin och K-märker Nordschleife! Vad det skulle få för inverkningar på turistkörningen kan man väl bara spekulera i, men banan som sådan ligger nog inbäddad i Eifelbergen för gott.

Låt oss hoppas!

Tyskland
Här sen Sep 2004

om du talar en lite tyska du kan visa berättelse om Nürburgring GmbH (omsättninger osv) på www.ihk.de/rheinland-pfalz

Men du maste betala där för informationen, jag vet inte hur mycket.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Simone skrev:
om du talar en lite tyska du kan visa berättelse om Nürburgring GmbH (omsättninger osv) på www.ihk.de/rheinland-pfalz

Tack för tipset. Tyvärr inskränker sig min tyska till "98-oktaning blyfrie i pump 5" och "ett 6-rundors kort tack"

Stockholm
Här sen Jul 2004

BTG skrev:
Simone skrev:

Tack för tipset. Tyvärr inskränker sig min tyska till "98-oktaning blyfrie i pump 5" och "ett 6-rundors kort tack"

En stor öl ?

Bromma
Här sen Dec 2002

Jag vet att jag sett/hört några siffror som gick ut på att Nurburgring GmbH har gått med ganska kraftigt underskott under flera år. Dessa har täckts av ägarna som alltså är "landstinget" eller vad man skulle kunna kalla det. Jag antar att man ser det som en helhet, dvs även om själva bolaget går back så vinner regionen på det och därför accepterar man förlusterna.

BTW - kul att se att du forftarande läser Rejsa Simone! Hur är läget?

Simone
Tyskland
Här sen Sep 2004

Ja, så klart att jag läsa rejsa.nu

Varför skulle jag inte?!?

och tack, jag mår alldeles utmärkt, hoppas att du också gör det.

Bromma
Här sen Dec 2002

Simone skrev:
Ja, så klart att jag läsa rejsa.nu

Varför skulle jag inte?!?

och tack, jag mår alldeles utmärkt, hoppas att du också gör det.

Nej det är ju så klart - vad vore livet utan Rejsa!?

Hela familjen inklusive Smirre mår bra! thumbs up

Vi ses!

Nürburgring
Nürburgring Gmbh?
1658 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande