Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Olika däcksbredd fram och bak?
699 besök totalt
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Trådstartare

Hejsan.
Jag är ju lite ny när det kommer till motorsporten så det kommer en del banala frågor från mitt håll, hoppas ni står ut...

Hur påverkar bredare däck bak än fram bilens uppträdande? Över-/Understyrning? Bra/Dåligt?
Jag gissar på en ökad understyrning iom att greppet ökar bak?

Edit.
Komjust på...
Det är ju en Volvo 242 vi pratar om och den har ju större spårvidd fram än bak och om man genom att använda bredare bakdäck effektivt "breddar" spårvidden bak så borde resultatet bli mindre understyrning?

Ja, vad händer egentligen?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

1. Däck är lastberoende vad man kan plocka ut för sidokraft.
2. Den driva endan skall fixa 2st saker, hålla bilen i sidlädd och putta den framåt.
3. Så viktfördelingen styr mycket vad man skall ha för däck fram kontra bak.

Med samma dimensioner runt om får man se till att den axel med mäst grepp får ta den större delen av viktförsjutingen i en böj. Har man just balans mellan viktfördeling och däcksbredder så kommer varje axel ta sin del av viktförstjutingen/lastväxlingen.
Är ski... svårt att säga vad som är optimalt om alla parametar skall in som sido, ax och bromsgrepp skall in.

Här sen Dec 2004

Trådstartare
Mmmm, optimalt är ju alltid slutmålet men den här gången var jag ute efter vad som händer i mer generella termer.

F.ö. så känns väghållning/chassi rätt snurrigt. Så fort man tror sig förstå ett resonemang så dyker det upp ett nytt som drar åt ett helt annat håll.

Försöker lära mig men det är mycket som skall tas med i beaktande.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
F.ö. så känns väghållning/chassi rätt snurrigt. Så fort man tror sig förstå ett resonemang så dyker det upp ett nytt som drar åt ett helt annat håll.

Kul va men det är just det som är fallet. Allt blir en kompromiss.

Ren generält så gäller mer gummi i backen dästo mer grepp.

699 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande