Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Arbetstemperaturer för EP-oljor till växellåda
5 besök senaste veckan (2774 totalt)
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1450


Trådstartare
Arbetstemperaturer för EP-oljor till växellåda

Hej!

Filar på detaljerna till min kommande oljekylning av växellådan. Har grejat både pump och kylare till detta, och den sista detaljen är en termokontakt som vid given temperatur slår till pumpen. Bilen jag tagit pump och kylare från är Nissan 200sx S13 och jag funderar på att ta termokontakten från den också. På den slår pumpen till mellan 132-138 grader vilket för mig till min fråga.

Vid vilken temperatur kan det vara läge att slå till pumpen?
Känns som det kan vara idé att dra igång pumpen vid aningens tidigare temp för att vara på den säkra sidan, men då behöver jag ju veta ungefär vilket temperaturområde som är bra för oljan.

Använder Castrol EP80 i lådan, men på deras hemsida fanns det inte mycket information.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 933



I princip gäller ju kallare desto bättre, kallare ger tjockare oljefilm och längre livslängd (på oljan). Det som är viktigt är att matcha viskositet med temperatur.

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 978



Vad jag fått höra, skall man undvika att gå över 120grader.
Så det kan ju vara lämpligt att slå pumpen innan dess.
Det gör jag på min bil iallafall.

Mvh Björn.

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hmm nu har jag inte kollat växellådsolja så noga men tittar man på viskositeten på motorolja så skulle jag säga runt 100grd är bra, eller lite över för då blir man av med vatten i oljan.
En oljetrmostat för motorolja öppnar vid ca 80grd om jag minns rätt.

om man orkar kan man rita en graf om man kan få viskositeetsindexet och viskositet vid 2st olika temperaturer.
Detta brukar stå i datablanden på oljan.
om jag minns rätt sjunker viskositeten logartmiskt mot temperaturen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Jag skulle ställa in termostaten på 70 grader eller så. För kall olja blir tjockflytande och man förlorar effekt. För varm olja orkar inte smörja längre och sönderdelas.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1450


Trådstartare
beepbeep skrev:
Jag skulle ställa in termostaten på 70 grader eller så. För kall olja blir tjockflytande och man förlorar effekt. För varm olja orkar inte smörja längre och sönderdelas.


Så lågt alltså?

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att använda en vanlig termokontakt från en vattenkylare, som ju finns i lite olika påslagstemperaturer. Då borde ju inte en 92 eller 85 graderskontakt vara för låg iallafall?



Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 933



fuling skrev:

om jag minns rätt sjunker viskositeten logaritmiskt mot temperaturen.


det är loglog till och med, fungerar hyggligt iallafall på plussidan

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



jonka skrev:
beepbeep skrev:
Jag skulle ställa in termostaten på 70 grader eller så. För kall olja blir tjockflytande och man förlorar effekt. För varm olja orkar inte smörja längre och sönderdelas.


Så lågt alltså?

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att använda en vanlig termokontakt från en vattenkylare, som ju finns i lite olika påslagstemperaturer. Då borde ju inte en 92 eller 85 graderskontakt vara för låg iallafall?



Mvh Jonathan


Äsch. Snubbe jag känner genom internet loggade tempen på lådoljan på sin Porsche 911 och den stack över 120 grader. Lådan höll inte länge med dom temperaturer. Sen installerade han kyl utan termostat och den höll bra. Jag antar att det spelar relativt liten roll men över 90 grader är nog att ta i.

Så 85 grader borde också vara bra.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Re: Arbetstemperaturer för EP-oljor till växellåda

jonka skrev:
Bilen jag tagit pump och kylare från är Nissan 200sx S13 och jag funderar på att ta termokontakten från den också. På den slår pumpen till mellan 132-138 grader vilket för mig till min fråga.


Eftersom att jag inte har någon koll i ämnet men vill veta mer har jag några frågor
om ert resonemang kring oljorna är korrekt vilket verkar rimligt så skulle oljan i princip sluta fungera innan oljekylet på Nissanen aktiveras, kan inte tänka mig att dom är så fel ute.... varför har dom gjort så?

Trots stor respekt för er kunskap som skrivit i denna tråd måste jag ändå fråga om det inte kan vara så att 132-138 är fahrenheit och inte celsius vilket borde ge 56- 59 celsius när pumpen slår till?

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Nykom
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 45



Vet inte om de spelar någon roll men både pump och kyl borde la komma från bakaxeln på en 200SX.

_________________
RogeR Nykom
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1450


Trådstartare
Nykom skrev:
Vet inte om de spelar någon roll men både pump och kyl borde la komma från bakaxeln på en 200SX.


Ja de kommer självklart från bakaxeln. Dock finner jag det ännu mer konstigt att varninglampan för diffoljetemp i instrumentpanelen tänds vid c:a 180 grader. Känns väääldigt mycket det.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
orjankarlsson
Borlänge
Här sen Maj 2004
Inlägg: 41



Är du säker på att det är 180 grader Celcius och inte 180 grader farenheit?

För det låter ju helt klart som det skulle vara farenheit.

/Örjan

_________________
Örjan Karlsson
Moby Dick R32 GT-R -93
KTM 1290 R -16
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



180°F=82°C

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1450


Trådstartare
Bigsweed skrev:
Är du säker på att det är 180 grader Celcius och inte 180 grader farenheit?

För det låter ju helt klart som det skulle vara farenheit.

/Örjan



Jag tog siffrorna direkt från verkstadsmanualen till 200sx S13, och där står det angivet tillslag- och frånslagstemperaturer för pumpen, och för varningslampan, såväl i Celsius som i Farenheit, och jag har inte läst av fel nej.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
orjankarlsson
Borlänge
Här sen Maj 2004
Inlägg: 41



Nääää.du har rätt pumpen slår på vid 130c och av vid 120c, huva ligen. gäller både S13 och S14 enl sörvice manualerna.

Låter ju iaf på tok för högt, 80w90 är ju i princip samma sak som 10w40 motorolja bara inte ren från svavel. 130C brukar ju vara mer eller mindre döden för oljor.

86C borde ju vara perfekt dvs en helt vanlig vatten temp givare.

Ialla fall mina 5 pesetas. ( samma som jag själv tänker använda.)

/Örjan

_________________
Örjan Karlsson
Moby Dick R32 GT-R -93
KTM 1290 R -16
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Bigsweed skrev:
Nääää.du har rätt pumpen slår på vid 130c och av vid 120c, huva ligen. gäller både S13 och S14 enl sörvice manualerna.

Låter ju iaf på tok för högt, 80w90 är ju i princip samma sak som 10w40 motorolja bara inte ren från svavel. 130C brukar ju vara mer eller mindre döden för oljor.

86C borde ju vara perfekt dvs en helt vanlig vatten temp givare.

Ialla fall mina 5 pesetas. ( samma som jag själv tänker använda.)

/Örjan


En bra olja klarar 200 grader i alla fall, sedan är det förstås inte lämpligt att använda sådana temperaturer av flera anledningar.

Nu orkar jag inte plocka fram listan men det kan mycket väl vara så att 80W-90 håller ungefär samma viskositet som 10W-40, vad som dock kommer att skilja är addetivpaketet. Transmissionsoljor kan innehålla exempelvis EP tillsatser, det gör i regel inte motoroljor.

Med en syntetisk olja eller en bra mineralolja så ska det inte finnas några svavelrester, dock kan svavel ingå i addetivpaketet.
Citera
Skruva banåkabil
Arbetstemperaturer för EP-oljor till växellåda
5 besök senaste veckan (2774 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande