Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 * SÅLD *
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (26237 totalt)
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005

super7 skrev:
Krille_hlm skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Krille_hlm skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Karl Birgander skrev:
tillfälle att bygga torrsump eller är det reglerat av reglemente....

Reglementet säger Ja, men frun säger Nej..

Vad har frugan med din bilmotor att göra

Hon ser till att jag håller mig i skinnet vad gäller kostnaderna. Ärligt talat så ser jag ingen direkt poäng med att bygga om till torrsump. Känns inte som att det är särskilt mycket "bang for the buck"..

Jag kan komma på några anledningar.

1. större oljevolym -inbillar mig att det blir bättre kylning då
2. lägre tyngdpunkt
3. coolt

Lägre tyngdpunkt?

Ja, motorn kommer lägre.

eftersom du inte har bulan på oljetråget!

Mvh oliver

BMW m5 e39 -00
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ääääääntligen känns det som att det händer nåt!

Sprutet är mer eller mindre på plats vad gäller hårdvaran. Det är bara lambdasond, avgastempgivare och en del tillsnyggning av kablaget som återstår nu. Sen kommer nästa pilsner, att få rätt på konfigurationsfiler mm och i sista skedet att justera in bränsle och tändning.

Även om mycket återstår så var det oerhört skönt att plugga in laptopen ikväll och se att det var liv i VEMS-lådan samt att de flesta givare gav vettiga signaler.

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ännu en lång kväll i garaget.

Efter lite strul löste sig signalen från TPSen och nu återstår att få en varvtalssignal till VEMSet. Vi har letat och letat, men hittar inte felet. Nästa steg får nog bli att låna ett oscilloskop för att kontrollera att VR-givaren ger ifrån sig någon form av signal.

Större delen av kvällen ägnades istället åt att börja göra en form till huvscoopet och medan spacklet torkade så svetsades pedalstället om för bromsvågen. Hundra såna här kvällar till och det är klart..

Linköping
Här sen Jun 2004

Det är bara att tills man käner sig så här då får man ta e paus, sen är det bara att dra igång igen.....

Hoppas vi båda blir klara till "racecampen" som vi planerat....

Racern:
Citera
02
JKPG:S LÄN
Här sen Feb 2005

Tycker du ska ha lexan på scopet...man vill ju se dom snygga trattarna!! dessutom lättare än plåt
Tror jag...

Laholm
Här sen Nov 2002

Scoop????

Trattarna genom huven

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004

Styrsystem visst är det roligt och plocka med hihi...

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Trattar är förvisso schysst bilporr, men det lär nog väsnas så det räcker även om jag gömmer dem under huven. Detta är en EVo1-version av huven som är nödvändig för att få den på plats. Ev blir det en bättre, lättare (och vackrare ) lösning längre fram nångång.

Styrsystemet håller på att ta knäcken på en ibland. Även om jag börjar få grepp på det så är man usel på felsökning. Tur att det finns många hjälpsamma människor och bra forum för detta också! Har fått lite tips och vi skall testa att cranka ikväll igen för att se om vi kan få varvsignal.

Kristianstad
Här sen Feb 2005

kul att det går framåt! själv ligger jag rätt bra till också, väntar på att våran svets skall komma tillbaka från lagning så jag kan svetsa ny växellådsbalk och stödlagerhållare....dina förgasare är numera kompletta och ser väldigt manliga ut där dom sitter i mitt motorrum

tycker också att du skulle gjort ngt som exponerade trattarna mera, men det är ju ett senare "problem". Tycker du är modig som kör med sprut, när det gäller bilar är jag elallergiker även om jag jobbar med att koppla el dagarna i ända...

EDIT: när pedalboxen börjar likna en pedalbox igen så får du gärna kasta upp en bild på slutresultatet, tror det är fler än jag som vill se hur det blir!

BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

Rikard Ahlin skrev:
Har fått lite tips och vi skall testa att cranka ikväll igen för att se om vi kan få varvsignal.

Hur gick det då???

Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nik skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Har fått lite tips och vi skall testa att cranka ikväll igen för att se om vi kan få varvsignal.

Hur gick det då???

Illa.. Ingen signal än. Dock verkar det vara VR-sensorn som är kass vilket trots allt är enkelt åtgärdat. Mätte direkt på den igår och vi får inget utslag alls så jag skall försöka få tag på ny sensor idag.

Skåne
Här sen Sep 2003

Rikard Ahlin skrev:
Illa.. Ingen signal än. Dock verkar det vara VR-sensorn som är kass vilket trots allt är enkelt åtgärdat. Mätte direkt på den igår och vi får inget utslag alls så jag skall försöka få tag på ny sensor idag.

Störigt!
När blir det cranking nästa gång? ikväll? helgen?

Här sen Dec 2002

Trådstartare
Lite nya kul grejor har trillat in i garaget..

Ingen har väl dött av en omgång vita Compomotive Mo?

302 x 22 mm skivor med omborrad hålbild för att passa. Något större än de 256x12 som är original på 02..
En annan fördel är att skivans centrum är större vilket gör det enklare att leda in kylluft.

Spacers har svarvats till för att passa in skivan mot navet och för att flytta ut hjulen 16 mm. Återstår att måtta fram hur okadaptern skall se ut.

Har också fått tag på en ny VR-sensor som förhopningsvis skall ge en stabil varvsignal till VEMSet. Var på Sturup igår och kollade in träningen vilket gjorde att körsuget och motivationen nu är på topp! Funderar starkt på att ta en vecka semester och låsa in mig i garaget. Det är trots allt inte så mycket kvar att göra innan bilen är körklar.

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Kom igen nu.. Mindre än en månad kvar nu..

Startade min maskin idag.. dock utan avgassystem än

Norrahammar
Här sen Aug 2005

Rikard Ahlin skrev:
Fick mina nya trattar idag, och var tvungen att åka en sväng förbi garaget och provmontera! Precis som jag misstänkte så får det bli en rejäl bula i huven alt huvscoop av något slag för att få plats, men vad gör man inte för långa trattar?

Det nya elsystemet till sprutet börjar så sakta växa fram och förhoppningsvis är det inte alltför många timmar kvar innan det kan betecknas som färdigt, iaf i EVo 1 utförande.

Va Brutalt thumbs up

Vilket vartal är insugslängden avstämd till?

Mer bilder

/otto

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

thumbs up thumbs up thumbs up IT'S ALIVE!!!! thumbs up thumbs up thumbs up

Rikard kommer säkert med utförlig rapport när han firat färdigt...

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
E3-otto skrev:

Va Brutalt thumbs up

Vilket vartal är insugslängden avstämd till?

Mer bilder

/otto

Tackar! Känns extra kul idag då den faktiskt startade för första gången med sprut, dock med ett original 518 insug vilket är mindre porrigt..

435 mm är insugslängden och jag kommer inte att varva mer än 7300. Varvtalet det är avstämt för vet jag faktiskt inte, det har dock Ulf på Topptrim koll på..

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Johan Rius skrev:
IT'S ALIVE!!!!

..och det är ta mig *** inte en dag för tidigt..

Det fel som inte jag gjort finns inte. Punkt. Fördelen(?) är man lärt sig massor om vad man INTE skall göra när man monterar sprut.

Nåväl, bilen har varit igång en kort stund (saknar kylare) och nu blir det hetsmek för att få bromsarna och lambdasonden på plats för att kunna komma ut och justera in sprutet..

Fortsättning följer, förhoppningsvis inom kort.

Laholm
Här sen Nov 2002

Gött att höra!

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Har funderat ett tag och nu slutligen bestämt mig för att bygga tillbaka bilen till besiktningsbart skick och använda till diverse träffar och träningar. Bilen kommer även i denna version att vara klar för vagnboksbesiktning, men några tävlingar blir det nog inte på ett tag.

Håller som bäst på att rota fram alla gamla delar till bilen och hoppas kunna besiktiga innan snön faller så att sprutet kan testköras ordentligt. Planen med ny motor skall dock fullföljas!

Arlöv
Här sen Jan 2006

ang bilen

Tjena rickard jag heter joel!! bor i arlöv utanför malmö jag såg att du hade skrivit till han med den vita 02:an ifrån trelleborg den BMR fd rally bilen me gussbur max lättad m.m jag har precis köpt hans bil jag undrar har du några bra tips att komma med ang motor m.m så är det välkommet!! jag håller på att fixa till karossen just nu där har kommit lite ytrost m.m skall fixa det måla osv!! såg själv att du byggt en 02:a räcer den ser grym ut!!

ha det bra mvh joel

BMW 1602 -73 * SÅLD *
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (26237 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande