| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Momentnyckel för låga moment?
|
2 besök senaste veckan (3425 totalt) |
|
Hej! Är i slutfasen av ihopmonteringen av min växellåda, och behöver nu en momentnyckel som klarar att mäta ganska låga moment. Momentet jag ska dra handlar om c:a 2Nm vilket min nuvarande nyckel knappast klarar av. Tidigare har Biltema haft en variant som klarar 0-20Nm, men denna har tydligen utgått. Någon som vet var, gärna i Linköping med omnejd man får tag på, eller kan få låna en sån momentnyckel nån dag? Mvh Jonathan |
||||
|
Re: Momentnyckel för låga moment?
Har du inte blandat ihop Nm och kpm nu (2 Nm är lagom för en M3.5, 2 kpm är lagom för en M7:a)? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re: Momentnyckel för låga moment?
Kände på mig att den fråga skulle komma, och den är ganska befogad.
Saken är den att jag inte ska dra åt en skruv helt, utan momentdra skruvarna som håller lagersätena till diffen för att kunna mäta in rätt antal shims till denna. Tillvägagångsättet är då att man ska dra samtliga skruvar till 2Nm och sedan göra diverse mätningar för att få rätt shims. Det är alltså ingen slutgiltig dragning det handlar om. Erik>> Fiskevåg-hävarm är utvägen jag har i nödfall. Tycker det är så svårt att få ett jämnt resultat med den metoden, men visst, den funkar. Mvh Jonathan |
||||
|
Det kanske inte är till mycket hjälp, men jag har tidigare använt momentskruvmejslar med ett register från 0,5 Nm till 5 Nm. Vi använde dem till kabelanslutningar så i den svängen kanske något finns.
Annars är det ju lätt att man stirrar sig blind på hur en "momentnyckel" ska se ut. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Får tacka för alla svar.
Har jagat runt i stan idag, men det verkar inte sådär jättevanligt att mäta såpass låga moment helt enkelt. De enda som hade var Elfa, och ville ha 3090kr + moms. Känns lite väl för något som ska användas en gång. Det får bli dynamometer/hävarm istället. Mvh Jonathan |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (3425 totalt) |