Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 S16 *ny tändstiftsgäng*
<<   1, 2, 3, 4   >>
15445 besök totalt
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
golf666 skrev:
Gillar din Peugeot starkt Faktiskt en utav dom få
Trevliga uppdateringar till bansäsongen blire oxå ser jag thumbs up

Tänkte passa på och fråga va fick du ge för ditt kitt med stålomspunna slangar och var köpte du dessa?

ha de gött


Tack

Jag beställde dem från autofive, ett engelskt företag som är specialister på 205:or, de kostade 900:- inkl frakt. bra pris faktiskt, kollade vad samma slangar kostade här hemma i sverige och billigaste jag hitta va 1290:- plus frakt

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Då var bakvagnen isärplockad då, allt lossnade utan problem, den ena torsionstaven behövde vi knappast slå på för att den skulle lossna. Axeltappen till svingarmen på höger sida var dock körd. lagret hade börjat ätats upp där så det hade blivit fula spår i tappen, röret hade dock klarat sig bättre så det går att använda. Jag som plockade isär i förebyggande syfte och så ser man detta.... kunde ju dock varit värre blir ju inte så dyrt detta. det var på tiden att det togs isär iaf

Den dåliga tappen(högersidan)


Den fina (vänster)


Den fina igen, misstänker att den kan va bytt någon gång....


Nu skall allt rengöras/blästras och sen målas i någon tålig färg, skall beställa nya lager och en axeltapp i slutet av veckan

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



ser väldigt fin ut den vänstra.
du hade mer tur än jag. röret var skavt va 2mm (på höger sida såklart) så de fick bytas samt båda tapper.

förebyggande syfte skrev du, de låter som din axel är relativt ny

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
fridh skrev:
förebyggande syfte skrev du, de låter som din axel är relativt ny


Haha fel av mig kanske, men menade innan den blev stum eller sned... kan ju tydligen va försent iaf

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Stefan205 skrev:
menade innan den blev stum eller sned... kan ju tydligen va försent iaf


En bra regel är att när den väl blivit stum eller sned då är det definitivt för sent

_________________
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2252



Denna konstruktion måste vara en av bilhistoriens mest korkade. Har en 309GTI med samma skit. thumbs down
Blir nog att fortsätta med italienskt i fortsättningen! thumbs up

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Argentaperra skrev:
Denna konstruktion måste vara en av bilhistoriens mest korkade. Har en 309GTI med samma skit. thumbs down
Blir nog att fortsätta med italienskt i fortsättningen! thumbs up


Nädå, den fungerar ypperligt, tyvärr lite dumt när den rasar, men det svenska saltet är nog också att skylla till stor del.
och så är det synd att det är så dyrt att byta stavar om man skulle vilja ha grövre iofs.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Lägre placerad vikt och ingen cambertillväxt vid fjädring. Dock toe-ändring, men det finns det bot på, iaf till 206an... Stummare bakvagnsbussnignar borde verkar om den toe-ändringen också.

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Fnatte skrev:
Lägre placerad vikt och ingen cambertillväxt vid fjädring. Dock toe-ändring, men det finns det bot på, iaf till 206an... Stummare bakvagnsbussnignar borde verkar om den toe-ändringen också.


stumma bussningar är på ingång

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Argentaperra skrev:
Denna konstruktion måste vara en av bilhistoriens mest korkade. Har en 309GTI med samma skit. thumbs down
Blir nog att fortsätta med italienskt i fortsättningen! thumbs up


Varför är den korkad? För att folk inte servar sina bakaxlar vart 10:e år?
Äter inte lika mycket utrymme som bakaxlar med torn av olika slag och ger ganska så ok köregenskaper med kanske visst avbräck på komfort. En hygglig kompromiss!

Fnatte skrev:
Dock toe-ändring, men det finns det bot på, iaf till 206an...


Varför bota nåt som är bra?


Stefan: Sorry, har inte tagit bilder ännu. Ska åka ner genast!

_________________
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2252



Har aldrig hört talas om att man servar bakaxlar på en Fiat Uno t.ex...

På min 309GTI finns en uppsjö av liknande briljans, elsystemet för kupebelysningen, bakluckan som sitter i glaset, downpipen som sitter 1cm från en balk och börjar ta i när motorfästena börjar blir minsta slitna, lampor som bara kan köpas på Peugeot... Osv. Osv.
Lite mycket rödvin på Peugeots konstruktionsavdelning förr?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Sådär, nu va naven på svingarmarna isärtagna också och alla delar till bakaxeln plus ventilkåpan lämnades in på blästring igår. Ventilkåpan kommer lackas i samma färg som bilen men 16v märket skall poleras. bakaxeln kommer penselmålas i någon tålig färg


_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Igår skedde följande:

Tvättade och målade "nya" lådan, blev riktigt bra

Först rengöring...




och så lite färg på det...



Idag hände lite mer:

Hämtade bakaxeldelarna idag, blev som nytt efter blästringen, hann måla första lagret med färg ikväll.

Målade lådan en gång till oxå


kapade loss fälldelen på stolsunderedena också




Nyblästrat






och så på med färg, stavarna och fästena blev silver, röretoch svingarmarna svarta. målade med protect grund/täckfärg som är tjock och tålig







_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Bussningarna till bakaxeln klara, skickas idag


_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Här kommer lite bilder från helgen

Hämtade ventilkåpan från blästring, nu skall den på lack


Hämtade delar från peugeot, ny svingtapp plus lager, packboxar mm

http://web.telia.com/~u11209275/Stefan/svingtapp.JPG


Ipressad i svingen


Yttre svingarmslager


Fettade in och slog ihop bakre naven igen


Samtliga ok nymålade igen, nu med en tjockar penselfärg istället för ömtålig sprayfärg


Pressade i nya bakaxelbussningarna




Började skruva ihop axeln igen


I med nya lagren


Redo att skruvas upp på bilen


Axeln monterades på bilen men batteriet till telefonen/kameran dog så bilder kommer senare

Bytte även låda i helgen, först ur med den gamla trasiga


Tryckplattan hade fått lite märken men inget allvarligt




Lite bilder på rasade lådan












Monterade nya lådan och bromsslangar runt om igår kväll men har inga bilder på det heller

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



snyggt och cleant!!

de va en sjyst bild på lådan. så ska de köras

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Reinhold
Arboga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 74



Klarade sig svänghjulet ?
Sköt min låda lika dant förra sommaren på Gälleråsen och då rensades även kuggarna på svänghjulet .

_________________
Reinhold Daubner
Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione

If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either.
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Den bakaxeln ser riktigt fräsch ut nu. Saknas bara lite grövre stavar
Ett tips är att krängningshämmaren är ganska billig medan torsionsstavarna är aningen dyrare, men bara krängningshämmare kan räcka gott tills vidare!

_________________
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Nik skrev:
Den bakaxeln ser riktigt fräsch ut nu. Saknas bara lite grövre stavar
Ett tips är att krängningshämmaren är ganska billig medan torsionsstavarna är aningen dyrare, men bara krängningshämmare kan räcka gott tills vidare!


ok tack för tipset, vad ligger priset på för den, får bli en lite senare fråga men kan va bra att veta.

Kuggarna på svänghjulet hade klarat sig Reinhold, nåt enstaka litet märke bara. slog av direkt när det hände

Idag trillade det in lite nya delar, Inget som gör bilen snabbare men väl snyggare och det är alltid lika kul med paket

Ögonlocken


Kjolarna, dock va det inte dem jag trodde och som var på bild på sidan, de va likadana som bilden på de lösa kjolarna men sen va det massa bilder på en bil med kitet på och de kjolarna trodde jag det va men icke, dessa blir nog också snygga hoppas jag, får provmontera i helgen. Fick med lim också, det va ju bra

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Provmonterade kjolarna i Fredags, blir nog bra tror jag. Skall passas in lite innan de skickas på lack, passformen va ok men inte helt 100


Ögonlocken passade klockrent




Bromsarna på plats igen med nya slangarna


Nya luftfiltret på plats, placerat bakom gallret i fronten




och så är axeln ihop också så nu står kärran på hjulen, justerade in den till rätt höjd i lördags, nu återstår att skruva på bromsarna




Väntar på att ventilkåpan skall komma från lackeraren plus att jag får generatorfäste på posten, planen är att skruva ihop det sista tors-fre och sen köra med bilen ner till jönköping i helgen får se om planen håller

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2252



Varför har man "ögonlock"?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 S16 *ny tändstiftsgäng*
<<   1, 2, 3, 4   >>
15445 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande