Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 205 S16 *ny tändstiftsgäng* | << 1, 2, 3, 4 >> 15445 besök totalt |
Tack Jag beställde dem från autofive, ett engelskt företag som är specialister på 205:or, de kostade 900:- inkl frakt. bra pris faktiskt, kollade vad samma slangar kostade här hemma i sverige och billigaste jag hitta va 1290:- plus frakt |
||||
Då var bakvagnen isärplockad då, allt lossnade utan problem, den ena torsionstaven behövde vi knappast slå på för att den skulle lossna. Axeltappen till svingarmen på höger sida var dock körd. lagret hade börjat ätats upp där så det hade blivit fula spår i tappen, röret hade dock klarat sig bättre så det går att använda. Jag som plockade isär i förebyggande syfte och så ser man detta.... kunde ju dock varit värre blir ju inte så dyrt detta. det var på tiden att det togs isär iaf
Den dåliga tappen(högersidan) Den fina (vänster) Den fina igen, misstänker att den kan va bytt någon gång.... Nu skall allt rengöras/blästras och sen målas i någon tålig färg, skall beställa nya lager och en axeltapp i slutet av veckan |
||||
ser väldigt fin ut den vänstra.
du hade mer tur än jag. röret var skavt va 2mm (på höger sida såklart) så de fick bytas samt båda tapper. förebyggande syfte skrev du, de låter som din axel är relativt ny _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||
Haha fel av mig kanske, men menade innan den blev stum eller sned... kan ju tydligen va försent iaf |
||||
Denna konstruktion måste vara en av bilhistoriens mest korkade. Har en 309GTI med samma skit.
Blir nog att fortsätta med italienskt i fortsättningen! |
||||
Nädå, den fungerar ypperligt, tyvärr lite dumt när den rasar, men det svenska saltet är nog också att skylla till stor del. och så är det synd att det är så dyrt att byta stavar om man skulle vilja ha grövre iofs. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Lägre placerad vikt och ingen cambertillväxt vid fjädring. Dock toe-ändring, men det finns det bot på, iaf till 206an... Stummare bakvagnsbussnignar borde verkar om den toe-ändringen också.
_________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||
stumma bussningar är på ingång |
||||
Varför är den korkad? För att folk inte servar sina bakaxlar vart 10:e år? Äter inte lika mycket utrymme som bakaxlar med torn av olika slag och ger ganska så ok köregenskaper med kanske visst avbräck på komfort. En hygglig kompromiss!
Varför bota nåt som är bra? Stefan: Sorry, har inte tagit bilder ännu. Ska åka ner genast! _________________ |
||||
Har aldrig hört talas om att man servar bakaxlar på en Fiat Uno t.ex...
På min 309GTI finns en uppsjö av liknande briljans, elsystemet för kupebelysningen, bakluckan som sitter i glaset, downpipen som sitter 1cm från en balk och börjar ta i när motorfästena börjar blir minsta slitna, lampor som bara kan köpas på Peugeot... Osv. Osv. Lite mycket rödvin på Peugeots konstruktionsavdelning förr? |
||||
Sådär, nu va naven på svingarmarna isärtagna också och alla delar till bakaxeln plus ventilkåpan lämnades in på blästring igår. Ventilkåpan kommer lackas i samma färg som bilen men 16v märket skall poleras. bakaxeln kommer penselmålas i någon tålig färg
|
||||
Igår skedde följande:
Tvättade och målade "nya" lådan, blev riktigt bra Först rengöring... och så lite färg på det... Idag hände lite mer: Hämtade bakaxeldelarna idag, blev som nytt efter blästringen, hann måla första lagret med färg ikväll. Målade lådan en gång till oxå kapade loss fälldelen på stolsunderedena också Nyblästrat och så på med färg, stavarna och fästena blev silver, röretoch svingarmarna svarta. målade med protect grund/täckfärg som är tjock och tålig |
||||
|
||||
Här kommer lite bilder från helgen
Hämtade ventilkåpan från blästring, nu skall den på lack Hämtade delar från peugeot, ny svingtapp plus lager, packboxar mm http://web.telia.com/~u11209275/Stefan/svingtapp.JPG Ipressad i svingen Yttre svingarmslager Fettade in och slog ihop bakre naven igen Samtliga ok nymålade igen, nu med en tjockar penselfärg istället för ömtålig sprayfärg Pressade i nya bakaxelbussningarna Började skruva ihop axeln igen I med nya lagren Redo att skruvas upp på bilen Axeln monterades på bilen men batteriet till telefonen/kameran dog så bilder kommer senare Bytte även låda i helgen, först ur med den gamla trasiga Tryckplattan hade fått lite märken men inget allvarligt Lite bilder på rasade lådan Monterade nya lådan och bromsslangar runt om igår kväll men har inga bilder på det heller |
||||
Klarade sig svänghjulet ?
Sköt min låda lika dant förra sommaren på Gälleråsen och då rensades även kuggarna på svänghjulet . _________________ Reinhold Daubner Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either. |
||||
ok tack för tipset, vad ligger priset på för den, får bli en lite senare fråga men kan va bra att veta. Kuggarna på svänghjulet hade klarat sig Reinhold, nåt enstaka litet märke bara. slog av direkt när det hände Idag trillade det in lite nya delar, Inget som gör bilen snabbare men väl snyggare och det är alltid lika kul med paket Ögonlocken Kjolarna, dock va det inte dem jag trodde och som var på bild på sidan, de va likadana som bilden på de lösa kjolarna men sen va det massa bilder på en bil med kitet på och de kjolarna trodde jag det va men icke, dessa blir nog också snygga hoppas jag, får provmontera i helgen. Fick med lim också, det va ju bra |
||||
Provmonterade kjolarna i Fredags, blir nog bra tror jag. Skall passas in lite innan de skickas på lack, passformen va ok men inte helt 100
Ögonlocken passade klockrent Bromsarna på plats igen med nya slangarna Nya luftfiltret på plats, placerat bakom gallret i fronten och så är axeln ihop också så nu står kärran på hjulen, justerade in den till rätt höjd i lördags, nu återstår att skruva på bromsarna Väntar på att ventilkåpan skall komma från lackeraren plus att jag får generatorfäste på posten, planen är att skruva ihop det sista tors-fre och sen köra med bilen ner till jönköping i helgen får se om planen håller |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 205 S16 *ny tändstiftsgäng* | << 1, 2, 3, 4 >> 15445 besök totalt |