Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur bra potential har t ex en Ford GT40?
1, 2   >>
4271 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3008


Trådstartare
Hur bra potential har t ex en Ford GT40?

Jag såg just en snutt Top Gear jag "lånat" på webben. hehe. Där kör dom bl a en gammal grupp b Audi mot en ny Evo, en Focus RS mot en gammal rally escort och båda dom äldre bilarna får spö!

Men den 40 år gamla orginal GT40in spöar en sprillans Noble GTR runt deras testbana med en halvsekund!

Då börjar man ju undra... hur pass bra potential har eg GT40in? om man skulle skaffa sig en kitcar med röram, montera modern fjädring och fina däck sen toppa med en fin sugmotor på kanske 500hk! Säg att man får en "race"vikt på monstret på cirkus 1000kg. Vad finns de då för brister kvar att åtgärda? Skulle en sån bil kunna tänkas bränna av nordslingan under 7.30.00 på slicks tro?

Jag är nyfiken! om en bil med 40 år gammal teknik och fjädring åker ifrån en topmodern "racing" bil, vad kan den då åstadkomma om man moderniserar den?

Mata på med tankar nu!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



Egenterligen är det ju bara mittmotor, hjulbas, spårvidd och aerodynamik (samt kanske hjulpphängningsgeometrier) som liknar orginalet i ditt fall.

Du har ju med rörrameriet möjlighet att justera geometrierna men spårvidd och hjulbas blir ju svårt att justera om det skall likna en GT40.

Möjligheterna är rätt obegränsade med "unlimited funds" men nånstans kommer du att vilja skapa bättre aerodynamik (langeheck tex) även om valet verkade vara kortversionerna på ringen (på 70-talet).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3008


Trådstartare
Den är ju inte världens största direkt!

Length / Width / height 164.5" / 70" /40.5" (4180 / 1780 / 1030mm)
Wheel Base 95" (2415mm)

Men har den så hemskt dålig aerodynamik orginal? Jag menar, den togs ju ändå fram för att tävla i LeMans! och rekord tiderna på ringen håller väl på vara 25 år gamla också så så dåliga på aerodynamik kan dom väl inte ha varit förr?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Luftmotståndet är det nog inget större fel på. Downforcen däremot kan nog mer liknas vid upforce

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3008


Trådstartare
P.P. skrev:
Luftmotståndet är det nog inget större fel på. Downforcen däremot kan nog mer liknas vid upforce


Tänker du på hur fronten är utformad då? För den tanken har slagit mig också...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Enligt en av dem som höll på så räcker en gt40 till plats 10 ungefär om de skulle få ställa upp på LeMans idag i det trim de tävlade. Källa Calssic ansd sportscar eller Classic Cars förra eller nuvarande nummret . Har det hemma....

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Det gick en GT40-replika i den svenska GTR-serien 97-00 nånting. Den hade de jobbat på en del vad det gällde aerodelen. Och resultatet var sig inte riktigt likt, om man säger så.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3008


Trådstartare
P.P. skrev:
Det gick en GT40-replika i den svenska GTR-serien 97-00 nånting. Den hade de jobbat på en del vad det gällde aerodelen. Och resultatet var sig inte riktigt likt, om man säger så.


Menar du att den inte såg ut som en GT längre? Du har inga bilder? Så man får se hur mycke dom "förstörde"

cat7even: De lät ju rätt mäktigt ändå! Kan du kolla vad de var för tidning så kanske man skulle ta å skaffa den nånstans ifrån

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Har bara pappersbilder på den, men visst, har du vägarna förbi kalmar framöver kan du ju komma hem och titta Försökte hitta någit på msn och google innan men gick bet. Men det borde inte vara omöjligt att hitta, årtalen vet vi, klassen hette GTR, och jag tror föraren hette Jimmy någonting. Fler fakta som underlättar sökandet, någon? och ja, den såg rätt udda ut.

Låter nästan lite väl rosenrött, det där med tiondeolatsen. Banan har ju ändrat sig en del, så jag undrar om bromsar och drivlina skulle hänga med hela vägen?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



P.P. skrev:
....
jag tror föraren hette Jimmy någonting. Fler fakta som underlättar sökandet, någon?


Jimmy Larsson kanske?...körde vinröd GTD replika om jag minns rätt

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



superMOG skrev:
P.P. skrev:
....
jag tror föraren hette Jimmy någonting. Fler fakta som underlättar sökandet, någon?


Jimmy Larsson kanske?...körde vinröd GTD replika om jag minns rätt


japp.... stämmer , det var jimmy Larsson från Skåne som körde Ford GT40 replika...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7226

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

7:30 ska inte vara något "problem" med rätt hjulupphängningsgeometrier, bra däck, stötdämpare och lite aerodynamisk hjälp från en jättesplitter, flat undersida och diffusor. Och en sjuhelvetes massa pulver förstås. Och en förare från en annan planet.

Men ska du köra sisådär 6:11 behöver du åttiotalsteknologi i form av Porsche 956. Och en förare som kommer från en annan planet - typ Bellof.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117



Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



vanMould skrev:
Är det denna ni snackar om?


Det där ser ut som en Porsche Evo1 med extra plast på

En rörramsbil med mittmotor har ju inga begränsningar som en "standard" bil har så där är väl pontetialen mycket hög, beroende på plånbokens storlek givetvis. Frågan är ju lite konstigt ställd tycker jag, spekulera kan man ju göra iall evighet men vad jag har förstått så är väl supervagnarna ner på nästan 7.30 tider. Då borde det ju att gå att komma under det relativt "lätt" med en ren racing bil.

Edit: Relativt är kanske fel ord men jag kom inte på något bättre.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3008


Trådstartare
Givetvis så är väl budgeten "mänsklig" Säg att ni har... 4-500 000 att bygga bil och motor samt köpa däck för! och chaffisen får man väl "anta" är skicklig nog! Vi fantiserar ju bara nu

Är de nån som vet vad den nya GT'n gör på ringen? om den ens försökt?

Bilen på bilden ser väldigt mycke ut som en GT40 MKII! Men Vad jag ser är de bara front, sidokjolar och en fet vinge som dom satt på! En splitter i fram som följer karosslinjen och eg. liknar en "hakläpp" (ungefär som en 71as Camaro Z28!!) diffusor osv förstör ju inte heller de sköna linjerna!

Vinge al'a nascar borde väl ge rätt bra downforce i baken och de vet jag att dom hade då den kördes på lemans också!

Mycke effekt nämns.. ska 2kg per hk inte vara nog tro?

Jag bara spekulerar! Jag vet inte alls vad som krävs för att åka 7.30 på ringen! den tiden plockade jag bara ur Qvarnis projekt tråd! Vad är de snabbaste en Enzo eller Carrera GT kört? (snabbaste "serie"producerade bilen alltså, Zonda, CCR osv får väl räknas också)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5867



vanMould skrev:
Är det denna ni snackar om?
http://gto-racing.nexenservices.com/GT/GTD40mk2evo/GT_GTD40mk2evo.htm

Så här ser en kompis GT 40 ut
Tävlings bilen är ombyggd en hel del...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Cassius skrev:
P.P. skrev:
Det gick en GT40-replika i den svenska GTR-serien 97-00 nånting. Den hade de jobbat på en del vad det gällde aerodelen. Och resultatet var sig inte riktigt likt, om man säger så.


Menar du att den inte såg ut som en GT längre? Du har inga bilder? Så man får se hur mycke dom "förstörde"

cat7even: De lät ju rätt mäktigt ändå! Kan du kolla vad de var för tidning så kanske man skulle ta å skaffa den nånstans ifrån

PM:a mail adress Så kan det hända att en scan kommer som en liten påskpresent.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3008


Trådstartare
Nu har man läst lite mer!

De finns ju 2 typer av replicor, monocoque och rör-ram.

Vad ska vara "bättre" och varför?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Cassius skrev:
Nu har man läst lite mer!

De finns ju 2 typer av replicor, monocoque och rör-ram.

Vad ska vara "bättre" och varför?

Allmänt så bör väl en monocoque vara vridstsyvare och/eller lättare än en rörram, så länge man jämför korrekta konstruktioner och material från samma planet...?

Sedan finns det väl rent praktiskt fler material att välja på om man bygger monocoque. (Rörram i kolfiber är väl inte så vanligt, t ex - men det skulle väl iofs gå att bygga det med. )

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3008


Trådstartare
aha! på så sätt! Då vet man de också

Men var de nån som hade koll på t ex Enzo, Carerra GT, Zonda'n och nån Koenigsegg gjort på ringen? Vore intresant att veta!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Cassius skrev:
Koenigsegg gjort på ringen? Vore intresant att veta!


7.34
http://www.koenigsegg.com/news/articles.asp?news=98&page=1&typ . . . .

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur bra potential har t ex en Ford GT40?
1, 2   >>
4271 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande