Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4271 besök totalt |
Hur bra potential har t ex en Ford GT40?
Jag såg just en snutt Top Gear jag "lånat" på webben. ![]() Men den 40 år gamla orginal GT40in spöar en sprillans Noble GTR runt deras testbana med en halvsekund! Då börjar man ju undra... hur pass bra potential har eg GT40in? om man skulle skaffa sig en kitcar med röram, montera modern fjädring och fina däck sen toppa med en fin sugmotor på kanske 500hk! Säg att man får en "race"vikt på monstret på cirkus 1000kg. Vad finns de då för brister kvar att åtgärda? Skulle en sån bil kunna tänkas bränna av nordslingan under 7.30.00 på slicks tro? Jag är nyfiken! ![]() Mata på med tankar nu! ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Egenterligen är det ju bara mittmotor, hjulbas, spårvidd och aerodynamik (samt kanske hjulpphängningsgeometrier) som liknar orginalet i ditt fall.
Du har ju med rörrameriet möjlighet att justera geometrierna men spårvidd och hjulbas blir ju svårt att justera om det skall likna en GT40. Möjligheterna är rätt obegränsade med "unlimited funds" men nånstans kommer du att vilja skapa bättre aerodynamik (langeheck tex) även om valet verkade vara kortversionerna på ringen (på 70-talet). |
||||
Den är ju inte världens största direkt!
Length / Width / height 164.5" / 70" /40.5" (4180 / 1780 / 1030mm) Wheel Base 95" (2415mm) Men har den så hemskt dålig aerodynamik orginal? Jag menar, den togs ju ändå fram för att tävla i LeMans! och rekord tiderna på ringen håller väl på vara 25 år gamla också så så dåliga på aerodynamik kan dom väl inte ha varit förr? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Tänker du på hur fronten är utformad då? För den tanken har slagit mig också... _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Enligt en av dem som höll på så räcker en gt40 till plats 10 ungefär om de skulle få ställa upp på LeMans idag i det trim de tävlade. Källa Calssic ansd sportscar eller Classic Cars förra eller nuvarande nummret
![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Det gick en GT40-replika i den svenska GTR-serien 97-00 nånting. Den hade de jobbat på en del vad det gällde aerodelen. Och resultatet var sig inte riktigt likt, om man säger så.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Menar du att den inte såg ut som en GT längre? Du har inga bilder? Så man får se hur mycke dom "förstörde" ![]() cat7even: De lät ju rätt mäktigt ändå! Kan du kolla vad de var för tidning så kanske man skulle ta å skaffa den nånstans ifrån ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Har bara pappersbilder på den, men visst, har du vägarna förbi kalmar framöver kan du ju komma hem och titta
![]() Låter nästan lite väl rosenrött, det där med tiondeolatsen. Banan har ju ändrat sig en del, så jag undrar om bromsar och drivlina skulle hänga med hela vägen? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Jimmy Larsson kanske?...körde vinröd GTD replika om jag minns rätt _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
japp.... stämmer , det var jimmy Larsson från Skåne som körde Ford GT40 replika... |
||||
7:30 ska inte vara något "problem" med rätt hjulupphängningsgeometrier, bra däck, stötdämpare och lite aerodynamisk hjälp från en jättesplitter, flat undersida och diffusor. Och en sjuhelvetes massa pulver förstås. Och en förare från en annan planet.
Men ska du köra sisådär 6:11 behöver du åttiotalsteknologi i form av Porsche 956. Och en förare som kommer från en annan planet - typ Bellof. |
||||
|
||||
Det där ser ut som en Porsche Evo1 med extra plast på ![]() En rörramsbil med mittmotor har ju inga begränsningar som en "standard" bil har så där är väl pontetialen mycket hög, beroende på plånbokens storlek givetvis. Frågan är ju lite konstigt ställd tycker jag, spekulera kan man ju göra iall evighet men vad jag har förstått så är väl supervagnarna ner på nästan 7.30 tider. Då borde det ju att gå att komma under det relativt "lätt" med en ren racing bil. ![]() Edit: Relativt är kanske fel ord men jag kom inte på något bättre. ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Givetvis så är väl budgeten "mänsklig" Säg att ni har... 4-500 000 att bygga bil och motor samt köpa däck för! och chaffisen får man väl "anta" är skicklig nog!
![]() ![]() Är de nån som vet vad den nya GT'n gör på ringen? om den ens försökt? Bilen på bilden ser väldigt mycke ut som en GT40 MKII! Men Vad jag ser är de bara front, sidokjolar och en fet vinge som dom satt på! En splitter i fram som följer karosslinjen och eg. liknar en "hakläpp" (ungefär som en 71as Camaro Z28!!) diffusor osv förstör ju inte heller de sköna linjerna! Vinge al'a nascar borde väl ge rätt bra downforce i baken och de vet jag att dom hade då den kördes på lemans också! Mycke effekt nämns.. ska 2kg per hk inte vara nog tro? Jag bara spekulerar! ![]() ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Så här ser en kompis GT 40 ut ![]() Tävlings bilen är ombyggd en hel del... ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
PM:a mail adress Så kan det hända att en scan kommer som en liten påskpresent. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Nu har man läst lite mer!
![]() De finns ju 2 typer av replicor, monocoque och rör-ram. Vad ska vara "bättre" och varför? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Allmänt så bör väl en monocoque vara vridstsyvare och/eller lättare än en rörram, så länge man jämför korrekta konstruktioner och material från samma planet...? Sedan finns det väl rent praktiskt fler material att välja på om man bygger monocoque. (Rörram i kolfiber är väl inte så vanligt, t ex - men det skulle väl iofs gå att bygga det med. ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
aha! på så sätt! Då vet man de också
![]() Men var de nån som hade koll på t ex Enzo, Carerra GT, Zonda'n och nån Koenigsegg gjort på ringen? Vore intresant att veta! ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
7.34 http://www.koenigsegg.com/news/artic _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4271 besök totalt |