| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Göra ljusinställning, hur högt osv?
|
4 besök senaste veckan (32724 totalt) |
|
Bilder på ljusbilden osv finns här några bilder ner https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php hur ska bilden vara för att bli godkänd i besiktningen? _________________ Mathias Lövdblad |
||||
|
Jag har alltid ställt enligt -1 cm/m (-1%), vilket funkat bra.
Lite nätsurfande gav siffran -1% till -1.5% lutning. Ref. http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31982L0244:SV:HTML _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
|
ställ bilen på plan mark mot en vägg, kanten ska vara 1 cm lägre än på bilen för varje meter ...
comprende? nähä
ställ bilen 10 meter från en vägg, kanten ska då vara 10 cm lägre än på lyset. EDIT : meckade ihop denna :
säg till om jag gjort en tankevurpa?! Det har hänt förr
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Snygg bild! Lägg till lutningsgraden i formeln så e' den komplett. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Även jag har problem med att ställa in mina ljus och har en följdfråga. Vad gäller för att ställa in ljuset i sidled? Finns det någon liknande enkel tumregel där?
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Det behövs ju inte, det är lättare att helt enkelt ställa bilen X meter (t.ex. 5) från väggen och mäta och räkna och rita ett streck och sen skruva lite ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
|
Mattias: Innan du börjar skruva på dom hopplösa justerskruvarna i lampinsatsen, kolla hur mycket du kan justera hela insatsen i dess fäste i karossen, var jag minns finns det mycket justermån här, med en liten distans på rätt ställe innan du drar åt stora muttern så borde du kunna justera det mesta.
_________________ Mattias Meldert |
||||
Nå'n av oss tänker galet, men det kanske vi kan leva med.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Jag uttryckte mig nog otydligt. Det jag saknar i formeln är variabeln till det tal som i tråden sägs vara -1.0% eller -1.5% (jag kallar det lutningsgraden).
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (32724 totalt) |