| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Längd på bromsslangar?
|
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (5467 totalt) |
|
Längd på bromsslangar?
Hej! När jag köpte förstärkta bromsslangar så blev det lite galet med längden, de nya bromsoken har monteringspunkten för bromsslangen 2-3cm lägre än de gamla och slangarna tillverkades naturligtvis efter de gamlas längd... Resultatet vid full utfjädring och fullt utvridet hjul är följande (klicka på bilderna för förstoringar):
Vad tror ni, är slangen åt skogen för kort?
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Ja, jag tycker inte ser ser så bra ut. SBP kan nog ha synpunkter oxo.
Men det går ju säkert att boka till bromsröret mellan oket och slangen lite så att slangen får bättre förutsättningar. Rörets fastsättning i fjäderbenet går ju enkelt att lösa bra på annat vis (skottgenomföring och buntband tex.) _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Lite funderingar:
Vad är bromsröret på oket till för? Det är inte så att du kan sätta slangen direkt i oket? Fästet mellan rör och slang verkar vara skruvat i oket, stämmer det? I så fall är det väl bara att bocka till ett nytt ( L ) som är längre så anslutningen inte blir lika långt ner! Mvh EDIT: Att det ska vara så svårt att vara först...
Modda fästet och böj röret så bör det ju funka! _________________ Gustav Hedelin |
||||||
|
Då ska vi se, en samling bortförklaringar kommer:
Per H: Är inte säker på att jag förstår hur du menar med skottgenomföring (är det inte den typen jag redan har?) och buntbanden? Karlsson: Mm, kan bli en budgetlösning, ja. Ska försöka få till det utan det först. Gustav: orginal bromsslangar och även dessa förstärkta har inte nån vridbar anslutning längst ut utan allt inkl gängan är en pressad enhet. För att lossa slangen från oket (om jag monterar det direkt på oket) måste jag i så fall vrida hela slangen. Att bocka till en ny fästvinkel vore klart bättre i så fall! Alternativspåret är ju att kränga de här slangarna vidare till nån som har en orginal GTV2.0 och köpa nya slangar som är 2-3cm längre. Men då är det 200-400 spänn i extra utgift mot om jag kan modifiera det jag har. Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Ehhh, vad hände med att skruva loss oket och rotera det??
Mvh _________________ Gustav Hedelin |
||||||
Har aldrig sett en bromsslang med en svivel på slangen
Alla bromsslangar är monterade just som du beskriver "Man får vrida hela slangen alt oket vid montering" Jag hade definitivt funderat på att dra slangen direkt till oket. Har aldrig haft det på ngt annat sätt på mina bilar. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Borde ju gå att fixa ny plåt för själva fästepunkten av slang/rör vid OKet.
Så att den går att flytta lite närmare. Ser väl sträckt ut annars.. _________________
Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
Ja, så otydligt jag skrev.... såg en skottgenomföring i gummi från biltema typ framför mig. Bocka till bef rör så att slangen får ett trevligare liv. Skär ett spår gummiskottgenomföringen och trä den över röret. Pilla in skottgenomföringens yttre del i gafflen i fjäderbenet och säkra med buntband i kryss. Finns säkert en massa sätt som är bättre iofs. Ang slangkopplingar så är det inte ovanlig att man har en kona i kopplingen och en lekande (lös) mutter. Det gör att man kan demontera slangen utan att behöva vrida bilen runt oket eller så
Arrangera slangen så att slangen inte vill röra sig vid kopplingen vid fjädringsrörelser. Stolpen (den inre delen av av kopplingen, den innaför slangen) kan annars nöta på slangen precis i änden av stolpen så att slangen för (ev mycket) förkortad livslängd. Inte helt relevant för din applikation, men viss vägledning finns på sidan 5 http://www.hydroscand.se/catalogues/ _________________ Pär Hylander |
||||||
På vilken bil (Förutom dom med stålomspunna specialslangar el likn) har du sett dessa
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Ja det var ju en attans bra fråga Kan inte erindra mig med enda . Vad inte du kunde veta var att jag tänkte på slangar och slangkopplingar i allmänhet och inte just bromsslangar. Mot det kan man ju invända det var ju just bromslangar vi pratade om vilket jag tycker är en helt korrekt invändning :-)
Nu undrar jag om jag använde att tillräckligt tillkrånglat språk så att inte märktes att jag försökte krångla mig ur den hörnan jag målat in mig i
Det är väl snarare såhär det brukar se ut, samma koncept men i till röret istället. http://www.biltema.se/products/produ _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Re: Längd på bromsslangar?
Vad har du för fjädrar? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Med bortskrapad färg var de ca 27mm. Borde vara stavar från en GTV6, kanske? EDIT: Bilen ska sänkas några mm fram för att få rätt "rake" på den med MT-fjädrarna bak... Om nu inte den sänkningen orsakar olämpliga lägen för A-armen... /Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Jag skulle skruva slangen direkt i oket (om det är rätt gänga), och flytta ut karossinfästningen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Sitter och grunnar på att montera slangen direkt i oket, men jag tror (ja, jag vet, bara i kyrkan) att det inte riktigt räcker. Om jag minns rätt så blir det ca 1-2 cm längre = bättre men inte bra.
Modda fästplåten går ju också, men jag tror det blir ung samma förbättring som inte riktigt räcker ändå. Modda inre fästet vore ju intressant, men då åker jag nog på att förlänga bromsrören också. Känns nästan smidigare att köpa slang i rätt längd då? Det bästa vore kanske att köpa en ännu längre (+ 5-8 cm) slang och fästa upp den även mitt på övre länkarmen med buntband? Då borde det bli lagom slack vid full utfjädring och ändå samla ihop sig snyggt vid infjädring och när hjulet är invridet åt andra hållet? /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Antingen så har jag missförstått Pär, eller så har jag väldigt ovanliga bilar (jag har aldrig behövt snurra bilen runt månen för att byta slangar). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Du skall flytta UT fästet, inte flytta ner det. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
okej, missuppfattning där.Ska grunna på det också...
/Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Nä, det är nog jag som missförstått alla andra, jag fick intrycket att folk hade bilar utan lekande mutter (eller motsvarande) så att dom fick snurra universum runt bromsoket, ngt som jag aldrig behövt göra. _________________ Pär Hylander |
||||||
|
kan du inte bara göra en liten rörstump & "förlänga" slangen med den vid rambalksfästet ??
så slipper du ju ändra å greja vid oket !! då snackar vi ju inte många kronor.... _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Längd på bromsslangar?
|
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (5467 totalt) |