Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Wattlänkfråga igen...?
1323 besök totalt
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Wattlänkfråga igen...?

Jag har börjat klura på hur jag ska montera Wattlänkaget och framförallt prOpellern. När jag tittade på prOpellern så såg jag att det lagrade hålet i mitten inte är centrerat mellen infästningarna till "tvärstagen" utan det är förskjutet ca 2cm. Varför har man valt att göra så? Är det något man ska tänka på ang detta när man monterar prOpellern?
Jag har jagat bilder på nätet med olika lösningar på prOpellermonteringen och jag har sett att man (av ytrymmesskäl antar jag) monterat den något förskjutet i sidled. Men det är väl ände så att man skall sikta på att montera den så nära mitten som möjligt eller rättare sägt i mitten av axeln?

Man lär sig inget om man inte frågar

Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Jag tror det är så att om man inte kan montera prOpellern mitt på axeln utan måste sätta den förskjutet i sidled (så man får olika långa tvärstag), så kompenserar man det med olika långa armar på prOpellern.

Hur blir det då, ska det kortare tvärstaget till den korta delen av prOpellern eller tvärt om?
När axeln rör sig uppåt (utan roll) så kommer det kortare tvärstaget att få en brantare vinkel än det längre, och fästpunkten i axeln (för det kortare tvärstaget) "vill" åka mer innåt än för det längre. Alltså måste prOpellern "mata på" mer (genom att rotera) för det kortare staget än det längre. Det innebär till slut att den längre armen på prOpellern ska sitta till det kortare tvärstaget.
Blev det rätt nu tro?

Jag tror du blir tvungen att sätta prOpellern förskjutet i sidled

Johan

Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Mycket att tänka när man ska försöka lista ut hur det rör sig

Annars stämmer det nog för det sitter olika långa stag på den nu precis som om den har suttit förskjuten i sidled alernativt att stagen gått till olika punkter i ramen.

Fundering 1: om man nu behöver korta stagen så borde väl det fungera så länge man kortar stagen lika mycket, eller?

Fundering 2:Det borde väl fungera att ha prOpellern i mitten om man kan ha olika långa stag i sidled (dvs korta dom lika mycket)?

Hur mycket påverkar de negativt att montera prOpellern förskjuten i sidled?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Gör en modell av papp-bitar och knappnålar så ser man vad som händer.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Sila mygg och svälja kameler?
Varför Watt-länk?
Varför fästa den i axeln?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

rc i axel eller karross, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23209

Tokholm
Här sen Jan 2003

fuling skrev:
rc i axel eller karross, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23209

Där hade vi svaret på en av frågorna.
När kommer svaret på nästa?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
fuling skrev:
Gör en modell av papp-bitar och knappnålar så ser man vad som händer.

Jag har också tänkt på detta...Jag ska nog skruva upp länkaget på en skiva och testa lite.

ice skrev:
Sila mygg och svälja kameler?
Varför Watt-länk?
Varför fästa den i axeln?

Sila mygg gör jag inte mycket i detta bygget men jag försöker att inte svälja kameler
Anledningen till wattlänk är att det blev alldeles för trångt för att få till ett bra panhardstag, det hade blivit kort och i konstig vinkel. Dessutom fick jag tag i ett komplett länkage till rätt pris (om jag inte har nämnt det så ska staget monteras i mitt Cobrabygge med stel 240 axel).

Jag har funderat på att montera den bakom axeln i ramen och sedan montera tvär stagen i axeln men jag vet lite lite om detta så därför måste jag fråga lite så att jag kanske bara sväljer en åsna

Skruva banåkabil
Wattlänkfråga igen...?
1323 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande