| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
15" eller 16" hjul med r-däck?? obs!! nu med ny fråga!!
|
1695 besök totalt |
|
15" eller 16" hjul med r-däck?? obs!! nu med ny
Jag ska införskaffa hjul till en alfa alfetta men frågan är om man ska köra på 15 eller 16 tums hjul, Det ska bli r-däck, den har 150hk och 1200kg. Är 16 tum onödigt tungt? eller är det mycket stabilare? Jag har bara kört bana med gatdäck så jag har inget att jämföra med men det finns säkert någon här som har! Jag har fälgar på g så snabba svar vore bra! _________________ Dennis Mollberg |
||||||
|
Det stämmer men Det kryllar inte med fälgar som passar denna bil så jag har 16 tummare på g och kaaaanske 15 tum med magnesium men de är i smalaste laget (6tum)
Prisskillnaden kan jag leva med men vill veta hur stora körmässiga skillnaderna är. mvh _________________ Dennis Mollberg |
||||||
|
En Alfetta? Borde ju finnas ganska mycket 7x15-tumsfälgar från Alfa 75 (5-bult) ex? Är det 4-bultat eller 5-bult på den?
4-bultat borde ju fälgar från Fiat etc fungera? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
oki jag tänker så här, kanske galet men iaf
Med det vikt/prestanda förhållandet skulle nog jag satsa på 15" därför att dom blir väl lite lättare än 16" för motorn att driva, iofs ganska marginellt skulle jag tro. Massa onödigt ofjädrad vikt är ju inget man vill ha. Dessutom som fuling skrev, mycket billigare och mycket större utbud o välja på, både nytt o begagnat. En annan aspekt man kanske kan ha i bakhuvudet är väl att 16" borde ha lite högre "belastningsindex" (vet inte om det kallas så) och därför kanske går lite svalare än 15", men som sagt, med det vikt/prestanda förhållandet du har så är det nog ingen fara att åka på 15" _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD
|
||||||
|
Obs!! Fortsättningsfråga!!
Hur känslig är bredden på fälgarna? Jag har ju även en uppsättning magnesiumfälgar på gång men de är bara 6 tum breda, det är visserligen inom gränsen för rekommenderad däcksbredd på de r-däck jag kollat på men i underkant, är det bättre att satsa på 7 tum breda aluminiumfälgar istället eller? _________________ Dennis Mollberg |
||||||
Japp men jag menade mer vilka fördelar det skulle vara att istället ha tex. 7 tum. stabilare? eller kanske ingen skillnad?
Japp men det är ju typ 6-8 tum för 195 eller 205 nånting så det är ju ganska brett område.
Magnesium är väl ca. 30% lättare generellt sett, dessa sitter standard på gtv6:orna. Ska du till knutstorp förresten, den banan passar ju din bil som handsken! _________________ Dennis Mollberg |
||||||
![]() |
Däck för banåka
15" eller 16" hjul med r-däck?? obs!! nu med ny fråga!!
|
1695 besök totalt |