Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Längd på bromsslangar?
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (5467 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

ice skrev:
Dude skrev:
Pär Hylander skrev:

Ang slangkopplingar så är det inte ovanlig att man har en kona i kopplingen och en lekande (lös) mutter. Det gör att man kan demontera slangen utan att behöva vrida bilen runt oket eller så

På vilken bil (Förutom dom med stålomspunna specialslangar el likn) har du sett dessa

Antingen så har jag missförstått Pär, eller så har jag väldigt ovanliga bilar (jag har aldrig behövt snurra bilen runt månen för att byta slangar).

Man får montera det i rätt ordning. Slangen med en av sina fasta ändar i oket (snurra hela slangen), och sedan inkommande bromsrör till slangen (röret har ju lekande nippel)
Jag har då aldrig haft slang med lekande ändar.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Eric Josefsson skrev:
ice skrev:
Dude skrev:
Pär Hylander skrev:

Ang slangkopplingar så är det inte ovanlig att man har en kona i kopplingen och en lekande (lös) mutter. Det gör att man kan demontera slangen utan att behöva vrida bilen runt oket eller så

På vilken bil (Förutom dom med stålomspunna specialslangar el likn) har du sett dessa

Antingen så har jag missförstått Pär, eller så har jag väldigt ovanliga bilar (jag har aldrig behövt snurra bilen runt månen för att byta slangar).

Man får montera det i rätt ordning. Slangen med en av sina fasta ändar i oket (snurra hela slangen), och sedan inkommande bromsrör till slangen (röret har ju lekande nippel)
Jag har då aldrig haft slang med lekande ändar.

Jag tror situationen med snurrande ok kommer ifrån att den änden med lös mutter alltid sitter fastrostad i den där ynkliga lilla plåtkonsollen och/eller att bromsrörets mutter rostat fast på röret och att man hellre väljer att snurra oket än att vrida sönder konsollen/röret. Nu är det uppenbarligen inte så eftersom slangen är bytt.

BMW 330i -05
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Jag demonterade den gamla slangen medelst vinkelslip på kopplingen. Konsollen överlevde.

Slutsumman av allt prat är:
Gör om, gör rätt. Slangarna är på G att säljas och jag får mäta lite innan Hydroscand får uppdraget att pressa två nya längre åt mig.

Tack för alla synpunkter!
Mangan

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Varför inte bara beställa Goodridge slangar till en 75TS? Har du ens kollat pris?
Jag vill minnas att skillnaden i pris senast jag kollade var av karaktären "skit och ingenting" och då slipper man mäta och krångla. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
MaZ skrev:
Varför inte bara beställa Goodridge slangar till en 75TS? Har du ens kollat pris?
Jag vill minnas att skillnaden i pris senast jag kollade var av karaktären "skit och ingenting" och då slipper man mäta och krångla. thumbs up

Har försökt men de flesta ger upp och tycker "det finns lite olika varianter och jag ser inte vilken som passar".

Priset jag gav för de två slangarna var 460pix och om jag hade köpt en tredje hade det blivit drygt 700ingen. Och jag hade slangarna direkt när jag tyckte jag behövde dom.

Mvh
Mangan

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Vad menar du? Goodridge har bara ett kit till 75TS.

jaja, du gör som du vill...

BMW 330i -05
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
MaZ skrev:
Vad menar du? Goodridge har bara ett kit till 75TS.

jaja, du gör som du vill...

Jä, jä, jag tänkte nog inte så långt... Sökte nog bara efter Alfetta GTV-kit... *Insert dunce smiley here*

/Mangan

RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Tipps

Kolla om Hydroscand finns där du bor, här i Karlstad är dom suvuräna på att fixa snygga o billiga slangar med pressade nipplar

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Re: Tipps

Per Fogelberg skrev:
Kolla om Hydroscand finns där du bor, här i Karlstad är dom suvuräna på att fixa snygga o billiga slangar med pressade nipplar

Magnus Karlsson skrev:
Gör om, gör rätt. Slangarna är på G att säljas och jag får mäta lite innan Hydroscand får uppdraget att pressa två nya längre åt mig.

Citera
Skruva banåkabil
Längd på bromsslangar?
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (5467 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande