Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Orginal tändstift i racemotor
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5863 totalt)
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Orginal tändstift i racemotor

Funderade lite på det här med tändstift, bör man i en motor som är rätt hårt trimmad och avsedd enbart för race använda några andra tändstift än orginal, och hur fasen ska man komma fram till vilka etc....!?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Det borde din mappare kunna svara på om inte annat?

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Re: orginal tändstift i racemotor

Bistec skrev:
Funderade lite på det här med tändstift, bör man i en motor som är rätt hårt trimmad och avsedd enbart för race använda några andra tändstift än orginal, och hur fasen ska man komma fram till vilka etc....!?



Jag kan inte tänka mig annat än att du bör ändra värmetalet

Lycka till föresten thumbs up

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Re: orginal tändstift i racemotor

Bistec skrev:
Funderade lite på det här med tändstift, bör man i en motor som är rätt hårt trimmad och avsedd enbart för race använda några andra tändstift än orginal, och hur fasen ska man komma fram till vilka etc....!?


I mitt fall med trimmad M-10 304 kam dubbla 45 or , så räckte det med samma värmetal fast annat fabrikat ,men om det fungerar för dig med längre driftcykel på ett rejs , är jag tveksam till.

Så jag tror nog att du får prova lite

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: orginal tändstift i racemotor

Bistec skrev:
Funderade lite på det här med tändstift, bör man i en motor som är rätt hårt trimmad och avsedd enbart för race använda några andra tändstift än orginal, och hur fasen ska man komma fram till vilka etc....!?
Berätta om motorn så skall jag nog kunna värpa fram en rekommendation.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Re: orginal tändstift i racemotor

ice skrev:
Bistec skrev:
Funderade lite på det här med tändstift, bör man i en motor som är rätt hårt trimmad och avsedd enbart för race använda några andra tändstift än orginal, och hur fasen ska man komma fram till vilka etc....!?
Berätta om motorn så skall jag nog kunna värpa fram en rekommendation.


Komp ökat med smidda högkompskolvar från 8,8.1 till 11,5.1 !!

288 graders kamaxel

Portad topp

Viktad och balanserad

Extraktorgrenrör + specialbyggt avgassytem

Luftmassamätare istället för luftmängdsmätare

Mappad av JWR


Bromsad till 243 HK mot orginal 170 HK......

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Re: orginal tändstift i racemotor

krister Andersson skrev:
Bistec skrev:
Funderade lite på det här med tändstift, bör man i en motor som är rätt hårt trimmad och avsedd enbart för race använda några andra tändstift än orginal, och hur fasen ska man komma fram till vilka etc....!?


I mitt fall med trimmad M-10 304 kam dubbla 45 or , så räckte det med samma värmetal fast annat fabrikat ,men om det fungerar för dig med längre driftcykel på ett rejs , är jag tveksam till.

Så jag tror nog att du får prova lite


Har letat i mina papper , och där stog bara att jag hadde ett steg kallare , men att det inte fungerade så bra på min motor .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5268



Re: orginal tändstift i racemotor

Bistec skrev:
Funderade lite på det här med tändstift, bör man i en motor som är rätt hårt trimmad och avsedd enbart för race använda några andra tändstift än orginal, och hur fasen ska man komma fram till vilka etc....!?


Kanske hårdare värmetal på stiften. Testa eller fråga den som byggt motor och justerat...

För mjukt stift kan ge ett fint hål i kolven och dålig kompression sedan så i det fallet märker du problemet tydligt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Re: orginal tändstift i racemotor

Rolle Scirocco skrev:
Bistec skrev:
Funderade lite på det här med tändstift, bör man i en motor som är rätt hårt trimmad och avsedd enbart för race använda några andra tändstift än orginal, och hur fasen ska man komma fram till vilka etc....!?


Kanske hårdare värmetal på stiften. Testa eller fråga den som byggt motor och justerat...

För mjukt stift kan ge ett fint hål i kolven och dålig kompression sedan så i det fallet märker du problemet tydligt.



Som jag förstått när man läser lite på nätet har man lagt begreppen hårda / mjuka stift bakom sig...nu är det kalla / varma som gäller...


Vad jag kommit fram till är att det säkert skulle vara bra att ha ett stift som är ett par snäpp kallare för att undvika glödtändning och därmed spikningar, men frågan är ju också om man ska ta hänsyn till tex det betydligt högre kompet etc, då är det väl inte stiftets kylningsegenskaper som man pratar om......!?


Vi har ju liksom byggt motorn själva, med lite hjälp från olika håll, så det blir svårt att fråga någon specifik, det var därför jag tänkte använda kompetensen på rejsa...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



NGK B9EG, EGV eller EGP. Är det för kallt kan du ta till B8EG

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



NGK BCPR7EIX

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



Min nybyggda maskin i 02an är som såhär:

2 liters m10 borrad till 2,2 liter
292 graders kam
2x weber 45 DCOE
tii fördelare
allt övrigt i slitväg nytt och bytt etc...

kolvarna är b21 kolvar som jag svarvat fel så jag har alldeles för lågt komp och får därför bara ut 110 hästar istället för dom 140-150 hk som jag borde ha..iaf så har jag kört med ngk bp6es hittills och idag surade maskinen ner 3:e uppsättningen för mig (har ingen choke så kallstarter är kinkigt + det låga kompet (8,5 ca) bidrar kanske lite också?).

Skall handla nya stift i veckan och läser man lite på 02tavlan säger dom flesta bp7es, finns det fler bud?

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Kampfffff skrev:
Min nybyggda maskin i 02an är som såhär:

2 liters m10 borrad till 2,2 liter
292 graders kam
2x weber 45 DCOE
tii fördelare
allt övrigt i slitväg nytt och bytt etc...

kolvarna är b21 kolvar som jag svarvat fel så jag har alldeles för lågt komp och får därför bara ut 110 hästar istället för dom 140-150 hk som jag borde ha..iaf så har jag kört med ngk bp6es hittills och idag surade maskinen ner 3:e uppsättningen för mig (har ingen choke så kallstarter är kinkigt + det låga kompet (8,5 ca) bidrar kanske lite också?).

Skall handla nya stift i veckan och läser man lite på 02tavlan säger dom flesta bp7es, finns det fler bud?


Liknade motor körde jag på Nippondenso stift , samma värmetal som orginal stiftet , och det var det enda som funkade på den maskinen , som förklaring fick jag att stiften har ett bredare värmetal

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Kampfffff skrev:
Min nybyggda maskin i 02an är som såhär:

2 liters m10 borrad till 2,2 liter
292 graders kam
2x weber 45 DCOE
tii fördelare
allt övrigt i slitväg nytt och bytt etc...

kolvarna är b21 kolvar som jag svarvat fel så jag har alldeles för lågt komp och får därför bara ut 110 hästar istället för dom 140-150 hk som jag borde ha..iaf så har jag kört med ngk bp6es hittills och idag surade maskinen ner 3:e uppsättningen för mig (har ingen choke så kallstarter är kinkigt + det låga kompet (8,5 ca) bidrar kanske lite också?).

Skall handla nya stift i veckan och läser man lite på 02tavlan säger dom flesta bp7es, finns det fler bud?

110 hk ur 2,2 liter är skitdåligt! 150 hk ur 2,2 liter är rätt sopigt det med.
Hur är den bestyckad?
Hur står tändningen?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



jo det är skitdåligt, inget snack om saken! men som sagt mitt komp är aslågt på grund av kolvarna som jag svarvade fel...

bestyckningen har jag inte i huvet, tändningen står på 35-36 grader vid 4000 rpm, mest effekt med den inställningen...

som sagt behöver ingen analys på vad som är fel eller liknande, jag vet var felet ligger och bara jag hittar någon som kan forma mina nya kolvar så skall det nog fixa sig...

har varit och bromsat maskinen 2 gånger hos en erkänt duktig motorbyggare (LIBA motor) som har byggt många många m10 maskiner och det finns säkert några här på forumet som har hälsat på han. Han sa också att det var riktigt kasst med effekt. Tändning och bestyckning är justerade väldigt många gånger och nuvarande konfiguration är det som funkar bäst.

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Kampfffff skrev:
...som sagt behöver ingen analys på vad som är fel eller liknande, jag vet var felet ligger och bara jag hittar någon som kan forma mina nya kolvar så skall det nog fixa sig...

Jag tror inte att kompressionen är hela sanningen; hur står kamaxeln?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
ice skrev:
Kampfffff skrev:
...som sagt behöver ingen analys på vad som är fel eller liknande, jag vet var felet ligger och bara jag hittar någon som kan forma mina nya kolvar så skall det nog fixa sig...

Jag tror inte att kompressionen är hela sanningen; hur står kamaxeln?


Vadå OT......!?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Kamaxelinställningen har stor betydelse om hur kompressionen blir och mao vilket tänstift du bör ha.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



Hallå alla!

kammen står efter dödmarkeringarna, har inget justerbart kamdrev och toppen är inom marginalerna (planad 3 tiondelar) så det borde väl klara sig?

hursomhelst så rev jag isär maskinen idag och tog ur dom gamla kolvarna och väntar nu på nya...borde ju gå att få ihop till mantorp tycker man, synd att missa körningen...

men om man nu säger att kammen står fel, skulle man då istället haft en justerbart kamdrev och testat att ändra inställningen lite och se om man fick bättre kompression då ?

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



OT-varning: Man skall alltid ha justerbara kamdrev.

/en som använt kammar där märken stått både 10 och 15 grader fel.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Bistec: såg din bil hos Jürgen, riktigt seriöst bygge!

Angående stiften, testa orginal fast ett snäpp kallare. Plocka ut ett stift efter några varv på bana och kika hur den ser ut.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Allmänt banåkaforum
Orginal tändstift i racemotor
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5863 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande