Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (5863 totalt) |
Orginal tändstift i racemotor
Funderade lite på det här med tändstift, bör man i en motor som är rätt hårt trimmad och avsedd enbart för race använda några andra tändstift än orginal, och hur fasen ska man komma fram till vilka etc....!? ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Re: orginal tändstift i racemotor
Jag kan inte tänka mig annat än att du bör ändra värmetalet ![]() Lycka till föresten ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Re: orginal tändstift i racemotor
I mitt fall med trimmad M-10 304 kam dubbla 45 or , så räckte det med samma värmetal fast annat fabrikat ,men om det fungerar för dig med längre driftcykel på ett rejs , är jag tveksam till. Så jag tror nog att du får prova lite ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Re: orginal tändstift i racemotor
![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re: orginal tändstift i racemotor
Komp ökat med smidda högkompskolvar från 8,8.1 till 11,5.1 !! 288 graders kamaxel Portad topp Viktad och balanserad Extraktorgrenrör + specialbyggt avgassytem Luftmassamätare istället för luftmängdsmätare Mappad av JWR Bromsad till 243 HK mot orginal 170 HK...... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Re: orginal tändstift i racemotor
Har letat i mina papper , och där stog bara att jag hadde ett steg kallare , men att det inte fungerade så bra på min motor . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Re: orginal tändstift i racemotor
Kanske hårdare värmetal på stiften. Testa eller fråga den som byggt motor och justerat... För mjukt stift kan ge ett fint hål i kolven och dålig kompression sedan så i det fallet märker du problemet tydligt. _________________ Roland Johansson |
||||
Re: orginal tändstift i racemotor
Som jag förstått när man läser lite på nätet har man lagt begreppen hårda / mjuka stift bakom sig...nu är det kalla / varma som gäller... Vad jag kommit fram till är att det säkert skulle vara bra att ha ett stift som är ett par snäpp kallare för att undvika glödtändning och därmed spikningar, men frågan är ju också om man ska ta hänsyn till tex det betydligt högre kompet etc, då är det väl inte stiftets kylningsegenskaper som man pratar om......!? Vi har ju liksom byggt motorn själva, med lite hjälp från olika håll, så det blir svårt att fråga någon specifik, det var därför jag tänkte använda kompetensen på rejsa... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Min nybyggda maskin i 02an är som såhär:
2 liters m10 borrad till 2,2 liter 292 graders kam 2x weber 45 DCOE tii fördelare allt övrigt i slitväg nytt och bytt etc... kolvarna är b21 kolvar som jag svarvat fel ![]() Skall handla nya stift i veckan och läser man lite på 02tavlan säger dom flesta bp7es, finns det fler bud? _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||||
Liknade motor körde jag på Nippondenso stift , samma värmetal som orginal stiftet , och det var det enda som funkade på den maskinen , som förklaring fick jag att stiften har ett bredare värmetal ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
110 hk ur 2,2 liter är skitdåligt! 150 hk ur 2,2 liter är rätt sopigt det med. Hur är den bestyckad? Hur står tändningen? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
jo det är skitdåligt, inget snack om saken! men som sagt mitt komp är aslågt på grund av kolvarna som jag svarvade fel...
bestyckningen har jag inte i huvet, tändningen står på 35-36 grader vid 4000 rpm, mest effekt med den inställningen... som sagt behöver ingen analys på vad som är fel eller liknande, jag vet var felet ligger och bara jag hittar någon som kan forma mina nya kolvar så skall det nog fixa sig... har varit och bromsat maskinen 2 gånger hos en erkänt duktig motorbyggare (LIBA motor) som har byggt många många m10 maskiner och det finns säkert några här på forumet som har hälsat på han. Han sa också att det var riktigt kasst med effekt. Tändning och bestyckning är justerade väldigt många gånger och nuvarande konfiguration är det som funkar bäst. _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||||
Jag tror inte att kompressionen är hela sanningen; hur står kamaxeln? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Vadå OT......!? ![]() ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Kamaxelinställningen har stor betydelse om hur kompressionen blir och mao vilket tänstift du bör ha.
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Hallå alla!
kammen står efter dödmarkeringarna, har inget justerbart kamdrev och toppen är inom marginalerna (planad 3 tiondelar) så det borde väl klara sig? hursomhelst så rev jag isär maskinen idag och tog ur dom gamla kolvarna och väntar nu på nya...borde ju gå att få ihop till mantorp tycker man, synd att missa körningen... men om man nu säger att kammen står fel, skulle man då istället haft en justerbart kamdrev och testat att ändra inställningen lite och se om man fick bättre kompression då ? _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (5863 totalt) |