Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 236, 237, 238   >>
12 besök idag (1179676 totalt)
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Anders Jeppsson skrev:
Hade gärna velat provtrycka det dock, men vad pluggar man primärrören med (som inte är runda utan D-formade)?

Du får såga ur en eller flera plattor ur lämpligt material, borra hål i dem och skruva fast dem i flänsen med lämpligt gummimaterial emellan såklart ...
No biggie, bara lite jobbigt
Alternativt kan du ju skruva fast häddärn i toppen med nåt gummi mellan.

Kul att se att det händer grejjer förresten thumbs up

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
lutar åt att skruva fast den på den gamla toppen och täta med lite silicon - man behöver ju inga höga tryck för att hitta hålen...
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Anders Jeppsson skrev:
Stingray: Självklart blir det stel pinne! Det finns så många som åker fort med det att jag tror att jag som amatör har svårt att utnyttja mer. Visst hade det säkert varit bättre med en IRS, men det är jobbigt att installera samt att det finns få på marknaden som håller för bra med effekt
Hur är det med 8.8" IRS från T-bird?
Visserligen Forddelar men pris/prestanda verkar vettigt (EBay). Men det är ju inte enkelt att bygga fästen och det finns säkert krångligeheter också (det finns säkert nån svagaste länk)

Edit: Lite hjälp från kitbyggare:
http://www.factoryfive.com/table/irs/irsdonor.html

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Ja, 8.8an är ett alternativ, likaså C4an... Men ska man bygga IRS kan man lika gärna stoppa i en transaxel från en C5a... Och då kan man lika gärna byta hela drivlinan (motorn också alltså)... Och framvagnen.... Och, ja du fattar

Jag ska bygga trelänk i denna bilen och utvärdera hur det kommer bli. Sen får vi se vad det blir efter det.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Anders Jeppsson skrev:
Ja, 8.8an är ett alternativ, likaså C4an... Men ska man bygga IRS kan man lika gärna stoppa i en transaxel från en C5a... Och då kan man lika gärna byta hela drivlinan (motorn också alltså)... Och framvagnen.... Och, ja du fattar

Jag ska bygga trelänk i denna bilen och utvärdera hur det kommer bli. Sen får vi se vad det blir efter det.
Det är väl inget roligt att stoppa en glasfiberavgjutning av Pontiackarossen på ett Z06-chassie, det låter lite för enkelt
Sen vore det väl tråkigt att kasta bort allt det jobb du redan lagt ned i framdelen.

Men Corvettbakvagnarna har ju en fördel, det är fortfarande bladfjäder

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag har fått en ny favoritbakvagn.

Lincon Mk8
Sitter även på Cougar och vissa T-bird.

Den bygger nästan ingenting på höjden....och är mycket lättmonterad.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ZVR
Skogstorp
Här sen Nov 2004

Satt igår natt och läste igenom hela tråden och jag måste säga att jag är grymt imponerad!

Jänkare är inte som intresserar mig nämnvärt men din bil fastna jag för!

En sak jag tänkt på igenom hela tiden är vart den där plast/gummi biten som ska sitta mellan grillen och kofångaren tog vägen?

Är ju inte så snyggt med glipan där...

Sen undrar jag lite över passformen på framskärmarna är det värsta glipan där också orginal eller är det för att torrsumpstanken sitter där?

Annars måste jag säga att bilen är riktigt grym!

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
utseendet har ingen betydelse!

Listen som sitter i fronten fanns aldrig med när jag köpte bilen. Den satt monterad på -74 och -75 men eftersom den var av något gummimaterial, hade de en tendens att spricka efter sisådär en tio år. eftersom den satt på så få årsmodeller, har de varit ont om dem som reservdel pga bristande efterfrågan.
Priset på den modellen som funnits har dessutom legat på ca 320 dollar vilket är liiiiiiiiite dyrt för en gummilist tycker jag. Hade planer på att spackla igen skiten ett tag, men det blev inte heller av.

För ett halvår sedan snubblade jag faktiskt över en list i originalskick för pyttelite pengar och den ligger just nu hos lackeraren för att få sig ett stänk med färgsprutan. Den bör komma på till denna säsongen! thumbs up

Ang. skärmen är den bara påhängd, inte ens fastskruvad pga jag behöver komma åt tanken då och då. Den skruvas fast efter motorn är startad och jag vet att allt är problemfritt.

Tack för de fina orden förresten... sånt höjer motivationen!
Citera
ZVR
Skogstorp
Här sen Nov 2004

ok då är bilen 100% vad gäller utseendet enligt mig!

Stavanger Norge
Här sen Jul 2004

hur går de med åket?
tycker du festar för mycket

Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

It's all partying and no screwing around here, that sucks

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Ja mars och april är en hård månad... Har alldeles för många polare som fyller 25 vilket gör att det blir lite tid för annat (bilen)..

Nåja, lite har det faktiskt meckats sen senast..

Monterade mina nya, extremkalla, tändstift! Dessa är två snäpp kallare än vad Kauffman Racing rekommenderar. detta eftersom electromotive rekommenderar minst 2 snäpp kallare stift än vad motortillverkaren rekommenderar (puh)...
Gapet ställdes till 0.6mm, allt enligt specen för "högeffektsmotorer" 75-110 hp/cylinder.

Hur gör man om man ska dra fast en mutter längst inne på en pinnskruv och inte kommer åt med en fast nyckel? Bara till att slakta en hylsa och sätta ett rör i mitten! (tack för tipset butterfly!)

Sedan provtryckte jag headersen!

Här ser vi den högteknologiska testutrustninten för utvärdering av headersläckage.
Headersen klämdes mot en plåt vid avgasflänsen och en gammal slang från en skottkärra användes mot collectorn. Notera den noggrannt utplacerade lagningslappen på slangen...
Eftersom såpvatten inte fanns i närheten fick jag använda T-sprit istället. Detta sprayades på svetsarna för att se ev. läckage.
Det var faktiskt inte mer än ett futtigt litet hål som enkelt tätades med lite svets...

det var väl kanske inte världens vackraste svetsfogar (tänk om man hade en TIG) så de slipades ner istället. Prov på ful svetsfog kan ses uppe i vänstra hörnet

Nu blir det inte mycket meck de närmaste veckorna. Väntar dock på ett mysigt paket från ett struligt företag i staterna samt en ny bensintank.
Sen är det inte så mycket kvar faktiskt (oj vad jag kommer få äta upp den där meningen!)...
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Anders Jeppsson skrev:
Ja mars och april är en hård månad... Har alldeles för många polare som fyller 25 vilket gör att det blir lite tid för annat (bilen)..

(...meck)

Nu blir det inte mycket meck de närmaste veckorna. Väntar dock på ett mysigt paket från ett struligt företag i staterna samt en ny bensintank.
Sen är det inte så mycket kvar faktiskt (oj vad jag kommer få äta upp den där meningen!)...

du menar alltså att den är KLAR sedan??

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
miataninja skrev:
du menar alltså att den är KLAR sedan??

Nja... allt är ju relativt

Ikväll har jag faktiskt rullat hem tidigt från utelivet för att sova ordentligt inför morgondagen då det ska skruvas bil! thumbs up
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Anders Jeppsson skrev:

Monterade mina nya, extremkalla, tändstift! Dessa är två snäpp kallare än vad Kauffman Racing rekommenderar. detta eftersom electromotive rekommenderar minst 2 snäpp kallare stift än vad motortillverkaren rekommenderar (puh)...
Gapet ställdes till 0.6mm, allt enligt specen för "högeffektsmotorer" 75-110 hp/cylinder.

Ehh...sen när är NGK 6:or "extremt kalla"? BCPR7ES 7:or är orginalmonterade på SAAB:ar, min gamla 911 Turbo hade 8:or och det rkomenderades 9:or vid hård körning.

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Han som stod på andra sidan kassan, och förväntades veta något, frågade mig säkert fyra gånger om jag var säker på att jag skulle ha dessa stiften. Själv kan jag ju inte så mycket om stift så jag ska väl egentligen vara tyst...
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Anders Jeppsson skrev:
Han som stod på andra sidan kassan, och förväntades veta något, frågade mig säkert fyra gånger om jag var säker på att jag skulle ha dessa stiften. Själv kan jag ju inte så mycket om stift så jag ska väl egentligen vara tyst...

Stift blir lätt en hel vetenskap , när orginal tändsystem byts ut men 0,6 är ganska litet gap .

Försök hitta Dr Jacobs bok så klarnar lite mer http://www.jacobselectronics.com/

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

6:or blir bra på din motor..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Då har det meckats svängjänk!

Bilen blev som sagt ca 30mm högre med den nya motorn i...
Jag har inte brytt mig om att sänka den eftersom fjädrarna ändå skulle bytas. Här är en "före sänkning" med de gamla, 650 lbs/in, fjädrarna.
Mina nya fjädrar är 1150 lbs/in, dvs "lite" hårdare. För att sätta det hela i ett perspektiv - trycker man med 21 kg på fjädern trycks den in en (1) mm! Dvs långt från jänkefjädrar!
Fjädringsvägen blir betydligt kortare och jag slipper kraftniga nigningar och viktförskjutingar vid inbromsning.

Eftersom de nya fjädrarna rör sig så pass lite, fick endel av fjäderplattan kapas bort, annars skulle det aldrig gå att få något annat än SUVstuk på kärran.

Bilen är tämligen ordentligt sänkt (typ 14 cm från vad den var original) blev problemet med de nya fjädrarna att vid full drop så skvalpade de runt i bärarmen... AB Svensk Poängjakt gillar inte sånt har jag hört... Äntligen fick jag en ursäkt för att minska dropet i framvagnen som jag velat göra flera år! Tyvärr har det varit en sådan sak som är ganska lågprio - "det gör jag imorgon" men nu var det alltså dags.
Funderade först på att sätta en wire mellan ram och bärarm likt jag sett andra göra på rejsa. Men efter att ha kikat lite på upphängningen så insåg jag att GMs ingenjörer redan tänkte på det här för 30 år sedan!

...40x40profiler med väl tilltaget gods (för att de garanterat ska palla påfrestningen... tunga ja... men bara marginellt ) stacks in mellan ram och övre bärarm. Detta gör att genomslagsgummit kommer träffa distansen istället! Helt enkelt en superlösning!!! thumbs up

Så här bidde det! Självklart kommer den svetsas fast i ramen men först när jag märker att 40 mm räcker.

Här är maximal drop med 40mm distans monterad.
Främsta fördelen just för mig är väl att jag slipper ställa bilen så högt på pallbockarna för att plocka av hjulen numera
Sen har jag visst hört att vissa väghållningsfaktorer förbättras också

Började dra ledningar till bränslesystemet också. Tryckledningen är 1/2" och ett rent helsike att måtta ut. Jag planerar att använda originalledningen till returledning och smidigaste var att dra den nya ledningen bredvid den gamla... ... vilket inte var så värst lätt! det blev mycket måttande, mycket dubbelkollande osv pga den enorma platsbristen samt det snålt tilltagna utrymmet..

...men några timmar senare och 22 krökar var röret klart. Faktum är att det blev riktigt, riktigt bra! Löpte snyggt och fint längs med originalröret. Ska bara hitta ett vettigt sätt att fästa upp det också. Finns det någon form av klämma som har uttag för två rör i dimensionerna 3/8" och 1/2"? VVS och hydraulikfirmor borde ju ha något nätt och smidigt?

och till sist en bild på nedre vattenröret till motorn. 44,5mm rostfritt istället för slangen som satt där original. Eftersom det sitter en torrsumpspump som är i vägen för "närmaste sträckan" blev det ganska (årets underdrift) snirkligt.
Nåja, så länge det kan rinna vatten genom det så blir det bra!
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad fint du grejar thumbs up

Dra en stålbortse (rostfri) över dina svetsar på röret så håller det sig fint länge.
Eller så kanske du hade tänkt att göra det blankt helt och hållet?

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Dra en stålbortse (rostfri) över dina svetsar på röret så håller det sig fint länge.
Eller så kanske du hade tänkt att göra det blankt helt och hållet?

Jag började slipa det... Men oj vad lång tid det kommer ta och det orkar jag aldrig! samt att det är kul att reta alla jänkeputsnissar

Kan man blästra det en sväng och på så sätt få det skyddat?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 236, 237, 238   >>
12 besök idag (1179676 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande